Belastingaangifte onder Ubuntu 12.10


(Laatst bijgewerkt op 24 maart 2013; zie onderaan artikel voor meer informatie)

Dit is een aangepaste versie van mijn artikel Belastingaangifte onder Ubuntu 11.10.

Het is weer tijd om de jaarlijkse aangifte voor de inkomstenbelasting te gaan invullen, maar ook weer eens tijd voor een herzien artikel hierover.

In dit artikel heb ik gespecificeerd:

  • waar je het aangifteprogramma kan downloaden,
  • hoe het aangifteprogramma te installeren,
  • hoe het programma te openen (met of zonder vooraf ingevulde gegevens van de Belastingdienst).

Vereisten

Het aangifteprogramma is voor Ubuntu 12.04 of 12.10. Zie Aangifte 2012: Besturingssystemen.

Voorbereiding

  1. Open Firefox.
  2. Ga naar Firefox –> Voorkeuren.
  3. In het Voorkeuren venster klik op Algemeen in de werkbalk.
  4. Onthoudt waar gedownloade bestanden worden opgeslagen. Schrijf het desnoods op. Dit staat bij ‘Bestanden opslaan in’.

Downloaden van het aangifteprogramma

Het aangifteprogramma Inkomstenbelasting 2012 voor Linux (en dus Ubuntu) is te hier te downloaden: Aangifteprogramma.
Andere programma’s dan het aangifteprogramma Inkomstenbelasting 2012 zijn hier te downloaden: Programma’s en formulieren.

Aangifteprogramma installeren

Aangifteprogramma installeren via de Linux tarball

Dit is de gemakkelijkste manier.

  1. Ga naar de folder waar het gedownloade bestand is opgeslagen.
  2. Klik met rechter muisknop op het ib2012_linux.tar.gz bestand en kies ‘Uitpakken’. Er wordt nu een folder ib2012 aangemaakt.

Eerste keer aangifteprogramma starten

  1. Open het aangifteprogramma door naar de folder ib2012 –> bin te gaan en te dubbelklikken op het ib2012ux bestand.
  2. Het aangifteprogramma wordt nu geopend. Er wordt door het programma een folder aangemaakt voor de aangifte. De folder die aangemaakt wordt kan je vinden in het aangifteprogramma onder instellingen (onderin het aangifte scherm). De foldernaam met padnaam staat bij ‘Gegevens opslaan’.
    Voor Ubuntu is dit /home/[gebruikersnaam]/belastingdienst.nl/ib2012 (waarbij [gebruikersnaam] de gebruikersnaam is waarmee je ingelogd bent).
  3. Klik op de Yes button als je het aangifteformulier al vooraf ingevuld wilt hebben door de Belastingdienst. Er wordt nu een webpagina geopend. Volg de aanwijzingen op de webpagina op.
  4. Plaats het gedownloade [burgerservicenummer].ibv2012-bestand in de folder zoals genoemd in punt 2.
  5. Dubbelklik nu weer op het ib2012ux bestand. Als je niet meer weet waar dit staat volg je de aanwijzing onder stap 1.
    Het aangifteprogramma wordt nu geopend. Je hoeft natuurlijk niet weer de vooringevulde gegevens op te halen, met andere woorden klik op ‘No’.
    Klik rechtsonder in het aangifteprogramma op ‘Open bestand’ en kies de optie ‘een nieuwe aangifte met al gedownloade gegevens over 2012’.
  6. Kies in het ‘Open bestand’ venster in het rechter subvenster je IB. Klik vervolgens op de OK-button. Let op het duurt nu even voordat het aangifteprogramma gegevens laat zien.
  7. Nu kan je verder gaan met het invullen van de aangifte zoals je al gewend bent.

Optioneel: Als je wilt kan je de uitgepakte folder ib2012 samenvoegen met de folder genoemd in punt 2. Verplaats hiervoor de inhoud van de uitgepakte folder (dus de inhoud van de ib2012 folder, in de folder waar je het ib2012_linux.tar.gz-bestand hebt opgeslagen) naar de folder genoemd in punt 2. Daarna kan je lege uitgepakte folder verwijderen. Let er wel op dat hij leeg is.

