Ubuntu: Totem Media Player als DLNA client



In de laatste versies van Ubuntu kan je heel gemakkelijk de Totem Mediaspeler als DLNA (Digital Living Network Alliance) client gebruiken. Totem Mediaspeler kan je dan gebruiken om muziek en video af te spelen vanaf een Network Attached Storage (NAS) apparaat.

Voor een uitleg over en de vereisten van DLNA zie het artikel Ubuntu: XBMC als DLNA client. Lees op zijn minst de vereisten door voordat je verder gaat.
Op deze website van het DLNA consortium kan je zien welke apparaten DLNA gecertificeerd zijn en met elkaar kunnen communiceren: Search & Match.

Totem Media Player

Activeren DLNA in Totem

Om DLNA in Totem te activeren moet je de totem-plugins-extra installeren. Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar Systeem –> Beheer –> ‘Synaptic pakketbeheer’
  2. In het ‘Synaptic Pakketbeheer’ venster klik op Zoeken in de werkbalk.
  3. In het Zoeken venster vul bij ‘Zoeken:’ totem-plugins-extra  in en klik op de Zoeken button.
  4. In het ‘Synaptic Pakketbeheer’ venster selecteer totem-plugins-extra met de rechter muisknop en kies ‘Markeren voor installatie’. Accepteer eventueel te installeren afhankelijkheden.
  5. Klik op Toepassen in de werkbalk.
  6. Klik in het Samenvatting venster op de Toepassen button.
  7. Klik in het ‘veranderingen doorgevoerd’ venster op de Sluiten button.
  8. Sluit het ‘Synaptic pakketbeheer’ venster.

DLNA gebruiken in Totem

Als aan de vereisten (zoals omschreven in het artikel Ubuntu: XBMC als DLNA client) is voldaan, dan kan je de media die door de DLNA server wordt aangeboden zien in de Totem Mediaspeler.

  1. Kies in de afspeellijst de ‘Coherence DLNA-DLNA client’.
    De afspeellijst  is het rechter subvenster en is te openen door naar het menu Beeld –> Afspeellijst te gaan of door rechtsonder op de Afspeellijst button te klikken.
  2. Nu zie je het DLNA apparaat en alle media die het aanbiedt.
    Als de media is onderverdeeld in categorieën dan zie je dat ook hier terug.
  3. screenshot2009100303

That’s it.

4 thoughts on “Ubuntu: Totem Media Player als DLNA client

  1. Hallo Leo,
    Ik gebruik Rhythmbox op mijn desktop met Ubuntu 9.10 en heb een mediaplayer van A.C.Ryan Playon!HD in de huiskamer staan en het afspelen van muziek werkt prima.Video heb ik nog niet uit geprobeerd.
    Dit als info

    Groeten Nico

    • Klopt, dat weet ik, maar bij mij zie ik alle songs meerdere malen. Ik weet niet of jij dat ook hebt. Sorteer maar eens. Dat is wat ik niet goed vind aan DLNA in Rhythmbox.

  2. hoi leo ik heb een vraag als ik nu films pak, pak ik dvd5 maar ik ga nu een a.c. ryan aanschaffen kan ik dan ook dvd9 of hd, en divx pakken en er opkijken.

    gr johan

    • Ja volgens de website zijn dit de formaten: AVI / MKV / TS / TP / TRP / M2TS / MPG / MP4 / MOV / M4V / VOB / ISO / IFO / DAT / WMV / ASF / RM / RMVB / FLV resolutie tot 720p / 1080i / 1080p / BD-ISO. DVD9, HD, BlueRay en divx worden dus ondersteund.
      UPnP Streaming behoort tot de mogelijkheden.

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

