Ubuntu: Cinnamon de perfecte GNOME Classic vervanger


Cinnamon is ontwikkeld door Clement Lefebvre, de oprichter van Linux Mint, en is een desktop thema voor GNOME 3. Dit thema, wat in feite een afgeleide is van de GNOME Shell, is een goede vervanger voor de oude, bekende en zeer gewilde GNOME Classic desktop. Cinnamon herintroduceerd het GNOME paneel. Het is nog vol in ontwikkeling, maar het huidige resultaat mag er al zijn. Er is ook een website waarop thema’s, applets en extensies kunnen worden gedownload: Cinnamon.

Ik denk dat velen van jullie, zeer zeker als je opzoek bent naar een GNOME Classic clone, dit fantastisch vinden en hiermee aan de slag willen gaan.

“The emphasis is put on making users feel at home and providing
them with an easy to use and comfortable desktop experience.”

– Cinnamon ontwikkelaars –

Vereisten

Een vereiste voor Cinnamon is GNOME 3. M.a.w. Ubuntu 11.10 en hoger. Cinnamon is ook op andere Linux distributies met GNOME 3 te installeren.

Cinnamon installeren

Officieel moet Cinnamon worden geïnstalleerd met behulp van een deb-bestand wat van github kan worden gedownload. Het gemakkelijkste kan het installeren, zoals ik altijd aanbeveel, worden uitgevoerd door het installeren van een PPA.

Voor het toevoegen van deze PPA aan de softwarebronnen, openen we een terminalvenster en voeren we de volgende twee commando’s uit:
sudo add-apt-repository ppa:merlwiz79/cinnamon-ppa
sudo apt-get update

Daarna kunnen we Cinnamon gaan installeren:

  1. Open Ubuntu softwarecentrum.
  2. Vul rechtsboven in het zoekvenster cinnamon in.
  3. Klik op ‘Cinnamon desktop’.
  4. Klik op de Installeren button.
  5. Klik linksonder op ‘technische items tonen’ om eventueel de Cinnamon extensies te installeren.
  6. Sluit het Ubuntu softwarecentrum.

Meld je af, wijzig de sessie naar Cinnamon (klik op het radartje naast je naam) en meld je opnieuw aan.

Cinnamon gebruiken

Standaard heeft Cinnamon het paneel onder in het scherm.

Het paneel kent de volgende indeling (van links naar rechts):

  • Menu: dit menu is nagenoeg gelijk aan dat van GNOME 2, inclusief Locaties (Places), Beheer (Administration) en Voorkeuren (Preferences). Een rechter muisklik op een menu-item geeft je de mogelijkheid het item op je desktop te zetten, aan je favorieten of paneel toe te voegen.
    In het menu staan links je favorieten. Het nadeel is dat dit menu (nog) alleen in het Engels is.
  • Toon Bureaublad
  • Icoon voor applicaties te starten. Met behulp van een rechter muisklik op het icoon kan je:
    • dit icoon wijzigen
    • dit icoon verwijderen
    • een nieuw eigen icoon toevoegen
  • Lijst van actieve applicaties
  • De systray met prullenbak, geluid, netwerk en kalender
  • Bureaubladen. Als je applicatie op een bureaublad opent of plaatst, dan komt er automatisch een nieuw bureaublad bij.

Aangezien Cinnamon op GNOME 3 draait, kan je verschillende GNOME muisacties nog steeds gebruiken:

  • Een  venster tegen de bovenkant van het scherm duwen: venster maximaliseren.
  • Een venster tegen de linkerkant van het scherm duwen (muiscursor moet de schermrand raken): venster maximaliseren op linkerhelft van het scherm.
  • Een venster tegen de rechterkant van het scherm duwen (muiscursor moet de schermrand raken): venster maximaliseren op rechthelft van het scherm.

Met behulp van de Cinnamon Settings (zie volgende hoofdstuk) kan je de lay-out van de desktop nagenoeg gelijk krijgen aan die van GNOME 2. Zie screenshot hieronder.

Cinnamon configureren

Het configureren van Cinnamon doe je via Cinnamon Settings, die je als tweede icoon in het paneel linksonder vindt.

Paneel instellingen

Hier kan het volgende worden ingesteld:

  • De menutekst
  • Autohide van het paneel of beide panelen. Als je 2 panelen hebt, dan geldt deze instelling voor beide panelen.
  • Het aantal en de positionering van de panelen:
    • 1 paneel onder in het scherm (traditioneel)
    • 1 paneel boven on het scherm (omgedraaid)
    • 2 panelen. Een onder en een boven in het scherm (GNOME Classic)

    Als je dit (positionering) ingesteld hebt, dan moet je je opnieuw aanmelden.