Troubleshooting

Indien het programma geen venster of geen foutmelding geeft, dan kan je het programma eenmalig uitvoeren in een terminalvenster. Ga in het terminalvenster naar de folder waar je het programma hebt uitgepakt. Open de bin folder en voer het commando ./ib2012ux uit. Let op eventuele foutmeldingen.

Programma kan juiste lettertype niet vinden.

Installeer 75 dpi fonts for X (voor schermen kleiner dan 1024×768) of 100 dpi fonts for X (voor schermen groter dan 1024×768):

  1. Open Ubuntu Softwarevenster.
  2. Vul in het zoekvenster rechtsboven dpi fonts for X in.
  3. Selecteer 75 dpi fonts for X of 100 dpi fonts for X en klik op de Installeren button.
  4. Sluit het Ubuntu softwarecentrum.
  5. Vaak is het genoeg om een programma opnieuw op te starten, maar voor het belastingprogramma moet je je even afmelden en opnieuw aanmelden, zodat het programma het nieuwe font herkent.

Programma kan libcanberra-gtk-module.so niet vinden

Installeer libcanberra-gtk-module:

  1. Open Ubuntu Softwarevenster.
  2. Vul in het zoekvenster rechtsboven libcanberra-gtk-module in.
  3. Selecteer libcanberra-gtk-module en klik op de Installeren button.
  4. Sluit het Ubuntu softwarecentrum.

Wijziging 24 maart 2013: Vereisten toegevoegd.


53 thoughts on “Belastingaangifte onder Ubuntu 12.10

      • Ik heb Ubuntu 12.10.
        Als ik in de Terminal ./ib2012ux uitvoerde in de ../ib2012/bin map kreeg ik een foutmelding.
        Ook met ./ib2012ux -Lib2012 (advies Belastingdienst).
        De foutmelding was, als ik het me goed herinner, ‘Bestand ib2012ux niet gevonden’, terwijl deze wel uitvoerbaar was (x-attribuut).
        Ik heb adviezen gevolgd van https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-In-Nederland-belastingaangifte-doen-vanuit-Linux
        Bij jou had ik het laatste nieuws toen nog niet gevonden :-).

        • Ja. Dat advies klopt wel, maar voor oudere Ubuntu versies. In mijn artikel “Belastingaangifte onder Ubuntu 11.10” had ik dat er ook nog bij staan. Ubuntu is overgeschakeld naar Multiarch en dit maakt het draaien van 32-bit programma’s mogelijk onder een 64-bit architectuur.

          • Je hebt gelijk van die multiarch.
            Voor een test (aangifte is al weg) heb ik ia32-libs verwijderd (met ‘sudo apt-get remove –purge ia32-libs’ gevolgd door ‘sudo apt-get autoremove’ want meta-pakket).
            Nu de fout: ./ib2012ux: error while loading shared libraries: libXext.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory
            Blijkbaar iets teveel verwijderd…
            dpkg -S libXext.so.6 wijst naar libxext6:amd64…. die is geinstalleerd en aanwezig in /usr/lib/x86_64-linux-gnu/.
            Hmm.
            De installatie van ia32-libs-multiarch maakte alles weer goed.
            Mooi hé. Alles kun je zelf oplossen onder Linux. Dat maakt het zo leuk….

            • Met het verwijderen van ia32-libs, zijn de ia32-libs-multiarch ook verdwenen. Daarom miste het programma de ‘libxext6:i386: /usr/lib/i386-linux-gnu/libXext.so.6’. De 64-bit variant was er nog steeds (libxext6:amd64: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libXext.so.6).
              Het programma draait uitstekend, installatie van ia32-libs was niet nodig.
              Dankjewel Leo!

  1. Ik moet in Xubunt 12.04 voortdurend in de terminal openen: vanuit root/usr/bin “ib2012ux -L courier” en dan komt er een venster waarin ik een lettertype kan kiezen waarna het prog start. Hoe kan ik dat verhelpen, zodat ik verder het prog. normaal via het menu kan openen?

