Ubuntu: Cinnamon 1.4 UP voor GNOME 3.4 en Clutter 1.9



Onlangs is Cinnamon 1.4 UP3 uitgekomen voor GNOME 3.4 en Clutter 1.9. Dit is een geupgrade versie van Cinnamon 1.4, die werkt onder Ubuntu 12.04.

Nieuwe functionaliteit

Nieuwe functionaliteit ten opzichte van Cinnamon 1.3:

Nieuwe expo overview

Deze functionaliteit is ongeveer gelijk aan de Compiz Expo plugin. Het laat alle bureaubladen zien waardoor je van bureaublad kan wisselen of vensters verhuizen van het ene naar het andere bureaublad. De Ctrl-Alt-‘pijltje omhoog’ toetsencombinatie opent of sluit de expo overview. Ctrl-Alt-linker/rechterpijltje wisselt tussen de bureaubladen.
Expo introduceert ook een nieuwe functionaliteit, bureaubladenbeheer. Nieuwe bureaubladen toevoegen doe je door op het plus-knop (rechts in de overview) te klikken.  Een bureaublad verwijderen doe je door op het sluiticoontje op het bureaublad te klikken.

Nieuwe instellingenapplet

Deze applet heeft de volgende menu-items:

  • Probleemoplosser
    • Cinnamon herstarten (gelijk aan GNOME Shell herstarten)
    • Vergrootglas
    • Standaardinstellingen herstellen
  • Paneel bewerken-modus
  • Paneelinstellingen
  • Applets toevoegen/verwijderen
  • Andere instellingen

Localisatie

Cinnamon 1.4 is nu ook in het Nederlands (zoals je kan zien in de snapshots).

Nieuwe configuratie opties

Cinnamon 1.4 voegt de volgende nieuwe opties toe:

  • Gebruik alleen werkruimten op de primaire monitor (Cinnamon instelling onder Bureaublad)
  • Configureerbare positie en gedrag van de ‘hot corner’ (Cinnamon instelling onder ‘Hete hoek’)
  • Menu muisover-vertraging (Cinnamon instelling onder Paneel)
  • Versleepbare snelstarters in paneel (Cinnamon instelling onder Paneel)

Verbeteringen menu

Het menu heeft de volgende nieuwe functionaliteiten:

  • Slepen en neerzetten van toepassingen op de dash (favorietenpaneel) in het menu
  • Wijzigen menu (het onze welbekende alacarte uit GNOME 2)

Verbeteringen vensterlijst

De vensterlijst heeft de volgende verbeteringen:

  • De vensterbuttons in het paneel kunnen opnieuw worden ingedeeld via slepen en neerzetten.
  • Het venster krijgt de focus als U een bestand op het vensterbutton wilt neerzetten.
  • Een een klik met de rechtermuisknop op een vensterbutton in de vensterlijst laat een menu zien waarin menu-items staan om het venster naar een ander bureaublad te verhuizen of op alle bureaubladen te tonen.

Verbeteringen applets

Applets hebben de volgende verbeteringen:

  • Toetsenbordapplet: heeft nu een optie om de karaktertabel te lanceren
  • Netwerkapplet: geeft status in de tooltip
  • Kalenderapplet: een betere lay-out en jaarkeuze
  • Geluidapplet: beperkte ondersteuning voor gmusicbrowser
  • Workspace Switcherapplet: ondersteuning voor scrollen met de muis
  • Alle applets:
    • Gebruik symbolische iconen voor gemeenschappelijke applets (betere look and feel)
    • Meer consistente marges en afstand tussen applets en tray iconen (betere look and feel)
    • Paneelinstellingen en “Toevoegen / verwijderen applet” optie toegevoegd in applets contextmenu
    • Vaste applets menu’s oriëntatie na de verhuizing van het ene naar het andere paneel

Verbeteringen Cinnamon-instellingen

Cinnamon-instellingen heeft de volgende verbeteringen:

