GNOME 3.4 review



Op 28 maart 2012 is GNOME 3.4 uitgekomen. Dit is de tweede update van GNOME 3 (versie 3.2 was de eerste) en deze versie heeft een aantal nieuwe functies, programma’s en verbeteringen ten opzichte van versie 3.2. Om te kijken wat er nieuw en gewijzigd is heb ik Ubuntu 12.04 Beta 2 (Precise Pangolin) in een virtuele machine geïnstalleerd.

Nieuwe functies

Nieuwe functies zijn (o.a.):

  • Bestandsbeheer (Nautilus) heeft een ‘Ongedaan maken’ (Undo) menu-item gekregen. Ik zou bijna zeggen: eindelijk!
  • Documentzoekfaciliteit
  • Soepel scrollen
  • Nieuwe programmamenu’s
  • Videobellen
  • Windows Live Online Account integratie
  • Vloeiende schuiven
  • Smallere scrollbalken
  • Toepassingsmenu’s voor Documenten, contacten en web
  • Geanimeerde achtergrond
  • Notificaties worden getoond indien je een tijdje de computer niet hebt aangeraakt.

Programma verbeteringen

Programma verbeteringen zijn (o.a.):

  • De GNOME Webbrowser (Web; voorheen Epiphany) heeft een nieuwe interface en een verbeterde performance.
  • Documenten en Contacten hebben een nieuwe interface en nieuwe functies
  • Schijven (Disks)
  • Systeeminstellingen heeft een verbeterde interface, waaronder een verbeterde Wacom tabletten ondersteuning.
  • Netwerkpaswoorden worden nu gevraagd in GNOME 3 layout.
  • Bureaublad opnemen (desktoprecording; Ctrl-Shift-Alt-R) is verbeterd.
  • Evolution heeft nu (net als Thunderbird) een automatische e-mailprovider ondersteuning.
  • De GNOME Shell heeft nu in het gebruikersmenu standaard het Uitschakelen menu-item in plaats van Suspend. Gelukkig!

GNOME Online Accounts

In Online Accounts is naast Google nu ook Windows Live opgenomen. Hoe meer providers er opgenomen (gaan) worden des te beter. Het configureren van email, agenda’s en contacten wordt er alleen maar makkelijker op.

Deze worden voor Google geïntegreerd in Contacten, Empathy en Evolution en voor Windows Live alleen in Empathy. In de nabije toekomst wordt Windows Live ook opgenomen in Contacten en Evolution en wordt ook Facebook opgenomen in GNOME Online Accounts.

Documenten

Je hebt hier de mogelijkheid om verzamelingen van online én offline documenten aan te leggen. Documenten heeft een nieuwe verbeterde lay-out. De verbeterde versie stelt je in staat om meerdere documenten te selecteren en documenten te sorteren, ordenen en afdrukken. Er is ook een optie om documenten direct te bewerken in Google Docs.

GNOME Documenten kan je vergelijken met de bibliotheekfunctionaliteit (library) van MS Windows 7, alleen werkt GNOME Documenten automatisch op alle documenten.

Contacten

De lijst met contactpersonen is verbeterd, net als de lay-out van contactgegevens. Contactpersonen is voorzien van een aantal andere nieuwe functies en een nieuw avatar-selectiescherm. Als het Contacten programma een vermoeden heeft dat twee contacten dezelfde persoon zijn dan wordt voorgesteld om deze te linken. Contacten heeft een nieuwe verbeterde lay-out.

Schijven (Disks)

Schijven, voorheen GNOME Schijfgereedschap, heeft een nieuwe lay-out en nieuwe mogelijkheden gekregen. Zo kan je nu een schijfimage maken en deze ook weer terug zetten.

Inconsistentie: Ubuntu heeft in de Beta versie nog de oude versie van het GNOME Schijfgereedschap programma.

Documentenzoekfaciliteit

De documentenzoekfaciliteit zit in het activiteitenoverzicht (de Dash). Hierdoor wordt tijdens het zoeken ook automatisch gezocht in zowel online als offline documenten (bijvoorbeeld in Google docs). In de toekomst zal hier ook muziek en video’s aan worden toegevoegd. De zoekfaciliteit voor Contacten was in vorige versies al voorzien.

Empathy

Empathy heeft een verbeterde ondersteuning voor Windows Live Messaging en Facebook chat en een nieuwe video- en audio-interface. Zie voor de audio- en video-interface het screenshot (afkomstig van de GNOME site).

Wachtwoorden en sleutels

Wachtwoorden en sleutels heeft een nieuwe interface gekregen.

Inconsistentie: Ubuntu heeft in de Beta versie nog de oude versie van het Wachtwoorden en sleutels programma.

Overig

Sommige programma’s (zoals Web, Contacten en Documenten) verbergen hun titelbalk als ze in volledig schermmodus gaan, waardoor meer ruimte ontstaat voor de inhoud. Een menu, dat systeembreed hetzelfde is, wordt uitgeklapt als je op de naam van het programma in het paneel klikt. Dit komt ongeveer overeen met Ubuntu’s Unity, waar de menubalk ook in het paneel is opgenomen. Een nadeel is dat nog niet alle programma hiervan gebruik maken. Als Web, Contacten of Documenten in volledige schermmodus staan dan kan je deze alleen sluiten door op de naam in het paneel te klikken. Alle openstaande vensters van het programma worden dan gesloten. Dit lijkt me niet altijd wenselijk.
Een ander nadeel van Web is dat het in volledig schermmodus opent. Leuk als je een netbook hebt, maar op een 19 inch scherm is dit niet echt gewenst. Gelukkig hebben de GNOME ontwikkelaars hier rekening mee gehouden. Je kan het venster naar beneden trekken vanaf het paneel en als je het dan sluit en opnieuw opent dan heeft het weer de grootte tijdens het afsluiten. Echt intuïtief is dit niet.