  2. 32/64 bits gedoe blijft vreemd. Op een nieuwe 12.04 64 Ubuntu installatie geupgrade naar 12.10 werkt het programma niet. De melding: `bash Bestand ./ib2012ux niet gevonden`. Of iets dergelijks, denk zelfde melding die Karel had.

    Na installatie van de ia32-libs-multiarch, een hele boel overigens, werkt het wel. Overigens ook zonder de `libcanberra-gtk-module` te installeren. Hier geen error, maar een waarschuwing: `Gtk-WARNING`

    Blijkbaar mist er toch iets in een standaard 64 bits installatie, dat de ia32 libs nodig zijn.

    De belastingdienst maakt moeilijk voor Linux gebruikers.

    • Maanziek, Er is mist niets in de 64-bits Ubuntu. Alleen is het belastingaangifteprogramma een 32-bits programma en die draaien niet zonder meer op een 64-bits architectuur. Vandaar dat je een extra laagje in de vorm van multiarch nodig hebt. Dus wordt het tijd dat de belastingdienst dit ook in 64-bit uitbrengt.

      • @Leo, We zijn het eens. :) Ik bedoelde :
        Blijkbaar mist er toch iets (in het aangifteprogramma van de belastingdienst dat) in een standaard 64 bits installatie, dat de ia32 libs nodig zijn.
        In ieder geval zou er een waarschuwing moeten zijn op de site van de belastingdienst, en je zou verwachten dat libc6-i386 op 64 bits systemen voldoende zijn. Maar het aangifte programma verlangt ook 32 bits libs van Xext e.a.
        Zie voor alle dependencies.
        ldd ./ib2012ux
        Melden dat het aangifteprogramma werkt op Ubuntu LTE 12.04 is de belastingbetaler het bos insturen, foei Belastingdienst.

  3. Heb sinds kort UBUNTU 12.10 64 bits en nog weinig ervaring daarmee.
    Probeer belastingaangifte binnen te krijgen.
    Na uitpakken ib2012 linux.tar.gz. heb ik folder ib2012 in de persoonlijke map. Die bevat mappen share en bin. Dubbelklik op bin geeft een bloemetje met ib2012ux 9,1 MB Uitvoerbaar bestand.
    Maar als ik daarop dubbelklik gebeurt er niets
    Wat kan ik doen ?

    • Foeke,
      Ja klopt. Dat bloemetje is trouwens een radar, maar goed. Heb je “Programma kan juiste lettertype niet vinden.” onder Troubleshooting in het artikel al geprobeerd?
      Meestal is dit het probleem als er niets gebeurt.
      Als dit niet helpt, kan je dan in een terminalvenster alleen het volgende commando uitvoeren:
      ib2012uxuitvoeren. Ga wel eerst in de juiste folder staan. Daar waar je het in hebt uitgepakt.
      Welke foutmelding(en) krijg je nu. Graag de meldingen hier kopiëren.

  4. Bedankt, Leo. Lettertype geinstalleerd
    Dit kreeg ik in het terminalvenster, het is nog niet gelukt Graag verdere hulp
    de@de-System-Product-Name:~$ cd /home/de/Inkomstenbelasting
    de@de-System-Product-Name:~/Inkomstenbelasting$ cd ib2012
    de@de-System-Product-Name:~/Inkomstenbelasting/ib2012$ cd bin
    de@de-System-Product-Name:~/Inkomstenbelasting/ib2012/bin$ ib2012ux
    ib2012ux: opdracht niet gevonden
    de@de-System-Product-Name:~/Inkomstenbelasting/ib2012/bin$ ls
    ib2012ux
    de@de-System-Product-Name:~/Inkomstenbelasting/ib2012/bin$

    • Heb suggesties opgevolgd, Ook samen met iemand die meer ervaring heeft met Ubuntu 12.10, maar die later zelf na het downloaden ook problemen kreeg tijdens het invullen.
      Heb toen mijn oude (windows) PC maar weer aangesloten. Daar ging alles probleemloos, en voor 1 april ingezonden.
      Zie nu (3 april) dat ik niet de enige ben die problemen heeft.
      Kunnen we samen moeite doen om de belastingdienst volgend jaar een Linux-vriendelijker aangiftemogelijkheid te laten bieden ?