  • UUIDs zijn nu zichtbaar voor applets en extensies
  • Applets en extensies zijn nu gesorteerd op naam
  • Zoekfunctie voor applets

Cinnamon 1.4 installeren of upgraden

Cinnamon 1.4 is te installeren of te upgraden door in een terminalvenster de volgende commando’s uit te voeren (let op PPA is gewijzigd):

sudo add-apt-repository ppa:gwendal-lebihan-dev/cinnamon-stable
sudo apt-get update && sudo apt-get install cinnamon

Veel plezier met Cinnamon 1.4

16 thoughts on “Ubuntu: Cinnamon 1.4 UP voor GNOME 3.4 en Clutter 1.9

  1. Beste Leo, Ik krijg Cinnamon niet geinstalleerd en krijg de volgende melding in het terminalvenster
    Sommige pakketten konden niet geïnstalleerd worden. Dit kan betekenen dat u
    een onmogelijke situatie gevraagd hebt of dat u de ‘unstable’-distributie
    gebruikt en sommige benodigde pakketten nog vastzitten in ‘incoming’.
    De volgende informatie helpt u mogelijk verder:

    De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
    cinnamon : Vereisten: libgjs0-
    E: Kan problemen niet verhelpen, u houdt defecte pakketten vast.
    Hoe is dit op te lossen?
    Groetjes, Piet

    • Piet, je hebt gebroken pakketten zoals de melding aangeeft en dat heeft niets met Cinnamon te maken. Je kan deze repareren door de commando’s
      sudo apt-get -f install
      sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
      uit te voeren in een terminalvenster.
      Als dat niet helpt, dan kan het zijn dat een voorgaande installatie is afgebroken. Dan kan je het volgende proberen:
      sudo dpkg –configure -a
      sudo apt-get clean
      sudo apt-get update

  2. Beste Leo, eerste poging mislikte en na clean en update krijg ik de volgende melding:
    W: GPG-fout: http://ppa.launchpad.net oneiric Release: De volgende handtekeningen konden niet worden geverifiëerd omdat de publieke sleutel niet beschikbaar is: NO_PUBKEY C2518248EEA14886
    Na weer geprobeerd te hebben cinnamon te installeren krijg ik de volgende melding:
    De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
    cinnamon : Vereisten: gir1.2-muffin-3.0 maar het zal niet geïnstalleerd worden
    Vereisten: libcogl5 (>= 1.7.4) maar het zal niet geïnstalleerd worden
    Vereisten: libmuffin0 (>= 1.0.2) maar het zal niet geïnstalleerd worden
    E: Kan problemen niet verhelpen, u houdt defecte pakketten vast.
    Ik werk met Ubuntu 11.10.
    Hartelijke groeten,
    Piet

  3. Beste Leo,
    N.a.v. de problemen met Cinnamon heb ik besloten een andere PC te kopen want ook Vista werkt niet meer sinds een tijdje. Nu heb ik een PC met 64 bit Windows gekocht. Wat is beter 64 of 32 bit Ubuntu installeren? Ik werk ook met Wine voor een Bijbelprogramma.
    Laat wat Cinnamon betreft het probleem maar even rusten, want ik ga bij nieuwe PC eerst kijken of jouw oorspronkelijke instructies werken.
    Hartelijke groeten,
    Piet

  4. Beste Leo, Bedankt voor jouw advies maar ik krijg 12.04 niet geïnstalleerd.Heb hem op CD gebrand maar er is geen videoinput. Ook als ik bij het opstarten door spatiebalk wel een menu heb en dan kies voor installeren dan krijg ik de melding van geen video en gaat de monitor in de slaapstand. Het gekke is dat ik met een originele CD van Ubunto 10:10 wel scherm heb. Ik heb ook met een zelf gebrande 32 bit van 11.10 geprobeerd maar ook dan geen video. Heb jij een idee?
    Groetjes, Piet
    Sorry dat ik je hiermee lastig val.

