Ubuntu 9.10 Karmic Koala Alpha 6



Als vervolg op het artikel ‘Ubuntu 9.10 Karmic Koala Alpha 5‘ heb ik de alpha 6 versie weer in een virtuele machine geïnstalleerd en getest.
In dit artikel beschrijf ik de veranderingen ten opzichte van de alpha 5 versie. Begin dus met lezen van het ‘Ubuntu 9.10 Karmic Koala Alpha 5‘ artikel als je dat nog niet gedaan hebt.

De Pidgin slide in de slideshow tijdens de installatie van Ubuntu 9.10 is vervangen door een slide van de Empathy Instant Messenger.

screenshot2009092601

Tijdens de herstart gaf de boot fouten. Deze zijn verholpen in de laatste updates voor de alpha 6 versie.

De init service wat tijdens de boot taken en programma’s start, ze tijdens de shutdown netjes afsluit en tijdens het draaien beheert is in alpha 6 vervangen door Upstart. Upstart is voor Ubuntu ontwikkeld en werkt in tegenstelling tot init asynchroon. Dit levert tijdens het starten van de computer een snelheidswinst op. De starttijd van Ubuntu 9.10 alpha 6 ligt rond de 14 à 15 seconden. Dit is niet sneller als Ubuntu 9.04.

Nieuwe interface

Het belangrijkste nieuws is denk ik dat er een nieuwe Human interface is. Ubuntu 9.10 heeft een nieuw thema gekregen. Het bootscherm, het GDM loginvenster, het bureaublad, de vensterdecoratie en het icoonthema zijn gewijzigd. Zie de screenshots.

screenshot2009092604 screenshot2009092606 screenshot2009092605screenshot2009092607

Het ziet er gelikt uit. Vooral het nieuwe Humanity icoonthema. Persoonlijk ben ik niet onder de indruk van de achtergrond. Voor mij had het iets donkerder mogen zijn. Gelukkig hebben ze een aantal nieuwe achtergronden voor het bureaublad toegevoegd. Let op de link ‘Get more backgrounds online’.

screenshot2009092610

Ubuntu Software Store

De Ubuntu Software Store, wat binnenkort hernoemd gaat worden naar Ubuntu Software Center, is nu standaard terug te vinden in Systeem –> Beheer –> ‘Ubuntu Softwarewinkel’. Je hoeft deze nu niet meer apart te installeren. ‘Software toevoegen/verwijderen’ is nu ook terug te vinden in Systeem –> Beheer en niet meer onder Toepassingen.

Instant Messenger

Yes, Pidgin is terug. Ubuntu biedt nu standaard de keuze uit twee instant messengers: Empathy en Pidgin. Beide zijn terug te vinden onder Toepassingen –> Internet. Dit is goed nieuws voor diegenen onder ons die Pidgin boven Empathy prefereren.

Palimpsest Disk Utility

Palimpsest, gecreëerd door Red Hat, is een grafisch programma voor alle hardeschijf gerelateerde taken. Hiermee kan je een schijf partitioneren, een partitie formatteren, mounten en unmounten, monitoren van SMART attributen, partitie encrypteren, RAID, beheren van logische volumes, etc.

screenshot2009092609

F-Spot

F-Spot heeft een folder structuur gekregen.

screenshot2009092611

AppArmor

AppArmor (security software) is aanzienlijk verbeterd. Tijdens het starten van de computer doet AppArmor sneller zijn werk (door de nieuwe parser). Er zijn nieuwe profielen toegevoegd voor Network Time Protocol Daemon (NTPD), Evince (PDF lezer van GNOME), Firefox en libvirt (voor het starten van virtuele machines zoals KVM en QEMU).

Uncomplicated Firewall

De Uncomplicated Firewall (ufw) heeft nu uitgaande filtering en filtering per interface (eth0 en eth1).

Nieuwe versies van software

  • Linux kernel 2.6.31-11
  • GNOME: 2.28
  • Firefox 3.5.3

Conclusie

De opstarttijd is niet drastisch verbeterd, maar gezien het feit dat er meer processen gestart worden is het wel noemenswaardig dat het niet toegenomen is. Ik ben benieuwd of een van Ubuntu’s doelen, om bij Ubuntu 10.04 de opstarttijd onder de 10 seconden te krijgen, gehaald wordt. Een ander doel is om een interface te hebben wat op zijn minst net zo goed is als dat van Apple. Met het nieuwe interface zetten ze in ieder geval al een stap in de goede richting.