        • Beste Leo,
          Zelf kan ik weinig doen, ben nu 81 en allang blij dat ik mij wat met UBUNTU 12.10- 64 bits kan redden.
          Maar ik hoop dat jij of andere Linux gebruikers de mogelijkheid hebben een programma van eisen voor de belastingdienst te maken om het downloaden en gebruiken van het aangifteprogramma voor Linux gebruikers net zo gebruiksvriendelijk te maken als dat voor Windows gebruikers is.
          Zo ja dan dat naar de verantwoordelijke staatssecretaris sturen en kijken hoe die reageert. Heb enig vertrouwen dat dit werkt.
          Maar zo niet dan de Linux gebruikers opwekken hem en tweede kamer leden die dit in portefeuille hebben massaal benaderen.
          Foeke

        • waarom kan ubuntu geen installer programmaatje maken die dit voor je doet. daar zijn computers toch voor? en waarom al die verschillen in de distributies. Dat is een van die punten die me ervan hebben weerhouden om op linux over te gaan. Het werken met opdrachten in de terminalvenster is leuk voor hobbyisten maar voor de gemiddelde eindgebruiker niet van deze tijd.

          • Louis. Dit is echt geen taak van Ubuntu. Ubuntu is een besturingssysteem net als Windows. Dit is een taak van de belastingdienst. Onder Windows doet Windows dat ook niet. Zij moeten er dus voor zorgen dat hun programma goed wordt geïnstalleerd inclusief alle afhankelijkheden. Je moet dus bij de belastingdienst zijn en niet bij Ubuntu.
            Het voordeel van Linux is dat je deze problemen zelf kan oplossen. Kan je dat onder Windows ook?
            Ik snap je punt wel, maar ik vind het ook wel zeer kortzichtig. Voor bijna elke activiteit in het terminalvenster is er wel een grafische interface. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Webmin en consorten. Echter Linux gebruikers kennen nu eenmaal de krachtige command line. En dit legt nu eenmaal sneller uit dan te beschrijven hoe je dit in een programma doet.

            Maar even kort door de bocht: als software aanbieders er voor zorgen dat hun software gewoon netjes te installeren is, zou je dan wel overstappen naar Linux?

            • Dag Leo, Het probleem is opgelost omdat ik even langs de Belastingdienst ben gegaan. Ik kreeg te horen dat het mogelijk aan hun lag omdat ib2012ux nog niet gemaakt was voor versie 13.04. Ik heb dit als kennisgeving aangenomen. Ik las ook jouw antwoord aan Louis en ik ben daar mee eens. Ik zou nooit geen Windows meer willen hebben en ik ben, met uitzonder van IB2012, niet tegen andere moeilijkheden aangelopen. Mensen die bij mij thuis komen probeer ik te overtuigen om niet over te stappen op W 8.1 maar op Ubuntu. Maar veel ouderen durven gewoon niet te switchen, jammer.
              Bedankt dat je aandacht hebt gegeven om het probleem op te lossen.

            • Leo10, graag gedaan.
              W8 is ook totaal anders als W7. W8 of Ubuntu: het is allebei wennen en allebei anders dan W7. Dus als je toch moet wennen, kan je beter overstappen op een open en vrij besturingssysteem zoals Ubuntu.

            • Dat zeg ik ook Leo en vervolgens dat Linux ‘Open Source’ is en dat ik na enkele keren het al globaal door had. Veel vragen daarvan kan je de antwoorden op het Internet vinden. Wat je ook zegt, ze durven het niet. Daarbij komt dat Seniorweb Windows de hemel in prijst en Mac significant minder en Linux helemaal niet. Ze geven hun oude laptop liever weg dan bv Jolicloud er op te zetten. Meer panklaar kan je het niet hebben.

  5. Bij mijn schoonouders op Ubuntu 10.04 (32 bit) is het programma niet vooruit te branden. Bij iedere stap zit je meerdere minuten tegen het ‘zandlopertje’ aan te kijken en hoe verder je komt in het programma, hoe erger het wordt. In voorgaande jaren hadden ze dit probleem niet.