    • Piet, Dit ligt aan de grafische viedokaart. Doe het volgende:
      – Bij het starten van de PC druk op de Esc-toets. Het bootmenu komt op.
      – Druk op F6 en kies nomodeset.
      – Ga door met het uitproberen van Ubuntu (dus niet installeren).
      – Als de Live omgeving goed op komt met een bureaublad, dan kan je verder gaan met installeren.
      Klik op het installatie icoon op het bureaublad.
      – Na het installeren booten en opnieuw nomodeset specificeren in het grubmenu. Druk op de Shift-toets bij het starten van de computer als het menu niet automatisch komt. Kies de standaard kernel en ga in edit mode door op de E-toets te drukken. Ga naar de regel die begint met linux en voeg aan het eind dan de regel nomodeset toe. LETOP: dit is niet permanent en alleen voor deze boot.
      – Daarna kan je video driver installeren via extra stuurprogramma’s. Nu heb je modeset ook niet meer nodig,

      De reden is dat de nieuwere kernels de video mode settings naar de kernel hebben verhuist. Sommige kaarten kunnen hier niet tegen. De nomodeset parameter zegt tegen de kernel niet de videodrivers te laden (deze zijn er nog niet) en de BIOS mode te gebruiken, totdat de X server geladen is. Meestal komt dit voor bij sommige ATI en NVIDIA kaarten. Het kan zijn dat de nouveau driver nog niet werkt voor je NVIDIA kaart (als je deze hebt), installeer dan de proprietary NVIDIA driver. Deze zit gewoon in de softwarebronnen.

      Ik hoor graag van je of dit geholpen heeft.

      • Beste Leo,
        Bedankt, het werkt wat het opstarten betreft. Ik heb een AMD Radion Dual Graphics aan boord. Bij de installatie durf ik niet verder bij partities. Tijdens vorige installaties ging het veel soepeler. Ubuntu gaf aan naast Windows te installeren, nu moet ik gaan kiezen binnen 4 sda gebieden en ben bang data te verliezen. Ik heb een schijf van 1TB, onderverdeeld in sad4=waar mijn data op staan, sda 3 489 GB waarvan klein deel gebruikt sda 2 104 en sda 1 20gb waar ook delen van gebruikt zijn. Hoe ga ik dit oplossen?
        Groeten, Piet

  5. Hallo Piet, Je zult eerst moeten weten wat er op elke partitie staat. Start in de Live omgeving en voer GParted uit. Deze laat zien wat er op de partities staat. Ik vermoed het volgende:
    sda4: ca 411 GB: je data
    sda3: 489 GB: geen flauw idee; misschien de D-schijf van Windows.
    sda2: 104 GB: ik denk dat dit de C-schijf van Windows is.
    sda1: 20 GB: de Windows recovery partitie
    Of kijk eens in Windows naar de schijfindeling. Dit geeft je ook een goede indicatie. Als het allemaal Windows partities zijn heb je een uitdaging wat Windows kan alleen op primaire partities geïnstalleerd worden en met grote zekerheid zijn je 4 partities primaire partities. Een van deze 4 partities moet worden omgezet naar een uitgebreide partitie waarin logische partities worden opgenomen voor het installeren van Ubuntu.
    Let op: als je de verkeerde partitie kiest, verwijder je Windows.
    Dus zal in Windows een partitie leeg moeten gaan maken om deze te kunnen gebruiken. Leeg maken in de zin van niet-systeembestanden (data bestanden dus) verplaatsen naar de andere partitie. Ik weet niet hoe groot sda4 is, maar als ik het uitreken schat ik ongeveer 400 GB. Wat je kan doen is deze in GParted verkleinen naar laten we zeggen 350 GB. De vrijgemaakte ruimte (50 GB) zou je dan kunnen gebruiken voor Ubuntu. Voor de root (/), de home (/home) en swap partitie. De data schijf is een NTFS-schijf en deze kan je onder Ubuntu ook als dataschijf gebruiken. Bij de installatie van Ubuntu opgeven dat deze schijf moet worden gebruikt, maar niet moet worden geformatteerd. Deze wordt dan door Windows en Ubuntu gedeeld. Sterker nog, afhankelijk van het bestand (ODF bijvoorbeeld), kan je deze in Windows en Ubuntu gebruiken.

