Ubuntu: de perfecte desktop – Webcams


Dit artikel is onderdeel van de reeks Ubuntu: de perfecte desktop. Lees (als je dat nog niet gedaan hebt) eerst het artikel Ubuntu: de perfecte desktop – Introductie, voordat je dit artikel leest.

Voor webcams zijn er twee goede programma’s: Cheese en Guvcview. Als je een UVC webcam hebt, dan heeft Guvcview de voorkeur.

Webcams werken met het Video for Linux (V4L) framework. De Ubuntu kernel biedt standaard ondersteuning voor Video for Linux. Je hebt ook nog een driver voor je webcam nodig. Er zijn een aantal bekende drivers:

  • gspca: Generic Softwares Package for Camera Adaptator,
  • pwc: Philips & OEM USB webcam driver,
  • sn9c1xx: Video4Linux2 driver voor de SN9C1xx brug (bridge) verbonden met verschillende beeldsensoren,
  • uvcvideo: USB Video Class.

Ubuntu heeft standaard de uvcvideo en gspca drivermodules in de kernel zitten, omdat dit de meestgebruikte webcamdrivers zijn.
Je kan hier controleren of je webcam ondersteund wordt door een bepaalde driver:

Zoals gezegd heeft guvcview de voorkeur bij gebruik van een UVC webcam. Om te detecteren of je een webcam hebt die uvcvideo ondersteund kan je ook de volgende commando’s uitvoeren in een terminalvenster (Toepassingen –> Hulpmiddelen –> Terminalvenster):

    1. sudo lsusb
      Uitvoer is ongeveer:
      Bus 002 Device 002: ID 0ac8:307b Z-Star Microelectronics Corp. USB 1.1 Webcam
      Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
      Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
    2. sudo lsusb -v -d xxxx:yyyy | grep Video
      waarbij xxxx:yyyy uit de uitvoer is van punt 1. In mijn voorbeeld is dit 0ac8:307b. Uitvoer is ongeveer:
      bFunctionClass 14 Video
      bInterfaceClass 14 Video
      bInterfaceClass 14 Video
      bInterfaceClass 14 Video

Als je bovenstaande als uitvoer krijgt, dan wordt je webcam zeker door uvcvideo ondersteund.

Installeren Guvcview

  1. Ga naar Toepassingen –> ‘Ubuntu softwarecentrum’
  2. Vul rechtsboven in het zoekvenster guvcview in.
  3. Klik op de Installeren button.
  4. Sluit het ‘Ubuntu softwarecentrum’ venster.

Om Guvcview te openen ga je naar Toepassingen –> ‘Audio en video’ –> guvcview.

Installeren Cheese

  1. Ga naar Toepassingen –> ‘Ubuntu softwarecentrum’
  2. Vul rechtsboven in het zoekvenster cheese in.
  3. Klik op de Installeren button.
  4. Sluit het ‘Ubuntu softwarecentrum’ venster.

Om Cheese te openen ga je naar Toepassingen –> ‘Audio en video’ –> ‘Cheese webcamstudio’.

Camera monitor

Af en toe is het lastig om te zien of de camera aan staat of niet. Met Camera Monitor  kan je in de systray zien dat de camera aanstaat. Handig als je op een ander werkblad bezig bent en de camera staat nog aan.

Installeren Camera Monitor

  1. Ga naar Toepassingen –> ‘Ubuntu softwarecentrum’
  2. Vul rechtsboven in het zoekvenster cameramonitor in.
  3. Klik op de Installeren button.
  4. Sluit het ‘Ubuntu softwarecentrum’ venster.

Camera Monitor configureren

  1. Ga naar Systeem –> Voorkeuren –> Camera Monitor Preferences. Negeer de melding dat Camera Monitor nu niet actief is.
  2. Vink in het ‘Camera Monitor Preferences’ venster de optie ‘Autostart Camera Monitor with every session’, zodat het programma na het starten van je computer op de achtergrond actief wordt.

Ja kan Camera Monitor nu ook al actief maken (zonder de computer te herstarten) door naar Toepassingen –> ‘Audio en video’ –> ‘Camera Monitor’ te gaan. Als je nu Cheese of  Guvcview aan zet dan zal je in de systray een rood lampje zien branden. De camera staat aan.

Troubleshooting

Voordat we iets gaan wijzigen, kan je het beste eerst controleren welke driver gebruikt wordt.

Met het volgende commando kan je zien welke drivers de webcam gebruikt: lsmod | grep videodev
Zie hier een voorbeeld van de uitvoer:
videodev               40518  2 sn9c102,gspca_main
v4l1_compat            15495  1 videodev
v4l2_compat_ioctl32    12020  1 videodev

Achter de regel beginnende met videodev zie je de driver die gebruikt wordt. De v4l-regels moet je ook zien. Als er geen videodev regel is dan is er geen driver geïnstalleerd voor je webcam.