Kalender instellingen

Hier kan het volgende worden ingesteld:

  • Het tonen van weeknummer in de kalender
  • Het datumformaat op het paneel
  • Het datumformaat voor de kalender

Overview instellingen

De overview is gelijk aan de Dash van GNOME3. Hier kan je specificeren of je de linker bovenhoek wilt gebruiken als ‘hot corner’. Als je dat niet wilt, dan kan je de overview openen met behulp van de Ctrl-Alt-pijltje omlaag. De ESC-toets sluit de overview weer. Ook kun je aangeven of je hier een marker/icoontje wilt hebben. Als je ook een bovenpaneel hebt, dan zit dit icoontje in de weg. Persoonlijk zie ik het nut van dit icoontje ook niet. Maar goed, we kunnen het aan- en uitzetten.

Thema’s instellen

Hier kan je wisselen van thema’s. Standaard is er alleen het Cinnamon thema. Thema’s die je van de Cinnamon website in ~/.themes of /usr/share/themes (systeembreed) uitpakt, worden hier getoond voor installatie.

Effecten instellen

Hier kunnen de effecten worden aan- of uitgezet. De effecten en hun duur kunnen worden ingesteld voor:

  • Het sluiten van vensters
  • Het mappen van vensters
  • Het minimaliseren van vensters
  • Het maximaliseren van vensters
  • Het maximaliseren van vensters ongedaan maken

Applets instellen

Hier kunnen de volgende applets worden in- of uitgeschakeld:

  • Universele toegang (Toegankelijkheid)
  • Recente documenten
  • Toegang tot externe hardeschijven
  • Prullenbak
  • Schermen

Extensies activeren

Als je de extensies hebt geïnstalleerd, dan kan je ze hier aan- of uitschakelen. Zoals je kan zien zijn dit extensies die van GNOME 3 afkomstig zijn.

Veel plezier met Cinnamon.

19 thoughts on “Ubuntu: Cinnamon de perfecte GNOME Classic vervanger

  1. Ik heb alles doorlopen, en Cinnamon ziet er goed uit.
    Maar een extensie om een klein grafiekje met cpu- en netwerk-gebruik te laten zien (bijvoorbeeld op de bovenste balk), dat kan ik nog niet vinden. Misschien komt dat nog.

    Cinnamon lijkt me een goede kanshebber voor een desktop, naast Unity en Gnome3.
    Voor mij is Unity erg lastig, terwijl ik het maanden geprobeerd hebt. Met Cinnamon kan ik mijn computer bedienen zoals dat voor mij het gemakkelijkste is. Cinnamon heeft allerlei elementen van Gnome3 en Unity. Het is op dit moment wel te gebruiken, maar volgens mij is het nog niet helemaal compleet. De “Cinnamon Settings” is op dit moment nogal beperkt, en nog niet alles is in te stellen.

  2. Zojuist Cinnamon geïnstalleerd. Het ziet er zo op het eerste gezicht prachtig uit! Zonder Unity meteen af te kraken, vind ik het een voordeel omdat ik afwisselend met Windows en Ubuntu werk. Daarnaast werk ik regelmatig met TeamViewer, en daar is het punt dat de menukolom (dashbar?) niet te voorschijn komt als je de muis naar links verplaatst.
    Bedankt weer voor ook deze tip!

  3. Hoi Leo,
    Ik gebruik Mint 11 en heb de ppa zoals je zei, geïnstalleerd. Maar nadien is er niets in Synaptic te vinden. Ik kreeg wel een foutmelding in de terminal, deze:
    W: Ophalen van http://ppa.launchpad.net/merlwiz79/cinnamon-ppa/ubuntu/dists/natty/main/source/Sources is mislukt 404 Not Found

    W: Ophalen van http://ppa.launchpad.net/merlwiz79/cinnamon-ppa/ubuntu/dists/natty/main/binary-amd64/Packages is mislukt 404 Not Found

    E: Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.

    Dus er gaat iets mis? En kan cinnamon wel op Mint 11?
    Ik hoor graag van je!

    • Hallo Femke, Linux Mint 11 is gebaseerd op Ubuntu versie 10.04 (Natty), wat nog GNOME 2 gebruikt en Cinnamon werkt alleen met Linux Mint 12 (GNOME 3 en gebaseerd op Ubuntu 11.11 Oneiric). Cinnamon zit standaard in de repository van Linux Mint 12.

