Ubuntu: de perfecte desktop – Externe hardeschijf


(Laatst bijgewerkt op 27 juni 2010; zie onderaan artikel voor meer informatie)

Dit artikel is onderdeel van de reeks Ubuntu: de perfecte desktop. Lees (als je dat nog niet gedaan hebt) eerst het artikel Ubuntu: de perfecte desktop – Introductie, voordat je dit artikel leest.

Als je een externe hardeschijf op je computer aansluit, dan wordt deze in Ubuntu automatisch aangekoppeld. Of dat nu via USB, Firewire of eSATA is. Het is plug and play. Maar of je het kan gebruiken met andere besturingsystemen zoals Apple Mac OS of Microsoft Windows, hangt af van hoe de externe hardeschijf is geformatteerd. Meestal zijn externe hardeschijven als fat of fat32 geformatteerd. Dit zorgt er voor dat het kan werken met de meest gangbare besturingssystemen. Nadeel is dat bestanden niet groter kunnen zijn dan 2 GB (FAT) of 4 GB (FAT32). Vooral bij films kan dat een probleem zijn. We kunnen deze schijven zelf herformatteren met het juiste formaat. Dit kan met GParted.

Installeren GParted

Om de hardeschijf te formatteren met GParted moeten we dit programma eerst installeren.

  1. Ga naar Toepassingen –> Ubuntu softwarecentrum.
  2. Vul rechtsboven in het zoekvenster gparted in.
  3. Klik op de Installeren button van ‘Gnome partitiebewerker’.
  4. Sluit het ‘Ubuntu softwarecentrum’ venster.

Hardeschijf formatteren

Nu we GParted hebben geïnstalleerd kunnen we de hardeschijf gaan formatteren. Dit is niet moeilijk, maar je moet wel weten wat je doet. Dit hoofdstuk biedt een goede begeleiding.

  1. Sluit je externe hardeschijf op je computer aan.
  2. Ga naar Systeem –> Beheer –> GParted.
  3. Selecteer rechtsboven in het GParted venster de externe hardeschijf. Let op dat je de juiste schijf selecteert. Kijk naar de grootte, zodat je zeker weet dat je met de correcte schijf bezig bent.
  4. Een aangekoppelde partitie kan je niet formatteren. We gaan deze schijf loskoppelen door eerst de partitie te selecteren en daarna naar het menu Partitie –> Ontkoppelen te gaan.
  5. Nu kunnen we deze ontkoppelde partitie gaan herformatteren. Je moet wel weten voor welk bestandssysteem je de hardeschijf wilt herformatteren. Om te zien wat er allemaal mogelijk is ga je naar het menu Beeld –> ‘Bestandssysteem ondersteuning’. Je krijgt dan een tabel met de informatie per bestandssysteem, welke bestandssystemen er zijn welke acties op deze systemen mogelijk zijn.

    In de volgende tabel volgen nog een paar opmerkingen over bestandsystemen die je kan meenemen in je keuze:

    Besturingssysteem Bestandssysteem Max.
    bestands-
    grootte (1)
    Ondersteunend Besturingssysteem
    Apple Mac OS HFS (Hierarchical File System) 2 GB Mac OS, Linux en Windows
    (met derde partij software)
    HFS+ (HFS Plus) 8 EB Mac OS, Linux (2) en Windows
    (met derde partij software)
    JFS (Journaled File System) 4 PB Mac OS en Linux
    Linux ext2 (2nd extended file system) 2 TB Linux, Windows NT en hoger
    met Ext2 IFS of ext2fsd,
    Mac OS met fuse-ext2
    ext3 (3rd extended file system) 16 TB Linux, Windows NT en hoger
    met Ext2 IFS of ext2fsd,
    Mac OS met fuse-ext2
    ext4 (4th extended file system) 16 TB Linux, Mac OS X met fuse-ext2
    Reiser4 8 TB Linux
    ReiserFS 8 TB Linux
    UFS (Unix FIle System) 1 TB Linux
    XFS 8 EB Linux
    Microsoft Windows FAT16 (File Allocation Table) 2 GB Mac OS, Linux en Windows
    FAT32 (File Allocation Table) 4 GB Mac OS, Linux en Windows
    NTFS (New Technology File System) 16TB Mac OS, Linux en Windows

    (1) 1 EB (exabyte) = 1000 PB (petabyte); 1 PB = 1000 TB (terabyte); 1 TB = 1000 GB (gigabyte), 1 GB = 1000 MB (megabyte).
    (2) Schrijven gebeurt wanneer het journaal leeg is, maar heeft een geforceerde mount nodig.