Ik ben redelijk onder de indruk van deze alpha 6 versie en ik weet nu al dat Ubuntu 9.10 een mooie distributie wordt.

5 thoughts on “Ubuntu 9.10 Karmic Koala Alpha 6

  1. Zelf werk ik al onder Alpha 6 en geloof inderdaad dat er wel weer een goede release aan zit te komen. Maar er zijn ook nog wel zaken die zijn blijven liggen. Zo wordt geclaimd dat Totem verbeterd is omdat ze betere ondersteuning geeft voor DVD menu’s etc. Maar in de praktijk valt dat tegen. Op het gebied van DVD playback blijft Xine -wat mij betreft- onbetwist de winnaar en VLC op een 2e plaats.

    Een andere issue is GDM. Op zich niet zo heel belangrijk maar de mogelijkheid om je eigen GDM Intro scherm te kiezen is volledig verdwenen. Ik roep het toch even op omdat je ziet dat Gnome steeds dit soort keuzes maakt. Zo is xscreensaver vervangen voor Gnome screensaver en zijn aanpassingen verdwenen. Het ziet er naar uit dat deze beslissing nu ook voor GDM is gemaakt. Ik blijf dat jammer vinden. (je ziet hetzelfde bij b.v. xchat-gnome. Je moet volgens mij niet teveel dingen willen versimpelen)

    Verder was ik ook verbaasd over de beslissing om Empathy te verkiezen boven Pidgin. Maar die keuze kan je zelf altijd nog maken. Wat blijft is mijn verbazing over de “integratie” met “indicator-applet-session applet” Die is erg onduidelijk of ik begrijp er niets van (wat altijd mogelijk is natuurlijk ;)

    Verder zag ik dat er geen apart bladwijzer entry komt in Nautilus als de lijst wat groter wordt. Daardoor staat er nu een lange waslijst van bookmarks in Nautilus en dat vond ik in vorige versie wel fraaier, hoewel je daarmee een extra klik moest maken.

    Tot slot is het merkwaardig dat bij het installeren van b.v. ivtv-utils een onzettende waslijst aan andere programma’ s wordt geïnstalleerd. Het is een bestand die je nodig hebt voor het bekijken van televisie via een Hauppauge PVR kaart maar je krijgt er van Ubuntu een mailserver en x mailclient bij geïnstalleerd! Gek genoeg kan je het bestand wel los downloaden vanaf http://packages.ubuntu.com en dan krijg je niet de extra “zooi” erbij.

    Met het oog op beginnende gebruikers is het verder opvallend dat er wel een pakket als ufw maar geen GUFW wordt aangeboden. Er wordt ook verder geen handreiking gegeven voor een gezond Firewall beleid en dat lijkt mij toch wel van belang. Zo staat standaard alles al klaar om een gedeelde desktop mogelijk te maken en zal een gebruiker op enig moment toch ook wel andere software gaan installeren.

    Overigens start 9.10 volgens mij wel heel wat sneller op dan onder 9.04.

    Maar Ubuntu zit nog in de Alpha fase. Het ziet er gewoon goed uit en het lijkt mij ook wel weer een stap vooruit aan het worden. :-)

    • Hoi Jos, Ik ben het met je eens, op de boot na. Ik merk niets van een snellere boot.

      GDM: De nieuwe versie heeft geen gdmflexiserver en geen configuration tool. Ubuntu ziet hierin geen belemmering. In de GNOME agenda staat (als ik het allemaal goed begrepen heb) dat er een extern programma moet komen om het GDM thema aan te passen. Dus wie weet.

      Indicator applet: het idee er achter is dat je één icoon hebt voor meldingen van verschillende applicaties zoals Empathy, Pidgin en Evolution. Tegelijkertijd is het een soort launcher voor deze applicaties.

      Nautilus bladwijzers: of ik moet iets over het hoofd zien, maar ik zie hier exact hetzelfde gedrag als onder Jaunty.

      PS Mijn favoriete mediaspeler is XBMC en deze kan ook goed met DVD’s overweg.

  2. Mij maakt zeer nieuwsgierig of Rhythmbox nog de standaard MP3 speler is in de Gnome versie.
    Heb horen zeggen dat het banshee zou worden , of het waarheid is weet ik niet.
    Hopelijk niet.
    Vriendelijke groet Tom.

    • Tom, het klopt dat het Banshee gaat worden, maar in Karmic zit Rhythmbox nog als standaard mediaspeler. Zoals ik al eerder heb aangegeven: de open source programma’s blijven gewoon bestaan. Als je Rhythmbox prefereert dan installeer je deze toch gewoon.

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

