Ubuntu: GNOME Falcon 3.8.NL.2014.1.0 – Nieuwe generatie


Nieuwe versie GNOME Falcon 3.8.NL.2014.1.3 is uit.

GNOME Falcon 3.8

Een modern, strak en functioneel
grafische interface voor Ubuntu GNOME

GNOME Falcon 3.8.NL.2014.1.0 is uit en het is een nieuwe generatie. Het pad van de klassieke interface (één paneel boven en één onder) is verlaten. Deze is nu standaard vanaf GNOME 3.8 aanwezig. GNOME Falcon Nieuwe Generatie (GNOME Falcon NG) sluit meer aan bij de oorspronkelijke gedachte van GNOME en bevat een aangepaste GNOME Shell, een aangepaste GTK, nieuwe iconen en de GNOME programma’s die niet in Ubuntu GNOME 3.8 zitten. Meest in het oogspringende eigenschappen van de NG-versie zijn:

  • Eenvoudigere installatie (het installatie script is nog de helft van dat van GNOME 3.4, maar er zit wel meer in).
  • Alle selecties van zowel de shell als GTK zijn in het blauw (de kleur van GNOME).
  • Overzichtelijke startersbalk.
  • Additionele menu-opties in het paneel, standaard voor elk programma. Opties zoals minimaliseren, verplaatsen, sluiten (van een actief venster van het programma) en afsluiten (van alle vensters van het programma).
  • Additionele menu-opties in de starter, zoals sluiten en afsluiten.
  • Fullscreen programma’s zonder titelbalk voor meer inhoudsruimte.

Zie ook de screenshots aan het eind van dit artikel.

Inmiddels zijn er al meer dan 400 exemplaren van GNOME Falcon 3.4 gedownload,waaruit blijkt dat jullie GNOME Falcon waarderen. Ik hoop dat ook deze versie jullie kan bekoren.

Wat is GNOME Falcon?

GNOME Falcon is samengesteld door mij (Leo Cardinaals) voor Ubuntu met een GNOME 3.8 gebruikersinterface en is een installatie van extensies, thema’s en programma’s voor een zo perfect mogelijke gebruikerservaring. De extensies zijn in het Nederlands vertaald en daar waar nodig aangepast om ze met elkaar te laten samenwerken of ze hetzelfde uiterlijk te geven. De thema’s zijn door mij ook aangepast. Deze bieden een goede ervaring op een desktop of laptop en zou dit ook moeten geven op een netbook (alhoewel het hier niet op is getest).

Gebruikte software voor GNOME Falcon:

  • GNOME Falcon Shell: Elegance-colors door Satyajit Sahoo
  • GNOME Falcon GTK: Numix GTK door Satyajit Sahoo en aangepast door mij
  • GNOME Falcon Pictogrammen: Numix icons door Georgi Karavasilev en uitgebreid door mij
  • GNOME Falcon Uitbreidingen: Aangepaste en/of vertaalde extensies van https://extensions.gnome.org:
    • Activities Configurator door Norman L. Smith
    • Dash to Dock door Michele G
    • Drop down terminal door Stéphane Démurget
    • EasyScreenCast (de recorder) door Borsato Ivano
    • Lock-keys door Kazimieras Vaina
    • Media player indicator door Jean -Philippe Braun
    • Notifications Alert door Thiago Bellini
    • Quit from Dash door Joern Konopka
    • Settings Center door l300lvl
    • Touchpad indicator door Armin Köhler
    • Transmission Daemon Indicator door Jean -Philippe Braun
    • Window options door mathematical.coffee
    • Workspace grid door mathematical.coffee
    • Workspace indicator door Giovanni Campagna
  • GNOME Falcon Programma’s: additionele programma’s van GNOME

Aan het versie nummer kan je zien waarvoor GNOME Falcon geschikt is.

Bijvoorbeeld: 3.8.NL.2014.1.0 staat voor:

  • GNOME versie: 3.8.
  • Taal: NL (Nederlands).
  • Falcon versie: 2014.1.0, waarbij 2014 voor het releasejaar staat, 1 voor de uitgave binnen de GNOME versie en 0 voor de patch versie.