    Als je de externe hardeschijf met meerdere besturingssystemen wilt gebruiken, dan hebben de bestandssysteem ext4 en NTFS de voorkeur. Bij alleen Linux systemen heeft ext4 de voorkeur.

  6. Als in het ‘Bestandssysteem ondersteuning’ venster een regel volstaat met allemaal kruisjes, dan is de vereiste software niet geïnstalleerd. Zie de laatste kolom in de tabel in het ‘Bestandssysteem ondersteuning’ venster. Deze software kan je installeren via het Ubuntu softwarecentrum. Zoek naar het vereiste softwareprogramma, zoals genoemd in het ‘Bestandssysteem ondersteuning’ venster en installeer het. Klik daarna op de ‘Zoek opnieuw naar ondersteunende acties’ button.
  7. Selecteer de te formatteren partitie weer en ga naar het menu Partitie –> ‘Formatteren als’ en kies het juiste formaat. Deze bewerking wordt nu in de wachtrij geplaatst.
  8. Om de bewerking uit te voeren ga je naar het menu  Bewerken –> ‘Alle bewerkingen uitvoeren’. Lees de waarschuwing!

Je externe hardeschijf is nu gereed om gebruikt te worden. Plug het in en je kan de schijf gaan beschrijven.

Digitale apparaten die een opslagsysteem hebben, zoals een telefoon, mp3-speler, fotocamera, camcorder, enz., worden ook beschouwd als externe hardeschijven. Dit hangt van de instelling in het apparaat af. Een telefoon, fotocamera en camcorder kan je instellen hoe het met een PC moet verbinden. Dit kan per merk verschillen. Voor een telefoon moet de USB-verbinding ingesteld zijn als massaopslag (LG en Samsung). Voor een fotocamera moet de USB aansluiting bijvoorbeeld ingesteld zijn op PC (Pentax) of Normal (Sony). Een mp3-speler wordt meestal automatisch als een massaopslagmedium herkend. De iPod is echter een uitzondering. Je kan hem wel aansluiten en het wordt wel gezien als een massaopslagsysteem, maar je kan er nauwelijks iets mee. Dit komt omdat de iPod een eigen bestandsindeling heeft. Rhythmbox kan de bestandsindeling van de iPod wel herkennen.
Voorgaande voorbeelden hangen natuurlijk wel van de instellingsmogelijkheden van het apparaat af.

Troubleshooting

Geen enkele externe USB of Firewire hardeschijf wordt automatisch aangekoppeld

Het automatisch aankoppelen van een externe hardeschijf wordt beïnvloedt door de BIOS-optie ‘Plug and Play OS’. Default is NO, dus uit. Dit betekent dat de BIOS de plug and play afhandelt. YES, betekent dat het besturingssysteem dat doet. Als er geen reden is om YES te gebruiken is NO de beste keuze, m.a.w. laat de BIOS het afhandelen. Na het wijzigen van de setting in de BIOS hoeft Ubuntu niet opnieuw geïnstalleerd te worden.

Geen enkele externe eSATA hardeschijf wordt automatisch aangekoppeld

Een moederbord wat eSATA ondersteund, heeft ook een BIOS die dat doet. Zet in de BIOS de ‘SATA mode’ op AHCI (Advanced Host Controller Interface). Na het wijzigen van de setting in de BIOS hoeft Ubuntu niet opnieuw geïnstalleerd te worden.
Let op: als je een dual boot hebt met Microsoft Windows, dan krijg je na het wijzigen van deze setting een zogenaamd Blue Screen Of Death (BSOD). Het gaat te ver hier oplossingen daarvoor te geven en daarbij is dit geen Microsoft blog. Op het internet zijn genoeg artikelen over dit onderwerp te vinden.