Verder heeft GNOME 3.4 een nieuw programma, genaamd Boxes, wat werk in uitvoering is. Boxes is een universele interface voor het maken van een verbinding met computers op afstand en het beheren van virtuele computers. Aangezien het nog werk in uitvoering is zit het niet standaard in de Ubuntu softwarebronnen. Je kan het echter installeren via een PPA.

Daarnaast zijn er vele bug fixes, een opgepoetste interface, betere hardware ondersteuning, enz.

Behalve de Disks en ‘Wachtwoorden en sleutels’ inconsistenties zijn er de volgende inconsistenties tussen wat Ubuntu heeft geïmplementeerd en wat er standaard in GNOME 3.4 zit:

  • gnome-session
  • Totem

De inconsistenties in de GNOME Shell zijn op te lossen door deze pakketten van uit de GNOME3 PPA te installeren. Doe dit door de volgende commando’s in een terminalvenster uit te voeren:
sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Conclusie

Al met al moet ik bekennen dat GNOME 3.4 me meer kan bekoren dan Unity. Alle wijzigingen die de ontwerpers gemaakt hebben zijn indrukwekkend. Het voelt snel, consistent, degelijk en meer intuïtief (behalve GNOME’s nieuwe volledige schermmodus) aan dan Unity. En…GNOME Shell is aanpasbaar door uitbreidingen (extensions), die door de community gemaakt worden en dit is toch echt wel een groot voordeel. Probeer GNOME Shell 3.4 eens. Je kan het naast Unity installeren.

Gerelateerd artikel:
Ubuntu: GNOME naast Unity

8 thoughts on “GNOME 3.4 review

  1. Toch grappig dat Windows Live nu ook ondersteund wordt in Online Accounts … een voor mij zeer interessante ontwikkeling.

    Wederom een heel interessant stuk, Leo. Hartelijk dank voor je informatieve review. Het helpt me enorm op weg in een wereld die helemaal nieuw voor me is.

      • Hallo Leo, inmiddels heb ik een gebruikte Dell Insprion 1501 gekocht en daar van het week-end Linux-Mint 12 op gezet. Kan ik lekker mee expirimenteren zonder dat het veel kwaad kan.

        Hoewel ik Linux Mint 12 Gnome 3 gebruikt is het volgens mij geen 3.4. Althans, ik kan geen Windows Live account toevoegen in ‘Online Accounts’. Weet jij hoe ik kan controleren welke versie het is, en hoe ik eventueel kan updaten naar 3.4?

        Wel heb ik mijn Google account geactiveerd met Online Accounts, en dat werkte in één keer prima; ook in combinatie met Evolution. Wel vind ik Evolution soms erg traag; maar misschien komt dat wel door de link met de Google account.

        Het blog over Windows Live, en de reacties erop, heb ik gelezen. Erg interessant, maar vooralsnog niet eenvoudig te implementeren denk ik. De tijd zal het leren.

        Nogmaals dank voor je informatieve artikelen. Je informatie over ‘Online accounts’ heb ik goed kunnen gebruiken in mijn Mint expiriment.

        • Laurens. Linux Mint 12 is gebaseerd op Ubuntu 11.10 en gebruikt dus GNOME Shell 3.2. Het commando is gnome-shell --version.
          dpkg -l | grep gnome geeft alle pakketten met de versie waarin de naam gnome voorkomt.

  2. Interessant artikel Leo, ik ga het binnenkort eens uitproberen. Ben nog even aan het wachten op de finale versie van 12.04 om dit op mijn Qosmio te installeren (heb met versie 11.10 heel wat problemen gehad met de grafische kaart(en) (zie dat ander artikel van je :-)

    • Peter, Je bedoeld NVIDIA Optimus en Intel (hybrid graphics). Ik ga in 12.04 Bumblebee uitproberen. Kijken hoever ik kom. Waarschijnlijk dan ook een artikel.
      PS. Linux (en dus ook Ubuntu 12.04) werkt nog steeds niet met hybrid graphics.

  3. Beste Leo,
    Gnome ziet er erg mooi uit. Ik heb nog 11.10 en kan geen verwijzing vinden om de PC uit te zetten, wel slaapstand en afmelden. Verder kreeg ik een waarschuwing bij het invullen van de ppa aangaande beschadiging van het systeem dus ik heb die ppa maar uitgezet.
    Hartelijke groeten,
    Piet

    • Piet, Als je GNOME out of the box gebruikt en geen extensies hebt geinstalleerd, dan roep je het gebruikersmenu op en druk je op de Alt-toets. Je ziet dan dat Suspend veranderd in Uitschakelen.
      Betreffende de waarschuwing. Je bedoeld deze: It is considered EXPERIMENTAL and MAY BREAK YOUR SYSTEM. There is no easy downgrade process.
      Dit is typisch Amerikaans. Valt in dezelfde categorie als dat je geen hond in je magnetron moet stoppen om deze te drogen.
      Ik gebruik deze PPA ook zonder probelemen (anders zou ik hem uberhaupt niet vermelden). Daarbij kan je de PPA en de daarvan geinstalleerde software weer heel gemakkelijk terugdraaien naar de oude status mbv het command sudo ppa-purge ppa:gnome3-team/gnome3

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