GNOME Falcon is alleen geschikt voor Ubuntu 13.10 (en afgeleiden van Ubuntu met GNOME 3.8, zoals Ubuntu GNOME 13.10 en Linux Mint 16).

Features van GNOME Falcon

  • Menugestuurde installatie en verwijdering, onderverdeeld in Shell, GTK, iconen, uitbreidingen (extensies) en programma’s. Je kan dus kiezen welk onderdeel je wilt installeren.
  • GNOME Falcon is overzichtelijk en intuïtief.
  • Nieuwe startersbalk (met favoriete en geopende programma’s).
  • (Nagenoeg) Alles in het Nederlands.
  • Functies daar waar je ze verwacht.
  • Automatische standaard configuratie van alle aantal extensies.
  • Extensies zijn uit te schakelen.
  • Extensies zijn te configureren.
  • (Automatisch) Uitschakelen touchpad en/of trackpoint.
  • Recorder programma.
  • Configuratiecentrum-menu in gebruikersmenu.
  • GNOME Instellingen Center a la GNOME (het echte gnome-control-center)
  • Mediaspeler-menu functionaliteit in geluidsmenu.
  • Nieuwe strakke iconen.
  • Apport uitgeschakeld, zodat de onnodige en irritante foutmeldingen van Ubuntu niet meer verschijnen.
  • Bevat GNOME Klok.

GNOME Falcon installeren

Vereisten

GNOME Falcon is alleen geschikt voor Ubuntu 13.10 (en afgeleiden van Ubuntu met GNOME 3.8, zoals Ubuntu GNOME 13.10 en Linux Mint 16). Voorwaarde is dat gnome-shell 3.8 is geïnstalleerd. GNOME Falcon 3.8.NL.2014.1.0 installeert gnome-shell 3.8 niet.

Installeren

Pak het zip-bestand uit (in bijvoorbeeld de folder Downloads) door er op te dubbelklikken en ga daarna naar de uitgepakte folder. Open een terminalvenster en voer de volgende commando’s uit:
cd ~/Downloads/lcardinaals-GNOME\ Falcon.3.8.NL.2014.1.0
./GNOME\ Falcon-install-script.sh

GNOME Falcon installatiemenuZorg dus dat je in de folder staat waar het zip-bestand is uitgepakt. Doe je dit niet, dan krijg je automatisch een melding dit wel te doen.

Volg nu de instructies op die op het scherm worden getoond. De installatie is grafisch en menu gestuurd en controleert de vereisten.
Voor de installatie wordt eenmalig (per uitvoering van het script) in het terminalvenster om het administratorwachtwoord gevraagd. Dit wachtwoord wordt nooit zichtbaar en wordt niet opgeslagen. Met andere woorden het verlaat nooit je systeem.

Het installeren duurt 5 tot 10 minuten. Na de installatie moet je jezelf even afmelden en opnieuw aanmelden. Voor de eerste keer kan het even een paar seconden duren voordat de gebruikersinterface is opgebouwd, maar dit hangt van de snelheid van de computer af. Mocht de interface überhaupt niet verschijnen, dan de computer even herstarten.

GNOME Falcon configuratie

De startersbalk kan als volgt worden geconfigureerd:

  • Iconen verwijderen: rechtermuis klik op icoon en kies ‘Uit favorieten verwijderen’.
  • Iconen toevoegen: klik op de bovenste icoon (toeapssingen tonen). Het overzicht verschijnt nu. Klik op de Alles-knop onderin het scherm. Scroll naar het programma wat je in de startersbalk wilt opnemen. Klik met de rechtermuisknop op het icoon en kies ‘Aan favorieten toevoegen’.
  • Iconen verschuiven: klik met linkermuisknop op het icoon en versleep het naar de juiste positie.