Eén specifieke externe hardeschijf wordt niet automatisch aangekoppeld

Waarschijnlijk heeft deze externe hardeschijf een FAT partitie. Formatteer de schijf als NTFS. Dit is een beter bestandssysteem dan FAT en wordt nagenoeg door alle besturingssystemen herkend. Dit artikel beschrijft hoe de schijf te formatteren.
Let op: het formatteren verwijderd alle data van de schijf.

Gerelateerde artikelen:

Zie Ubuntu: de perfecte desktop – Introductie voor de complete inhoud van deze artikelenreeks.


Wijziging 20 juni 2010: paragraaf toegevoegd voor digitale apparaten met een opslagsysteem.
Wijziging 22 juni 2010: Troubleshooting paragraaf toegevoegd.
Wijziging 27 juni 2010: eSATA toegevoegd.


34 thoughts on “Ubuntu: de perfecte desktop – Externe hardeschijf

  1. “Als je een externe hardeschijf op je computer aansluit, dan wordt deze in Ubuntu automatisch aangekoppeld. Of dat nu via USB of Firewire is. Het is plug and play.”

    Beste heer Cardinaals,

    Hier heb ik toch wel een opmerking over. Ik weet in ieder geval van vier verschillende computers (van mezelf, mijn partner en twee kennissen) waar dit niet zomaar plug and play is onder Ubuntu. Het is nog nooit gelukt (ook met vorige Ubuntu-versies) om een externe usb-harde schijf met Ubuntu te gebruiken (wel een usb-stick) en met e-sata lukt dat alleen als de externe schijf aan staat bij het opstarten. Dus dat plug and play geldt kennelijk niet zomaar voor elke willekeurige computerconfiguratie. Overigens werken deze externe HDD’s wel zonder problemen met Windows.

    Dat brengt mij op een tweede punt: de titel van deze artikelreeks “Ubuntu: de perfecte desktop”. Perfect wil zeggen volmaakt, oftewel zonder gebreken of tekortkomingen. Een ander veel voorkomend verschil met Windows zijn de suspend/resume-perikelen bij Ubuntu. Dus volgens mij nog lang niet perfect.

    Overigens is dit geen inhoudelijke kritiek op uw artikelreeks; ik volg deze met veel belangstelling en leer er veel van. Dat is ook een zwak punt van Ubuntu: de “officiële” documentatie is erg versnipperd, onsamenhangend en beperkt.
    Dank u voor uw vele waardevolle tips en handleidingen.

    Met vriendelijke groet,
    José

    • Jose,

      Ik ben het eens met je wat betreft de suspend/resume-perikelen. Maar elke software kent bugs. Ook Ubuntu. Ik ben de laatste die zal beweren dat Ubuntu geen bugs kent.

      Wat de plug and play betreft ben ik het niet met je eens. Ik heb verschillende merken USB-disk en een firewire-disk. Allemaal zijn ze plug en play. Sterker nog elk massaopslag apparaat wordt automatisch aangekoppeld.
      Dit wordt wel beïnvloedt door de BIOS-optie ‘Plug and Play OS’. Default is NO, dus uit. Dit betekent dat de BIOS de PnP afhandelt, YES, betekent dat het besturingssysteem de PnP afhandelt. Als er geen reden is om YES te gebruiken is NO de beste keuze.
      Controleer deze BIOS-instellingen van je computer eens.

      Ik zal dit toevoegen in mijn artikel. Dank voor de opmerking.

      PS. Een groot verschil tussen Ubuntu en Windows is dat fabrikanten van computers er een ‘eigen’ Windows disk of partitie bijleveren waarin verschillende aanpassingen zijn gemaakt voor de hardware. Dit is zogenaamde OEM (Original Equipment Manufacturer) software. Ubuntu heeft dit (nog) niet en moet dus werken voor alle computers. Pak maar eens een originele Microsoft disk en installeer Windows. Je zal verbaast zijn hoeveel computers niet meer werken. Ik heb ooit eens een laptop gehad die ik weggegooid heb, omdat ik niet meer aan de originele OEM software kon komen. Dat is al jaren geleden en toen was ik nog niet bezig met Linux.