      • Hoi Leo,
        Aha, okee, vandaar. Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.;)
        Ja, ik gebruik ook Mint 12 op mijn werkcomputer met Cinnamon en ik vind het helemaal geweldig.
        Bedankt voor je antwoord!!

  4. Hallo Leo,
    bedankt weer voor je artikel. Ik ben helemaal blij met Cinnamon.
    Maar is het mogelijk om de bovenste en onderste werkbalk groter te maken , zoals bij Gnome2. Als je nl wat ouder word zijn de icoontjes wel erg klein.

    Bedankt alvast
    Wim

    • Hallo Wim,

      Ja dat kan. Hiervoor moet je drie Cinnamon-bestanden aanpassen. Cinnamon werkt met stylesheets en dat is vrij lastig. Het is eigenlijk niet de bedoeling om Cinnamon zo te wijzigen en het is best wel tricky, omdat ik niet weet of ik alles nu wel correct gewijzigd heb. Bij mij schijnt echter te werken voor versie 1.3.1. Bij een upgrade van Cinnamon zal je hoogstwaarschinlijk deze aanpassingen verliezen. Ik verwacht trouwens dat men binnenkort wel met een configoptie komt, want op de forums te zien ben jij echt niet de enige die dit vraagt.

      Nou hier gaan we dan. Voer de volgende commando’s uit in een terminalvenster:
      sudo cp /usr/share/cinnamon/theme/cinnamon.css /usr/share/cinnamon/theme/cinnamon.css.backup
      sudo gedit /usr/share/cinnamon/theme/cinnamon.css

      In het gedit-venster zoek naar #panel en wijzig
      height: 25px;
      in
      height: 32px;
      en
      font-size: 8.5pt;
      in
      font-size: 10.5pt;
      Sla de wijziging op en sluit het gedit-venster.
      Terug in het terminalvenster voer je de volgende commando’s uit:
      sudo cp /usr/share/cinnamon/js/ui/panel.js /usr/share/cinnamon/js/ui/panel.js.backup
      sudo gedit /usr/share/cinnamon/js/ui/panel.js

      en wijzig
      const PANEL_ICON_SIZE = 24;
      const PANEL_ICON_DEFAULT_SIZE = 22;

      in
      const PANEL_ICON_SIZE = 32;
      const PANEL_ICON_DEFAULT_SIZE = 28;

      en
      const PANEL_HEIGHT = 25;
      in
      const PANEL_HEIGHT = 32;
      Bewaar de aanpassingen en sluit het gedit-venster.
      Weer terug in het terminalvenster moet je een derde bestand aanpassen:
      sudo cp /usr/share/cinnamon/js/ui/layout.js /usr/share/cinnamon/js/ui/layout.js.backup
      sudo gedit /usr/share/cinnamon/js/ui/layout.js

      en wijzig
      if (Main.desktop_layout == Main.LAYOUT_TRADITIONAL) {
      this.panelBox.set_position(this.bottomMonitor.x, this.bottomMonitor.y + this.bottomMonitor.height - 25);
      this.panelBox.set_size(this.bottomMonitor.width, 25);
      }
      else if (Main.desktop_layout == Main.LAYOUT_FLIPPED) {
      this.panelBox.set_position(this.primaryMonitor.x, this.primaryMonitor.y);
      this.panelBox.set_size(this.primaryMonitor.width, -1);
      }
      else if (Main.desktop_layout == Main.LAYOUT_CLASSIC) {
      this.panelBox.set_position(this.primaryMonitor.x, this.primaryMonitor.y);
      this.panelBox.set_size(this.primaryMonitor.width, -1);
      this.panelBox2.set_position(this.bottomMonitor.x, this.bottomMonitor.y + this.bottomMonitor.height - 25);
      this.panelBox2.set_size(this.bottomMonitor.width, 25);
      }

      in
      if (Main.desktop_layout == Main.LAYOUT_TRADITIONAL) {
      this.panelBox.set_position(this.bottomMonitor.x, this.bottomMonitor.y + this.bottomMonitor.height - 32);
      this.panelBox.set_size(this.bottomMonitor.width, 25);
      }
      else if (Main.desktop_layout == Main.LAYOUT_FLIPPED) {
      this.panelBox.set_position(this.primaryMonitor.x, this.primaryMonitor.y);
      this.panelBox.set_size(this.primaryMonitor.width, -1);
      }
      else if (Main.desktop_layout == Main.LAYOUT_CLASSIC) {
      this.panelBox.set_position(this.primaryMonitor.x, this.primaryMonitor.y);
      this.panelBox.set_size(this.primaryMonitor.width, -1);
      this.panelBox2.set_position(this.bottomMonitor.x, this.bottomMonitor.y + this.bottomMonitor.height - 32);
      this.panelBox2.set_size(this.bottomMonitor.width, 25);
      }

      Nu moet je alleen nog Cinnamon herstarten m.b.v. het commando r (alleen de letter r) in het Opdrachtenvenster (Alt-F2).