De volgende extensies zijn in te stellen via Gebruikersmenu –> Configuratiecentrum –> ‘Shell Uitbreidingsvoorkeuren’:

  • Activities Configurator:
    hier kan bijvoorbeeld de ‘Hete hoek’ (Hot corner) worden uitgeschakeld.
  • Dash to Dock (de startersbalk)Uitbreidingsvoorkeuren
  • Drop down terminal
  • EasyScreenCast (de recorder)
  • Lock-keys
  • Media player indicator
  • Notifications Alert
  • Settings Center
  • Touchpad indicator
  • Transmission Daemon Indicator
  • Window options
  • Workspace grid
  • Workspace indicator

Beschrijving van sommige functionaliteiten

Onderstaande beschrijvingen gaan uit van de standaardinstellingen van GNOME Falcon.

Programma-menu

GNOME Falcon programmamenu
Het programma-menu bevindt zich in het paneel (balk boven in het scherm) aan de linkerkant achter de Activiteiten-knop. Het menu bevat twee delen:

  1. Het algemene menu-gedeelte:
    Het menu is zelfbeschrijvend, behalve de opties Sluiten en Afsluiten.
    Het menu-item Sluiten sluit het actieve venster van het programma. Als dit het laatste actieve venster is wordt ook het programma gesloten.
    Het menu-item Afsluiten sluit alle open vensters van het programma.
  2. Het programma specifieke menu-gedeelte:
    Dit is het GNOME-menu van het programma en start na het Sluiten menu-item. Indien het GNOME-menu meer dan 4 menu-items bevat wordt het algemene menu-gedeelte weergeven in een uit te klappen ‘Window menu’ menu-item. Dit is echter configureerbaar.

Programma’s fullscreen

Programma’s die fullscreen of half-fullscreen (in de linker- of rechterhelft van het scherm) getoond worden hebben geen titelbalk meer. Dit om meer ruimte voor de inhoud te creëren.

Startersbalk

GNOME Falcon startersbalk

De startersbalk heeft de volgende functionaliteiten:

  • De startersbalk toont de favorieten en actieve programma’s.
  • Het geselecteerde en te starten programma wordt getoond met een blauwe rand.
  • Actieve programma’s worden getoond met een blauwe streep onder het icoon.
  • Door middel van een linkermuisklik op een actief programma ga je naar het meest recente actieve open venster van het programma.
  • Door middel van volgende linkermuisklikken op een actief programma doorloop je de volgende open vensters van het programma.
  • Een shift-linkermuisklik minimaliseert het actieve venster van het programma.
  • Een rechtermuisklik op een icoon opent een menu. Je kan een open venster sluiten door met je muisaanwijzer boven de naam van het venster te zweven en op het sluit-icoontje (wit rondje met kruis) te klikken. Het totale programma (dus alle vensters van dit programma) sluiten doe je door op Afsluiten te klikken. De rest van het menu is zelfbeschrijvend.
  • De bovenste icoon in de startersbalk opent het toepassingenoverzicht.
  • Door op de linkerkant (1 pixel) van de startersbalk en daarmee dus op de linkerkantlijn van het scherm te scrollen ga je naar een vorige of volgende werkblad.

Meldingenbalk

De meldingenbalk onder in het scherm kan als volgt te voorschijn worden gehaald:

  • Super-M op het toetsenbord.
  • Of de muis naar beneden door blijven trekken.

Drop down terminal

De drop down terminal is een fullscreen terminalvenster dat je opent en sluit door op de `-toets (de toets boven de tabtoets) te drukken. De te gebruiken toets is te configureren in de extensie ‘Drop Down Terminal’ in Gebruikersmenu –> Configuratiecentrum –> ‘Shell Uitbreidingsvoorkeuren’.

GNOME Falcon Drop down terminal

Fouten

Alles is meerdere malen getest en al weken in gebruik door mijzelf. Mocht je echter toch nog een fout tegenkomen, dan kan je een reactie op dit artikel achter laten. Ik zal er dan naar kijken en oplossen als dat mogelijk is.

Ik zal dit pakket bijhouden als er een nieuwe versie van GNOME komt en dit pakket niet meer werkt of als er fouten in het pakket zitten. Indien ik functionaliteit toevoeg, dan komt er een nieuwe versie uit.