    Uitdaging is het leegmaken van een van de 4 fysieke partities voor een uitgebreide partitie waarin de logische partities gehangen kunnen worden. Kandidaten zijn waarschijnlijk sda4 of sda3.

    Ik hoor het wel weer.

    PS meer info kan je hier vinden: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PartitiesBestandssystemen

  6. Beste Leo,
    Bedankt voor je advies. Ik heb de data in Windows leeggemaakt maar toch blijft hij aangeven dat er nog 9 gb in zit. Verder heb ik die partitie verkleind en heb nu 114 Gb ongebruikt, maar het programma zegt dat ik niet meer dan 4 part kan hebben. Wat moet ik nu doen? Sorry dat ik zo lastig ben maar ik dacht wel wat te weten door de jaren heen maar ben blij met adviseurs zoals jij nu ik niet verder kan/durf. Groeten, Piet

    • Hallo Piet, Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest, maar je zult echt een partitie helemaal leeg moeten maken. Deze moet namelijk in zijn geheel als uitgebreide partitie worden gebruikt. Deze moet je tijdens de installatie verwijderen, zodat deze ruimte beschikbaar en daar dan een uitgebreide/logische partitie van maken. Kan je sda4 niet leegmaken door de data die daar opstaat naar de C- of D-schijf te verhuizen? Ik zou ook niet weten wat die 9GB kan zijn? Prullenbak misschien. Welke schijven zie je eigenlijk in Windows naast de C- en D-schijf?

      Laat even weten of je verder komt, anders moeten we schermafdrukken gaan maken van GParted en een van de ‘Computer’ in Windows Verkenner.

  7. Beste Leo,
    Bedankt voor de info. Die 9 GB was inderdaad de prullenbak. In Windows is Data leeg op een bestand na: bootsqm.dat. Dit is de D: schijf. Daarnaast heb een C: en verder niets. In Gparted heb ik nu: 114 ongebruikt. Sda4 340 = DATA. Sda3 is 489 GB =ACER, Sda2 is 104 GB is System reserved en sda1 20Gb = PQService.
    Ik wil wel graag een Data houden voor mijn bestanden.
    Ik hoop dat je hier wat wijzer door bent om me verder te helpen.
    Groeten, Piet

    • Piet, zo te zien heb je een Acer computer.
      sda1 is inderdaad voor Windows Recovery. Deze moet je dus laten staan, als/omdat je geen Windows CD’s bij je computer gekregen hebt.
      sda2 Wil je aub even controleren of dit 104 GB ipv 104 MB is. Ik vermoed nl door de omschrijving ‘system reserved’ dat dit de boot partitie is. Hier moet je van afblijven.
      sda3 is de C-schijf waar Windows op staat. Hier moet je dus ook van afblijven,
      sda4 is de data partitie en de D-schijf voor Windows. De data is geen Windows en hier kan je dus met een gerust hart een extended partitie van maken.
      Je kan als volgt te werk gaan: Als je Ubuntu installeert, dan kom je op een gegeven moment aan bij het indelen van de partities. Verwijder dan partitie sda4. Zorg dat je hier echt geen data meer op hebt staan, want deze partitie wordt opnieuw geformatteerd. Je kan nu een logische partitie aanmaken met het NTFS bestandssysteem voor je Windows D-schijf. De rest van de ruimte kan je gebruiken voor de logische partitie(s) voor Ubuntu. Gebruik ext4 als bestandssysteem. Windows en Ubuntu zijn nu gescheiden. That’s it.
      PS 1. Waarschijnlijk (maar ik benme niet zeker) zal je in Windows de D-schijf opnieuw moeten koppelen.
      PS 2. De D-schijf kan je ook onder Ubuntu koppelen als je wilt. Ubuntu kan NTFS ook lezen en schrijven.

      Ik hoor het wel of je verder komt. Succes.

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