      Als je wilt kan je met andere waarden experimenteren.

      Dit zou het moeten doen. Laat me je ervaring even weten. Ik ben namelijk benieuwd of het echt werkt.

      • Hallo Leo,

        het is gelukt om de balken en de tekst groter te maken.
        bedankt.

        Als je nu ook nog een oplossing hebt om de menubalk weer ouderwets instellen met: Bestand, Bewerke,Beeld, etc.. ben ik weer helemaal tevreden.

        Alvast bedankt.
        Wim Dekkers

        • Hoi Wim, als je nog steeds het globale menu hebt in het toppaneel dan kan je dit op de volgende manier in een terminalvenster uitschakelen:
          sudo apt-get remove appmenu-gtk3 appmenu-gtk appmenu-qt
          Als je het weer terug wilt hebben, dan kan dat met hetzelfde commando en install ipv remove te gebruiken.

          • hallo Leo,
            Bovenstaand commando werkt niet. Mischien dat ik het niet duidelijk heb uitgelegd maar ik ik kan geen document afdrukken of bewerken. Ik heb 2 schermafdrukken in mijn webalbum geplaatst om even te laten zien wat ik bedoel. Met deze link kom je er: https://picasaweb.google.com/114781265389242925826/Schermafdrukken?authuser=0&authkey=Gv1sRgCMnp8sL9jfesQA&feat=directlink

            Afdruk 1 is Gnome 3 waarin ik bij bestand wel deze mogelijk heb. Is wel niet ideaal , maar voorruit.
            Afdruk 2 is van Cinnamon. Hier kan ik niets met dat pdf-bestand.

            Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben en dat jij ook een oplossing hebt.

            Bedankt alvast.
            Wim dekkers

            • Hallo Wim, Zowel GNOME Shell als Unity als Cinnamon zijn shells op GNOME 3. Als je in de ene iets wijzigt, dan kan dit invloed hebben op de andere. Wat ik in je eerste eerste screenshot zie is dat je een extensie gebruikt om het menu weer te geven. Ik vermoed dat deze extensie Cinnamon in de weg zit. De extensie verplaats namelijk het menu naar het GNOME paneel en dat is een ander paneel dan het Cinnamon paneel. Het beste kan je deze extensie uitschakelen. Je hoeft hem niet te verwijderen. Uitschakelen is voldoende.

              Ik hoop dat dit het is. Ik hoor het wel van je.

    • Ruud, Bodhi is afgeleid van Ubuntu. Bodhi 1.3.0 is zover ik weet gebaseerd op Ubuntu 10.04 en deze werkt niet samen met Cinnamon. Cinnamon heeft nl. GNOME 3 nodig. Misschien de volgende versie van Bhodi.

  5. Is er inmiddels al een nette manier om het paneel wat groter te maken, hij is erg smal inderdaad.
    En die standaard Firefox knop staat me niet aan, kun je dit veranderen in de ‘ouderwetse’?
    De vos ipv dat oog…

    groet.

    • Citroen, er is (nog) geen nette manier om het paneel groter te maken. Zover ik weet werkt alleen de oplossing die ik hierboven in een andere reactie beschreven heb.
      Dat van het icoon ligt niet aan Cinnamon, maar aan je iconenthema. Standaard heeft Cinnamon gewoon de vos als icoon voor Firefox.

      PS Als je gebruik maakt van Mint 13 dan heeft deze inderdaad een oog. Nogmaals: je kan het wijzigen door een ander iconenthema te kiezen, bijv. Faenza. Zie: Ubuntu: Faenza icoonthema. Zou ook voor mint moeten werken.

  6. Hallo Leo

    Ubuntu brobeer ik nu uit met behulp van wubi in Windows.
    Leek me leuk het bovenstande te instaleren.
    Dus heb ik de commandos uitgevoert.

    sudo add-apt-repository ppa:merlwiz79/cinnamon-ppa
    sudo apt-get update

    Toen zocht ik naar cinnamon desktop in Ubuntu softwarecentrum
    rechtsboven in het zoekvenster cinnamon in gevuld
    maar wat er verschijnt geen cinnamon!

    Jammer. Hoop dat de twee eerder uitgevoerde opdracht regels geen probleem leveren voor het systeem.

    Is cinnamon verwijdert uit het softarecentrum?

    Groet John

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