      • Ik heb de BIOS in twee computers nagekeken. In de ene staat ‘Plug and Play OS’ op NO en in de andere computer komt deze tekst helemaal niet voor (een AMI BIOS uit 2006).

        Als ik No in Yes verander moet ik zeker Ubunbtu helemaal opnieuw installeren?

        N.B. In het artikel wordt helemaal niet gesproken over e-sata gebaseerde externe schijven. Terwijl die de enige zijn die ik onder voorwaarden aan de praat krijg. Heeft dat nog een reden?

        Groet, José

        • Jose, als je een instelling in de BIOS veranderd, dan hoef je Ubuntu niet opnieuw te installeren.

          ESTATA: nee eigenlijk ben ik deze gewoon vergeten te vermelden. USB 2.0 is nu de standaard. eSATA is nog in opkomst en veel computers hebben de aansluiting nog niet. Ik zal het artikel aanpassen. Dank je.

    • Met eSATA heb ik juist heel goede ervaringen. Voor de zekerheid sluit het eerst aan, en daarna start ik pas mijn computer op.

      Ik heb een computer met een standaard chipset van Intel (ICH10), en dat gaat altijd goed. Bij een foute schijf wil Windows de schijf soms niet zien, en soms lukt formatteren niet. Maar in Ubuntu met GParted kan ik dat soort problemen wel oplossen.

        • “Een moederbord wat eSATA ondersteund, heeft ook een BIOS die dat doet. Zet in de BIOS de ‘SATA mode’ op AHCI (Advanced Host Controller Interface). Na het wijzigen van de setting in de BIOS hoeft Ubuntu niet opnieuw geïnstalleerd te worden.”

          Verschillende deskundigen maakten mij er op attent dat je niet zomaar AHCI in de BIOS kan veranderen als daar al besturingssystemen onder zijn geïnstalleerd. Allerlei hardwarekoppelingen raken daardoor van slag, zeker als SATA via verschillende chips op het moederbord wordt aangestuurd of bij RAID. Dit gaat mij boven mijn pet en geef het daarom alleen maar door.

          • Ja, dit is correct, maar ALLEEN voor MS Windows en met name XP. XP heeft geen native ondersteuning voor AHCI en simuleert IDE, dus moet AHCI voor XP uit staan. Let dus op bij dual boots. Vista heeft ook een probleem, maar dit kan opgelost worden door de registry aan te passen.
            Ubuntu zit toch iets anders in elkaar en heeft geen probleem met het switchen van de SATA mode in de BIOS.

  2. Geachte heer Cardinaals,

    Hartelijk dank voor de ‘Ubuntu-serie’
    Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de beschrijving in het hoofdstuk ‘Externe hardeschijf’
    Helaas kwam ik er nog niet helemaal uit.

    Ik heb – volgens de handleiding – met GParted een externe schijf van 1 TB (Lacie) geformatteerd (ext3). Nadat ik de nieuwe harde schijf weer met de usb-poort van mijn computer had verbonden heb ik er echter geen rechten meer op. Ook na sudo chmod 700 -R /media/13611106-72b0-4fb9-a8a8-d23b0d681910/ verandert er niets. Ik kan de schijf b.v. niet hernoemen: mv: kan `/media/13611106-72b0-4fb9-a8a8-d23b0d681910/’ niet naar `/media/backupJD/’ verplaatsten: Apparaat of hulpbron is bezig

    Heb ik iets fout gedaan, of heb ik nog iets vergeten?