Gekende problemen

  • Een normale actief terminalvenster kan inactief raken na het opnieuw starten van de GNOME Shell met behulp van Alt-F2 r.
  • LibreOffice Werkblad (calc) tabbladen hebben zeer kleine letters.

Volgende versies

GNOME Falcon 3.6.NL.2014.1.0:

Dit is dan een backport van GNOME Falcon 3.8.NL.2014.1.0 naar GNOME Falcon 3.6.NL.2014.1.0 (nieuwe generatie).
Deze backport doe ik alleen bij voldoende interesse. Dus laat me dit weten als reactie op dit artikel.

GNOME Falcon 3.8.NL.2014.1.1:

  • Nieuwe programma’s: Hoofdmenu, Mailnag en GNOME Web (m.n. voor Google apps).
  • Heel misschien Skype integratie. Misschien? Ik ben dit nog aan het testen en krijg dit nog niet in het Nederlands vertaald.
  • Patch LibreOffice Werkblad.
  • Rechtermuisklik –> Nieuw document in Nautilus.
  • Nieuwe uitgebrachte versies van de extensies.
  • Oplossen van problemen door jullie aangeleverd.
  • Invoeren van ideeën van jullie (uiteraard indien door mij goedgekeurd natuurlijk).

GNOME Falcon 3.10.NL.2014.1.0:

GNOME 3.10 voor Ubuntu 13.10 en 14.04 met een gepagineerde programma-overzicht, een geïntegreerde systeemmenu, geavanceerd GNOME Instellingen Center, verbeterd Tweak Tool, een nieuwe hoofdbalk voor vensters (titelbalk gecombineerd met toolbalk), nieuwe applicaties zoals Muziek, Fotos, Notities en Maps en nog veel meer.

Gebruik van GNOME Falcon

GNOME Falcon valt onder Creatives Commons BY-NC-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/nl/).

Dit houdt in dat de gebruiker GNOME Falcon mag:

  • Kopiëren, verspreiden en doorgeven.
  • Remixen – afgeleide werken maken.

onder de volgende voorwaarden:

  • Naamsvermelding
    De gebruiker dient bij het werk de door de maker of de licentiegever aangegeven naam te vermelden (maar niet zodanig dat de indruk gewekt wordt dat zij daarmee instemmen met je werk of je gebruik van het werk).
  • Niet-commercieel
    De gebruiker mag het werk niet voor commerciële doeleinden gebruiken.
  • Gelijk delen
    Indien de gebruiker het werk bewerkt kan het daaruit ontstane werk uitsluitend krachtens dezelfde licentie als de onderhavige licentie of een gelijksoortige licentie worden verspreid.

Leo Cardinaals

(CC BY-NC-SA 3.0)2012

Screenshots

Hieronder zie je een galerij van screenshots hoe het er uit ziet. Druk op de F11 toets en klik op de eerste afbeelding voor het beste overzichtsresultaat.

Nogmaals: fouten graag via een reactie terugmelden, zodat ik deze kan herstellen en een nieuwe versie kan uitbrengen.
Ook andere reacties en ideeën zijn welkom. En laat even weten of jullie dit ook voor GNOME 3.6 willen hebben.

73 thoughts on “Ubuntu: GNOME Falcon 3.8.NL.2014.1.0 – Nieuwe generatie

  1. Nou Leo, voorlopig hou ik het er toch maar op dat jij meer van de materie weet dan ik.
    Maar ik wist wel dat er iets moest zijn maar wist natuurlijk niet waar de kneep zat en dan blijf ik zoeken, zo ben ik.
    Ok, nu verder, eerst maar de hele map Download leegmaken?

    Ton.

    • Ton, Graag gedaan en veel plezier er mee.