Webcam werkt niet met V4L2

Vele webcams werken nog niet optimaal met Video for Linux versie 2. Dus moeten we zorgen dat versie 1 werkt:

  1. Ga naar Toepassingen –> Hulpmiddelen –> Terminalvenster.
  2. Voer in het terminalvenster het commando gstreamer-properties uit.
  3. Ga in het ‘Multimediasystemen selecteren’ naar het tabblad Video en kies bij ‘Plugin:’ onder ‘Standaard ingang’ voor de optie ‘Video for Linux (v4l)’. ‘Plugin:’ onder ‘Standaard uitgang:’ kan het beste op ‘Automatisch detecteren’ staan.

Gerelateerde artikelen:

Zie Ubuntu: de perfecte desktop – Introductie voor de complete inhoud van deze artikelenreeks.

13 thoughts on “Ubuntu: de perfecte desktop – Webcams

  1. Hai Leo,

    Helemaal geweldig, je uitleg, werkt al een een tierelier!!
    p.s. Niet meer zo streng kijken, als je zulke artikelen kunt schrijven mag er best wel een smile op je gezicht staan ;)

    Bedankt, Ronald

  2. Hallo Leo,

    Ik mis waarschijnlijk iets maar ik zie het command niet staan in je uitleg over de webcams & troubleshooting

    ‘Met het volgende commando kan je zien welke drivers de webcam gebruikt: . Zie hier een voorbeeld van de uitvoer:’

    Mvg.
    Dirk

  3. Beste Leo,

    Laatste keer dat ik je weblog las had je je been gebroken. Inmiddels weer hersteld?

    Ik ben behoorlijk aangestoken door het Linuxvirus/Ubuntuadeptie, inmiddels draait ook mijn laatste en belangrijkste desktop sinds een week of 2 op Ubuntu 10.04.
    Het enige dat ik niet voor elkaar krijg is het draaien van de webcam in bijvoorbeeld skype. Ik heb er 2 en geen van beide werkt in Skype.
    Wellicht wil jij me helpen om een en ander voor elkaar te krijgen?
    Ik heb je advies opgevolgd om een list mod te draaien en krijg deze uitdraai:

    herbert@herbert-desktop:~$ lsmod | grep videodev
    videodev 34361 1 gspca_main
    v4l1_compat 13251 1 videodev
    herbert@herbert-desktop:~$
    Maar wat betekent dit?

    Groet,
    Herbert

    • Ja, inmiddels weer op de been.

      Dit betekent dat de videodriver geinstalleerd is. Welke webcams (merk) heb je? Kan je de uitvoer van sudo lsusb geven.

  4. De moderne webcams hebben volgens mij allemaal uvc. Dat stelt Microsoft als eis voor Windows Vista en Windows 7.
    Ik kocht een Logitech C310, en dat lijkt V4L2 te zijn. Programma’s als Cheese werken meteen goed.
    Met Skype had ik wat meer problemen, misschien kun je het volgende aanvullen:

    Ik had een oudere Skype. Het was nodig om mijn “.Skype” in mijn persoonlijke map te verwijderen.
    De nieuwe Skype kan niet altijd via Synaptic gevonden worden, maar via het “Ubuntu softwarecentrum” gaat het wel automatisch. De pakketbronnen worden dan automatisch toegevoegd.
    Daarna werkte Skype ook met de webcam.

    Toch heb ik nog een paar problemen. Ik keek tv met tvtime via een Pinnacle USB apparaat. Het programma tvtime is niet goed in te stellen welke video en audio stream hij moet pakken.

  5. Leo,
    Bedankt voor de info. Na een tijdje zoeken kwam ik bij u terecht en vond wat ik nodig had, een verbinding met m’n oude webcam (logitech V-UAV35). Het is alleen spijtig dat Skype niet reageert bij de test, ik zoek hier nog wat verder.
    Nog veel succes met je site.

    Luc

    • Ik kan je daar ook niet mee helpen. Ik kan niets vinden over deze webcam. Wat is oud: Hoe oud is deze webcam? Kan je de uitvoer van sudo lsusb (met de webcam aangesloten) hier eens neer zetten?

      • Ik heb een poos gezocht naar een geschikt webcam programma. Uiteindelijk leek mij Cheese een geschikte, maar het geluid kon ik met geen mogelijkheid (overal gezocht) aan de praat krijgen. Totdat mij te binnen schoot dat ik vroeger weleens een probleem met geluid heb opgelost door de ALSA Mixer te installeren. Dan kun je zien of alles open staat. Ook dit keer was dat de oplossing.

  6. Hallo Leo, ik was zeer verheugd over dit artikel van jou. Ik werk al jaren met het besturingssysteem Linux Mint, een super geweldig systeem. Op dit moment werk ik al weer een tijd met Linux Mint 17 Cinamon, maar had een probleem met een Logitech webcam c270, hij verdomde het om beeld en geluid te geven op het software programma Guvcview maar is nu dank zij jou artikel opgelost. Heel veel dank hiervoor. Gr. Peter

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