    Met vriendelijke groet,

    Joop

    • hmm, waarschijnlijk ben je de eigenaar niet. Voer eens het commando ls -la /media in een terminalvenster uit. Hier zie je bijvoorbeeld mijn uitvoer:
      leo@gandalf:~$ ls -la /media
      totaal 20
      drwxr-xr-x 5 root root 4096 2010-08-06 17:42 .
      drwxr-xr-x 22 root root 4096 2010-07-24 10:34 ..
      lrwxrwxrwx 1 root root 6 2010-03-08 20:54 cdrom -> cdrom0
      drwxr-xr-x 2 root root 4096 2010-03-08 20:54 cdrom0
      drwxrwxrwx 5 leo leo 4096 2009-11-28 18:14 MyBook2
      drwxr-xr-x 2 root root 4096 2010-06-07 21:00 nfs
      leo@gandalf:~$

      Zie dat bij MyBook2 leo leo staat.
      Als bij jou bij 13611106-72b0-4fb9-a8a8-d23b0d681910 jouw naam niet staat, dan is dat het probleem.
      Wijzig dit als volgt in een terminalvenster (chown staat voor change owner):
      sudo chown joop:joop /media/13611106-72b0-4fb9-a8a8-d23b0d681910 (ik ga er van uit dat joop jouw inlognaam is)
      Het label wijzigen naar backupJD doe je het best met Systeem –> Beheer –> Schijfgereedschap. Je disk staat onder randapparaten.

      Hopelijk helpt dit je.

  3. Beste Leo,

    Sinds een dag heb ik Ubuntu Netbook remix (lucid volgens mij). Ben er erg blij mee, alleen heb ik nog een externe 500GB schijf voor de MAC, HFS+. Ben een leek, so bare with me, klopt het (lees: lukt mij niet) dat ik bestanden van de externe schijf op mijn netbook kan zetten, maar geen bestanden van mijn netbook op mijn MAC schijf? Of bestaat er software zodat ik de externe schijf kan lezen en gebruiken. Alvast dank

    Vargo

    • Ubuntu ondersteund HFS+ als read/write als deze niet gejournaled is. Er is een force optie, maar deze werkt voor 99% niet omdat het nog beta is. Ik zou op de MAC schijf de journaling uitzetten (via Systeem –> Beheer –> Schijfgereedschap). Zorg wel als je naar de MAC-schijf gaat schrijven dat de permissies van de geschreven bestanden voor MAC goed staan, zodat je deze ook op de MAC kan lezen.

      • Hi, bij mij is alles in het engels, volgens mij moet ik de disk utility hebben. Maar ik zie nergens waar ik de journaling uit kan zetten, waarschijnlijk zie ik het over het hoofd…

        • Nee, je hebt niets over het hoofd gezien. Dit is mijn fout. Het moet de disk utility van je Mac zijn (Applications –> Utility) en niet die van Ubuntu, kies je volume en disable journaling. Als je deze optie niet ziet, dan moet moet je deze via Option eerst visible maken. Het werkt dan ook in Ubuntu. Let op het blijft HFS+!

  4. Beste Leo,
    jouw uitleg over de externe harde schijven heeft mij ook een stuk verder gebracht en deze werken nu prima. Echter het openen van mappen op deze externe schijven over een draadloos netwerk wil maar niet lukken. Ik heb een laptop en desktop en kan over en weer alle mappen op de vaste interne schijf openen. printen over het netwerk gaat ook prima. De externe schijven staan wel in netwerkoverzicht, maar bij het het openen krijg ik steeds de melding: “kan de locatie niet aankoppelen” “kon gedeelde windowsmap niet aankoppelen”.
    Ik heb op beide dualboot met W7 en Ub 10.10. Gebruik uiteraard nauwelijks meer W7.

    Bij een test met een USBstick verschijnen ook weer de gedeelde mappen in het netwerkoverzicht , maar kunnen ook niet aangkoppeld worden.

    Op Ubuntu-forum kon ook niemand een oplossing aandragen en daarom mijn vraag: Weet jij een oplossing?

    Bij voorbaat dank
    wim dekkers

  5. Als je bestanden wilt delen over een netwerk heb je een ander protocol nodig. Samba (SMB) of NFS of FTP bijvoorbeeld. Allen al behandeld in deze reeks.

    Laat maar weten als het niet lukt.