    Enig idee hoe dit te troubleshooten?

    • iGadget, Voor troubleshooting kan je het beste het commando ./ib2012ux uitvoeren in een terminalvenster. Zorg wel dat je in de goede directory/folder staat. Kijk of je een foutmelding krijgt.

      De belastingdienst geeft zelf aan dat het programma voor Ubuntu 12.04 en 12.10 is.
      Zie Aangifte 2012: Besturingssystemen.
      Let boven in de pagina op het (broodkruimel)pad .

      Misschien handig om je schoonouders met de Ubuntu 12 te gaan voorzien.

  6. Op Fedora 14 en 18 draait het programma prima (32-bits dan), alleen wanneer ik print krijg ik waanzinnig kleine letters.
    Alles al geprobeerd:
    – aan het bij opstarten in terminal van het progje ‘kiezen’ voor een bepaald lettertype
    (ik heb keuze uit 460 verschillende -en geloof me, ik heb vele geprobeerd) ligt het niet,
    – lpr-comando’s meesturen heeft geen effect,
    – defaultlettertype in printer veranderen helpt niet,
    – defaultlettertype op cups aanpassen geeft geen verandering.

    lijkt wel hardcoded….

    Nu kan ik wel eerst opslaan en dan printbestandje oppakken en dat printen, maar de gegevens daarop zijn onvollediger en anders gegroepeerd dan bij direct printen.

    Het zelfde probleem heb ik overigens bij het Linux Loonbelastingaangifteprogramma.

    Speelt dit probleem ook op Ubuntu en/of weet u eventueel waar het wel aan ligt?

    Het wordt tussen haakjes eens tijd dat de belastingdienst Linux eens serieus gaat nemen, is het nou zó moeilijk om een wat mooiere GUI te maken, en gewoon wat freefonts mee te verpakken die goed bij de GUI passen? Belastingdienst wil niet eens vertellen wie of welk bedrijf het maakt -> verbeteringen aandragen/meedenken mag niet eens.
    Tiswat.

    • Zomerwind,

      Heb je “Programma kan juiste lettertype niet vinden.” onder Troubleshooting in het artikel al geprobeerd?
      Ik heb geen flauw idee of dit ook onder Ubuntu speelt. Ik print mijn aangifte nooit. Ik sla het altijd digitaal op.
      Misschien dat andere lezers dit kunnen beantwoorden?

        • Krijg je eventuele meldingen. Zou ja zou je deze hier kunnen plaatsen?
          Probeer anders eens het programma via een terminalvenster te starten en kijk of je dan meldingen krijgt.

          • Meldingen zijn de gebruikelijke Gdk-Warning-en over character set en dat misterieuze

            gtk_signal_disconnect_by_func(): could not find handler

            -alles in het begin- maar geen extra foutmeldingen wanneer printfunctie eenmaal wordt gebruikt.

            • Zomerwind, ik heb het probleem van de aangifte al opgelost. Volgens de Belastingdienst werkte hun Linux aangifte niet voor 13.04. Ik hoop dat dit wel het geval zal zijn met 13.10.

  7. Bij Ubuntu 13.04 krijg ik de volgende melding, “Geen toepassing beschikbaar om íb2012ux’te openen”
    Kies ‘Andere toepassing tonen’ voor meer opties of ‘Onfline toepassingen zoeken’ om nieuwe toepassing te installeren.

    Gaarne asap uw advies waarvoor mijn dank.
    ====
    Dell Optiplex-790, Processor: Intel® Core™ i5-2400S CPU @ 2.50GHz × 4, Grafisch: Intel® Sandybridge Desktop x86/MMX/SSE2, Besturingssyteem: 32-bit.

    • Leo10, Het enige wat ik me bedenken kan is dat de uitvoeringsrechten niet aangevinkt is. Doe een rechtermuisklik op ib2012ux en kies Eigenschappen. Vink daar de uitvoeringsrechten aan in het tabblad Rechten.