      PS ik ben al bezig aan de volgende versie (3.8.NL.2014.1.1) en ga binnenkort aan 3.10.NL.2014.1.0 beginnen.
      Ik zal de hoofdmap meenemen :)

  2. Goedemorgen Leo,

    Ik vind het prachtig, ik heb al wat dingen naar mijn voorkeur ingesteld, toepassingen naast activiteiten en een vierkant blokje rechtsbovenin waar ik van scherm kan wisselen maar daarnaast, meer naar rechts daar kom ik niet uit.
    Als ik in jouw screenshots kijk zie ik in de eerste al helemaal in de rechterhoek jouw naam staan met daaronder een uitklapmenu, ik zie bij mij de naam niet staan, daar staat een verzamelmenu met drie pictogrammen van geluid, afsluiten en een pijltje naar beneden.
    Nou zie ik in screenshot nummer 12 bij jou bij instellingen/privacy vier regels staan, de tweede is naam en zichtbaarheid, deze regel komt bij mij helemaal niet voor, de andere drie wel.
    Ik vermoed dat ik daardoor mijn naam niet zie met dat uitgebreide uitklapmenu er onder.
    Hoe krijg ik die optie er in?
    En hebben we in deze versie de F3 functie, ander paneel niet meer?

    Groeten,

    Ton.

    • Oh shit (sorry). Je hebt GNOME 13.10 en niet GNOME 3.8. Ik heb snel even gecheckt en in de gnome3-team/gnome3 PPA (die ik gebruik in mijn script) zit al de nieuwe 3.10 versie. Mijn GNOME Falcon is voor 3.8. Ik ben wel al met 3.10 bezig, maar zo te zien zal ik die versneld moeten uitbrengen. Het meeste werkt wel in 13.10, maar een aantal extensies doen het niet meer. GNOME Falcon Shell, GTK en iconen moeten gewoon werken.
      Je bent wel een proefkonijn heh. Misschien dat ik van het weekend GNOME Falcon 13.10 versneld de deur uitduw.
      Of als alternatief breng ik versie 1.1 van GNOME Falcon 3.8 uit zonder de PPA, maar dat betekent dat je Ubuntu GNOME opnieuw moet installeren. Laat me even weten wat je wilt doen.
      (Ik haal GNOME Falcon 3.8 wel even offline.)

  3. Nee, geen haast hoor Leo,

    Het was eigenlijk een beetje zoek de verschillen, maar alles werkt en je hoeft je wat mij betreft niet te haasten, ik ga niet opnieuw installeren, moet ik die tweede harde schijf weer loshalen.

    Prettig weekend!

    Ton.

  4. Beste Leo,
    Zowel op desktop als laptop Gnome Falcon geïnstalleerd. De laptop ziet er anders uit, daar is de nieuwste Falcon op een versie Ubuntu 13.10 gezet. De desktop over Falcon 1. Ik vind het jammer dat op de laptop de favorieten niet constant zichtbaar zijn. Ook zit de Dash onderaan. Verder wat de voorkeuren betreft veel minder mogelijkheden. Persoonlijk vind ik de 1 versie van Falcon aantrekkelijker. Als je nog tips hebt wat de layout betreft hoor ik het graag.
    Groetjes, Piet

    • Hallo Piet,
      GNOME Falcon is zo gemaakt dat ze op de laptop en desktop gelijk zijn. Er is een klein verschil: de desktop heeft de Touchpad Indicator niet, omdat allen laptops een touchpad hebben. De rest is gelijk.
      Versie 3.8.NL.2014.1.2 heeft zelfs meer mogelijkheden.
      Of vergelijk je de nieuwe GNOME Falcon 3.8 met een oudere GNOME Falcon versie 3.4.NL.2012.4.0?

      Ik begrijp niet wat je bedoeld met dat de favorieten niet constant zichtbaar zijn. Bedoel je met favorieten de linker startersbalk? Zo ja, dan kan je die in Gebruikersmenu –> Configuratiecentrum –> Shell Uitbreidingsvoorkeuren –> Uitbreiding Dash to Dock instellen. Zet de optie ‘Dock is altijd zichtbaar’ aan in de Hoofdinstellingen tab.

      Kun je me aangeven hoe de laptop en desktop verschillen? Ik zou ook graag weten welke GNOME versies je hebt draaien: gnome-shell --version uitvoeren in een terminalvenster.

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

