Ubuntu: Personal Package Archives


(Laatst bijgewerkt op 06 april 2010; zie onderaan artikel voor meer informatie)
Pakketten installeren in Ubuntu doe je via de Ubuntu repository. Via aptitude (commando regel), via Synaptic of via Ubuntu Softwarecentrum. Al deze drie werken met de repository van Ubuntu. Hierin staan een heleboel software die je kan installeren. Super handig. Je hoeft niet op internet te zoeken naar programma’s. Sterker nog, als je programma’s installeert via de repository dan worden deze volgens de regels van Ubuntu geïnstalleerd. Installeer je pakketten die je van internet download, dan gaan deze buiten de repository en Ubuntu om. Het nadeel hiervan is dat het veel lastiger is om deze weer te verwijderen, omdat deze in folders geïnstalleerd worden die hier (volgens Ubuntu) niet voor bedoeld zijn. Soms maken deze het systeem zelfs instabiel.

Maar…soms zit er een oude versie in de repository. Soms zit de software wat je zoekt er zelfs niet in. Voor deze gevallen zijn er de PPA’s: Personal Package Archives die in de repository kunnen worden opgenomen. Deze PPA’s worden gehost door Canonical’s Launchpad en worden bijgehouden door de community of leveranciers van de pakketten. Deze PPA’s zijn veilig omdat deze met een unieke sleutel werken. Je kan dus verifiëren of de software die je download en installeert van de desbetreffende PPA komt.

Let echter op: dit zijn geen officiële pakketten en worden niet door Ubuntu ondersteund, maar werken vaak wel. Met nadruk op vaak. Het kan voorkomen dat de te installeren software nog niet stabiel is of dat de PPA gebruikt wordt om de software uit te testen en zo te verbeteren. Als je een PPA gebruikt, dan ben jezelf verantwoordelijk voor wat je doet. Test het uit in een virtuele machine, bijvoorbeeld VirtualBox onder Ubuntu. Dan kan je zien of de software werkt of niet. Dan nog heb je geen garantie dat alles vlekkeloos werkt. Vorige maand heb ik dat zelf ondervonden toen ik de NVIDIA  VDPAU PPA gebruikte. Deze heb ik standaard opgenomen in mijn softwarebronnen. Laatst werd er een driverupdate beschikbaar gesteld en na installatie hiervan is mij grafische kaart doorgebrand. Zie Phoronix. Tja, stomme pech.

Als je besluit om de software in Ubuntu te gebruiken, dan doe je er goed aan om de softwarebron, na installatie van de software, weer uit te vinken. Dit om verrassingen te voorkomen.

Alle software komende van PPA’s die ik op deze blog bespreek worden door mijzelf getest. Je hebt dan een indicatie of de software functioneert of niet. Afhankelijk van je computer configuratie kan het nog steeds zo zijn dat het niet werkt, al is die kans klein.

Hier de PPA’s die ik in mijn artikelen genoemd heb en functioneren:

¹ Ben voorzichtig met deze PPA’s. Firefox en Thunderbird kunnen onder een codenaam geïnstalleerd worden en de Nederlandse taal is niet altijd beschikbaar. Als je dit niet wilt, dan zou ik deze PPA’s niet uitproberen.

Het installeren van de PPA is vanaf Ubuntu 9.10 heel gemakkelijk geworden. Open Systeem –> Beheer –> Softwarebronnen, ga naar het tabblad ‘Overige software’ en voeg de PPA toe. Wat je moet toevoegen vindt je op de PPA pagina in Launchpad. Als voorbeeld: voor Docky is dat ppa:docky-core/ppa. Nu wordt ook automatisch de sleutel opgenomen in het tabblad Authenticatie.

Er zijn veel meer PPA’s. Over de meeste kan ik niets zeggen, omdat ik ze nog niet geprobeerd heb.

Nogmaals: let op met het gebruik van PPA’s. Gebruik ze niet klakkeloos, maar test ze eerst. Zorg dat je een back-up hebt van het programma dat je gaat upgraden. Weet wat je doet.


Wijziging 06 april 2010: PPA nvidia-vdpau van commentaar voorzien.


4 thoughts on “Ubuntu: Personal Package Archives

  1. Hoi Leo,

    Je schrijft over je pech met je videokaart, maar je noteert de ppa voor nvidia / vdau toch. Ben je inmiddels gerustgesteld?

    Ik denk dat doorbranden van mijn grafische kaart funest is voor het hele systeem, want ik speel thuis met zo’n NVIDIA ION systeem als media center (acer aspire revo R3610). Leuk ding overigens. 30 watt verbruik maximaal!

    Jan.

    PS: ja, misschien herken je mijn naam van het RWS project, dienst IJG en WD! Jammer dat deze samenwerking niet meer loopt…

    • Hoi Jan, Leuk je hier te zien. Goede opmerking. Bovenaan op de nvidia-vdpau ppa pagina wordt de stabiele versie genoemd. Deze kun je zonder problemen installeren. Ik neem dit op in het artikel.

  2. Beste Leo een hoog interessant artikel.
    Ik zie dikwijls mensen allerlei PPA´s binnenhalen en dan werkt het niet etc.
    Ok er zitten zoals U schrijft ook veel goede bij.
    Ik vond het Artikel zo goed (die andere van U ook ) dat ik het als waarschuwing op mijn Blog gezet heb.
    Natuurlijk mits Uw toestemming natuurlijk.
    Een voorbeeld ziet U hier onder.
    http://sites.google.com/site/wandasubuntublog/-i-waarschuwingen
    In afwachting op Uw antwoord.

    Met vriendelijke groeten Tom.

    • Tom, Natuurlijk. Zoals gewoonlijk: zolang je naamsvermelding gebruikt (en dat is zo) heb ik er geen probleem mee. Tenslotte staat alles onder een Creative Commons Licentie (zie rechter kolom).

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

