Mijn GNOME tweaks


Ik kan maar niet wennen aan Unity HUD. Ik vind het lastig en het heeft meer handelingen nodig dan verwacht. Dus ben ik tijdelijk overgeschakeld naar GNOME 3, maar ook GNOME was niet naar mijn tevredenheid. Gelukkig is GNOME gemakkelijk aan te passen. En dat heb ik gedaan. Ik werk er nu al twee weken mee en ik ben er uiterst tevreden mee. Hieronder lees je wat ik allemaal geïnstalleerd en aangepast heb.

Geïnstalleerde Extensies:

  • Advanced Settings in UserMenu door outbreak
    Laat Advanced Settings (Gnome Tweak Tool) in gebruikersmenu zien
  • AlternateTab door gcampax
    Een vervanging voor het wisselen van toepassingen, groepeert niet per toepassing.
  • Applications Menu door gcampax
    Voegt een toepassingsmenu aan het paneel boven in het scherm toe.
  • Battery Power Statistics Shortcut door l300lvl
    Voegt een menu-item Spanningsstatistieken toe aan het batterij-indicator menu.
    Vertaald in het Nederlands.
    gnome-power-statistics installeren indien deze niet geïnstalleerd is.
  • Battery remaining time and percentage door dadexix86
    Voegt de resterende tijd en percentage toe aan de batterij-indicator op het paneel.
  • Empathy Menu door cento
    Voegt een menu-item aan het gebruikersmenu toe om Empathy te starten.
    Geschikt gemaakt voor GNOME 3.4 en naam in menu gewijzigd.
  • Favorites Menu Plus door l300lvl
    Voegt een favorieten-menu toe aan het paneel boven in het scherm.
    Iconen achter de naam van de toepassing geplaatst, zodat deze overeenkomt met de andere extensies. Aangepast, zodat het menu op de derde plaats staat.
  • Frippery Shut Down Menu door rmyorston
    Vervangt het menu-item Suspend menu door ‘Afsluiten…’.
    Vertaald in het Nederlands
  • Impatience door gfxmonk
    Versnelt de GNOME Shell animatie.
  • Lock Keys door kazimieras.vaina
    Laat de Numlock & Capslock status op het paneel boven in het scherm zien.
    Vertaald in het Nederlands.
  • Media player indicator door eon
    Plaatst een controle module in het geluidsmenu voor Amarok, Clementine, Banshee, Rhythmbox, Spotify, VLC 2.0 (via DBUS)…
    Vertaald in het Nederlands.
  • Native Window Placement door gcampax
    Plaatst de vensters in een meer compacte manier op de overzicht dash.
  • Network Connections Shortcut door l300lvl
    Voegt een Netwerkverbindingen menu-item toe in het netwerk-menu op het paneel boven in het scherm.
    Vertaald in het Nederlands.
  • Notifications Alert door hackedbellini
    Kleurt het icoon van het gebruikersmenu rood, wanneer er een ongelezen bericht is.
  • Panel-Docklet v13 door Jodli
    Plaatst een paneel onder aan het scherm zoals in GNOME 2.
  • Places Status Indicator door gcampax
    Plaatst een Locaties menu op het paneel boven in het scherm.
    Aangepast zodat het menu links op het paneel staat  en op de tweede plaats.
  • Remove Accessibility door lomegor
    Verwijdert het Toegankelijkheidsmenu van het paneel boven in het scherm.
  • Shell Restart User Menu Entry door asan
    Voegt een dialoog menu-item om GNOME-Tweak-Tool te starten toe aan het gebruikersmenu.
    Vertaald in het Nederlands.
  • Touchpad Indicator door orangeshirt
    Voegt een menu voor het touchpad en trackpoint van een laptop te configureren.
    Vertaald in het Nederlands.
  • User Themes door gcampax
    Laad een GNOME Shell thema wat in de .themes folder is geplaatst.
    Werkend gemaakt.
  • WindowOverlay Icons door vdepizzol
    Plaatst een toepassings-icoon op de toepassingen die in de vensters dash staan.
    Geschikt gemaakt voor GNOME 3.4.

Geïnstalleerde GNOME Shell thema:

  • Faience
    Geschikt gemaakt voor GNOME 3.4: Dash in orde gemaakt en paswoordvensters aangepast.

Geïnstalleerde GNOME GTK3/GTK2 Thema:

  • Zukitwo
    Geen aanpassingen.