      PS. Ik wil me nergens mee bemoeien, maar waarom heb je een 32-bits Ubuntu geïnstalleerd op een 64-bit computer? Of zijn dat niet jouw computer specificaties?

      • Dag Leo, de uitvoeringsrechten was al bij mij aangevinkt. Ja, ik realiseer me dat ik misschien beter de 64-bits Ubuntu had kunnen installeren maar ik dacht dat ik met 4 GB geheugen op het randje zat en dat het met 8 Gb geheugen beter zou werken. Ubuntu 64 bit gebruikt toch 3, 2 Gb? Maar goed ik kan nog steeds ib2012ux niet openen.:(

        • Leo10, Ik vermoed dat je de 100dpi font niet hebt geïnstalleerd. Zie artikel.
          Kan je ib2012ux eens uitvoeren in een terminalvenster? Zorg wel dat je in de goede folder staat. Welke (fout)melding krijg je dan?

          PS Ubuntu kan op een machine met 512MB RAM draaien. Mijn installatie gebruikt nog geen 1GB aan RAM na starten. Dit is wel afhankelijk van wat je automatisch aan programma’s start na boot. Ik start bijvoorbeeld 5 services extra op de standaard services.

  8. Alles geprobeerd en bovenstaand gedaan. . /ib2012ux in Terminal krijg ik als melding ‘Bash ib2012ux kan bestand niet vinden, zelf als ik in de betreffend folder sta. Vervolgens het volgende geprobeerd in Terminal.
    sudo apt-get install xfonts-100dpi xfonts-75dpi
    cd ~/Downloads && tar xvzf ~/Downloads/ib2012_linux.tar.gz && mv -v ~/Downloads/ib2012 ~/ib2012
    cd ~/ib2012/bin && ./ib2012ux -Lib2012
    In het venster wat ik te zien kreeg het volgende geselecteerd; lettertype “courier”, Font Style “bold [M]”, Size “12”

    Dubbelklik op “icoon ib2012ux en ik kom op de site van de Belastingen en kies voor reeds ingevulde gegevens. Deze gedownload en als ik wederom op ib2012ux dubbelklik opent een tekstbestand in Gedit. Zover ik de tekst blok kan bekijken kloppen de gegevens. Ik ben mogelijk een stapje verder maar het ingevulde formulier van de aangifte kan ik nog steeds niet realiseren.:(

    • Leo10, als je xfonts hebt geïnstalleerd, dan hoef je -L optie niet meer mee te geven bij het starten van de aangifte. Daarbij is -Lib2012 ook nog fout, omdat dit geen lettertype is.

  9. Ik heb vandaag lb2013 (het loonaangifteprogramma voor ondernemers t/m 10 werknemers) getest onder Fedora 18 i386 (als virtuele machine onder VirtualBox 4.2.18).
    Het werkt -met de gebruikelijke foutmeldingen- out-of-the-box zonder dat je lettertype hoeft te selecteren. De GUI-tekst is dan vrij klein, maar de invulvelden zijn mooi en nemen het standaard ingestelde lettertype en -grootte van Fedora gewoon over.

    Enige dat nog speelt is het afdrukken. Nog steeds die hele kleine lettertjes.

    Voor diegenen die het interesseert kan je dat op deze manier aanpassen:

    Wanneer je kiest voor printen naar .ps-bestand en je opent dat bestand met (bv) gedit, zie je dat het afdrukbestand wordt gegenereerd door de wxWidgets Postscript Renderer in PS-Adobe-2.0-formaat.
    In het bestand staat per bladzijde ook deze instructie:

    /Courier reencodeISO def
    /Courier findfont
    4.000000 scalefont setfont

    De pijn zit hem in ‘4.000000 scalefont setfont’: bij het reencoden van het document wordt 4x geupscaled, dat moet zijn ’10x’, dus:

    /Courier reencodeISO def
    /Courier findfont
    10.000000 scalefont setfont

    Dat kan je per pagina met dezelfde editor veranderen. Opslaan, openen met Documentenviewer geeft een leesbaar lettergroote en prima print.