  6. Hi, ik heb nu 2 externe lacie’s. Waarvan 1 read en write lukt en bij de andere alleen read. In een terminal heb ik gezien dat ik de eigenaar ben. Kan ik dit veranderen op de MAC of Ubuntu?

    Dit heb je eerder geschreven, zal er wel mee te maken hebben: “Zorg wel als je naar de MAC-schijf gaat schrijven dat de permissies van de geschreven bestanden voor MAC goed staan, zodat je deze ook op de MAC kan lezen.” Hoe doe je dit precies.

    Alvast dank voor al je hulp en geduld .-)

    • Vargo, ik moet iets meer info hebben:
      1) Kan je de uitvoer van het termincalcommando waarin je gezien hebt dat je de eigenaar bent laten zien hier?
      2) Je hebt een MAC en Ubuntu. Waar kan je wat zien? Waar is het te schrijven en waar alleen te lezen?
      3) De 2 lacie’s wat voor filesysteem hebben deze?

  7. Hi Leo, op alle punten heb ik eerder antwoord gegeven, maar zie nu dat die nooit is gepost, inmiddels heb ik alles overgezet op een andere schijf en deze lacie opnieuw geformateerd in HFS+.
    Journaled uitgezet, nu kan ik lezen en schrijven op de MAC, op de Ubuntu niet.
    Komt waarschijnlijk omdat ik geen eigenaar ben, dat probeer ik te veranderen in een terminal maar dat lukt niet, er staan nu:

    drwxr-xr-x 3 vargo vargo 4096 2011-03-16 18:51
    drwxr-xr-x 22 root root 4096 2010-08-15 00:09
    drwxrxr-x 1 99 99 8 2011-03-16 18:12

    nu probeer ik de volgende commando’s maar die kent ie niet:
    chown vargo:vargo /media/99998
    chown vargo:vargo /media/ 99 99 8
    chown vargo:vargo /media/9999
    chown vargo:vargo /media/ 99 99

    ?

    • Vargo, het commando is correct, maar omdat je geen eigenaar bent moet je dit commando als root uitvoeren. Doe dit als volgt:
      sudo chown -R vargo:vargo: /media/[naam van schijf]
      Als er een spatie in de naam van de schijf zit dan geef je die als volgt in: schijf\ met\ spaties. Met een backslash voor de spatie dus.
      -R zorgt ervoor dat alles op de schijf ook de goede eigenaar krijgt.

  8. hallo leo ik heb ubuntu 11.4 op een laptop geinstaleerd

    nu wil windows xp er op zetten en ubuntu verwijderen ..na het opstarten van de xp schijf geeft hij aan dat er geen harde schijf aanwezig is [,hij herkent hem niet.]

    er moet toch een eenvoudige manier zijn om ubuntu te verwijderen, en windows xp te installeren..

    ik heb nog 2 computers en heb er eerst windows en daarna ubuntu op geinstalleerd.
    als ik ubuntu hier wil verwijderen ,dan gaat dat makkelijk via windows.

    op de lap top staat alleen ubuntu dus moet dat anders …

    ik weet niet of deze vraag al eens gesteld is .met vr. groet alfred peters

    • Alfred, Dat ligt waarschijnlijk aan de MBR (Master Boot Record).

      De gemakkelijkste oplossing is om met een Ubuntu Live CD te booten en dan GParted uitvoeren. Deze staat op het bureaublad. Kies nu Station –> ‘Partitietabel aanmaken’ en maak een msdos partitietabel aan.
      Let er ook op dat in de BIOS voor de hardeschijf de optie AHCI niet aanstaat ipv IDE of ATA. XP kan namelijk geen AHCI aan.

      Dit zou moeten werken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je terug wilt naar XP. Is VirtualBox met XP onder Ubuntu geen oplossing?

  9. Fijn dat je dit gedeeld hebt, met deze aanwijzigingen heb ik zonder problemen mijn externe harde schijf van ext4 naar NTFS omgezet om bestanden tussen windows en ubuntu uit te kunnen wisselen.

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