Geïnstalleerde iconen thema:

  • Faenza
  • Faience

Mijn vraag aan jullie is of jullie hier interesse in hebben?  Zo ja, geef dan hieronder een reactie. Er moeten wel voldoende reacties zijn, wil ik dit aan jullie beschikbaar stellen. Indien er voldoende interesse is, dan zal ik hiervoor een installatiescript schrijven, wat alles netjes installeert en activeert. Verder zal ik zodra er fouten in zitten of er een nieuwe GNOME versie komt een nieuwe versie maken.

Hieronder zie je een galerij van screenshots hoe het er uit ziet. Druk op de F11 toets en klik op de eerste afbeelding voor het beste overzichtsresultaat.

Ik hoor graag van jullie of jullie interesse hebben.

PS. Na twee of drie weken wordt dit artikel verwijderd. Dus geef tijdig een reactie.

20 reacties op “Mijn GNOME tweaks

  1. Beste Leo,
    Ik ben sinds een week ook over naar Gnome3 en bevalt uitstekend. Ben zeer geïnteresseerd in die aanpassingen.
    Groetjes, Piet

  2. Leo, ik volg steeds met grote belangstelling je laatste informatie betreffende Ubuntu.
    Ik heb een speciale map aangemaakt waarin ik alle info bewaar. Alles gebruik is niet, maar toch ik denk dat je wijzigingen m.b.t. de HUD de moeite waard zijn. Komt de layout er dan
    uit te zien als Linux MINT 12? Succes met je project. Kees

    • Hallo Kees, Het zijn geen wijzigingen m.b.t. de HUD, maar aanpassingen m.b.t. GNOME Shell 3.4. Je moet dus overstappen naar GNOME 3. En ja, het komt qua functionaliteit er ongeveer uit te zien als MINT 12. Dat was in het begin niet de bedoeling, maar het schijnt toch de beste lay-out te zijn.
      PS Cinnamon werkt nog niet op Ubuntu 12.04 en Clutter 1.9. Schijnt wel voorzien te zijn voor de nabije toekomst.

  3. Ik heb zeker interesse, aangezien ik ook niet kan wennen aan Unity. Ik werk daarom nu al een lange tijd met Mint, maar als steunpunt zijnde moet ik wel bijblijven en Ubuntu 12.04 LTS moet ik natuurlijk wel installeren op mijn testlaptop. Bevalt het met wat jij aan het brouwen bent, dan is het misschien wel dat ik hem erbij installeer, dus naarst mijn Mint 12 met Cinnamon.

  4. volg je blog sinds kort, zeer goede info!, werk nu nog met 10.04 sinds het uitkwam, ga overstappen als installatiebestand beschikbaar is, laatst lezing gevolg in De Bilt (Compusers, HCC) maar werd niet veel wijzer….

  5. Leo,
    Ben zeer geïnteresseerd in een vervolg van dit artikel.

    Als test Xubuntu geprobeerd maar daar ben ik ook niet kapot van. Mis wat dingen die ik in Ubuntu 10.04 heb.

  6. Hallo Leo,

    Ben ook geïnteresseerd in Gnome 3 verbeteringen en aanpassingen.
    Ben overgestapt van Ubuntu 11.04 naar 12.04. In eerste instantie Unity en daarna Gnome 3 geïnstalleerd. Maar met de configuratie heb ik een vraag.
    Waar kan ik in Window-beheer, instellen dat ik de SUPER (windows toets) wil gebruiken ipv van de ALT toets ?
    In Ubuntu 11.04 kon dit wel ingesteld worden.
    Ik heb de Window manager XFCE in 12.04 erbij geïnstalleerd en daarin kan ik dit wel aanpassen.
    Via: klik R -muis- knop op bureaublad: Vervolgens Toepassingen / Instellingen / Vensterbeheerder bijstellen .
    In dit venster kun je onder de de TAB “Toegankelijkheid”
    “Toets gebruikt voor pakken en verplaatsen van vensters: ”
    In Toets kiezen . Standaard staat in XFCE hiervoor de ALT toets ingesteld, ik stel dit in op de SUPER toets.
    Waar vind ik deze instelling in Gnome3 of Unity.

    • Twan, Alt / Super toets instelling kan je wijzigen in Systeeminstellingen –> Toetsenbordindeling –> tabblad Indelingen –> ‘Opties…’ button rechtsonder in venster.

    • Hallo Kim, Die envelop is een map en die heb ik links kunnen plaatsen door de extensie te wijzigen. Er zijn wel meer wijzigingen die je niet direct ziet. Binnenkort kom ik met een eerste release.

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