    Wel irritant dat je dat ook moet doen op alle pagina’s van je belastingaangifte.ps als je die -zoals ik- ook wilt printen.

    Ik zoek dus nog even verder waar die renderer in wxWidget zit en of je een bepaalde plek hebt waar 4.000000 in 10.000000 kan veranderen, zodat het document gelijk goed wordt gegenereerd.

    • Dank je voor deze write-up Zomerwind.

      Ik ben me niet 100% zeker, maar volgens mij lost het installeren van ‘100 dpi fonts for X’ de kleine lettertjes op.

      • Toch nog even de ’100 dpi fonts for X’ geïnstalleerd, maar nee, nog steeds de kleine print.
        Het zit hem echt in de renderer, maar wxWidgets is wat dat betreft een lastig verhaal: je kan redelijk veel vinden over de methodes om pagina-instellingen (kantlijn, grootte papier e.d.) en ‘voorbeeld opscherm’ aan te bieden, maar niets over lettertypegrootten bij printen.
        Zo te zien wordt er ook nog gebruikgemaakt van la2013.pfr (doe maar eens een [command]lsof -p [pid][/command] op het eerste proces-id van la2013ux na opstarten), een Portable Font Resource. Hoe e.e.a. printtechnisch in elkaar grijpt kan ik niet goed achterkomen.

        Wel heb ik met strace (strace -ff -o [logbestandsnaam] ./la2013ux) bekeken wat allemaal wordt aangeroepen, zit ook een heleboel ouwe reut bij (leunt nog op NIS, hoe onveilig wil je het hebben). Het roept in eerste instantie van alles aan op obsolete plekken, veel timeouts op sockets e.d.. Geen wonder dat het zolang duurt voordat het is opgestart.

        • Ok, weer wat geleerd. Ik print de aangifte nooit. Ik hou ze digitaal.
          Tja, programmeren kunnen ze daar niet heh. Gelukkig hebben ze wel verstand van belastingen ;)

          • Beste Leo,
            Welk bestand moet je openen om de reeds ingediende aangifte te openen en weer te printen? Ik heb alle aangiftes ook digitaal bewaard, alleen moet ik de 2012 versie nu printen.

            Gr,
            Frans

            • Frans, In het aangifteprogramma zit rechts onderin een ‘Bestand Openen’ link/button. Ga naar de folder met bewaarde aangiften en open die van 2012.

        • Mocht je het nog niet opgelost hebben: dirty workaround is alle tekst te kopieren en te plakken naar een tekstverwerker. Hou de tekst wel op een monospaced font als courier, zet ‘m zo groot als je wilt en printen maar!

  10. Hallo Leo,

    Mijn systeem is Ubuntu 14.04 LTS.
    Betreft programma ib2012ux.

    Situatie:
    Door een fout in de aangifte over 2012 heb ik een geschil met de belastingdienst, dat ik met een bezwaarschrift wil oplossen. Helaas beschikte ik niet meer over het programma, zodat ik het opnieuw moest downloaden. Als handleiding heb ik jouw artikel “Belastingaangifte onder Ubuntu 12.10” versie van 24 maart 2013 erbij genomen. Ik ben niet verder gekomen dan “Eerste keer aangifteprogramma starten”, punt 1.

    Nadat ik heb gedubbelklikt op het programma ~/Downloads/IBPV/ib2012/bin/ib2012ux, verscheen het dialoogvenster PyPar2 met de mededeling, dat er geen frontend aanwezig was om een *.par2 bestand te openen en er aanvullende software moest worden geïnstalleerd. Ik heb geklikt op “Nu installeren”. Tijdens de job verscheen een tweede dialoog, waarmee ik nog andere software moest installeren. Dat heb ik allemaal braaf opgevolgd. Daarna op nieuw gedubbelklikt op het programma. Weer verscheen de dialoog PyPar2, maar nu zonder aan te dringen op nieuwe software. Wel veel en ingewikkelde configuratievelden.

    Ik heb geen flauw idee waar dit over gaat en Help/Info maakt mij niet wijzer. Heb jij enig idee hoe ik het programma aan de praat kan krijgen? Bij voorbaat mijn dank.

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

