Ubuntu en digitale fotografie



Ubuntu repositories staan vol van allerlei applicaties die iets te maken hebben met digitale fotografie. Van simpele hulp-utility’s om uw digitale fotocollectie te beheren tot geavanceerde programma’s om foto’s te bewerken, printen en publiceren. In deze post een samenvatting van mijn favoriete applicaties.
F-Spot
Ubuntu komt standaard met F-Spot Photo Manager. Dit programma wordt ook automatisch opgestart bij het koppelen van een digitale camera aan de USB poort van uw PC. Applicatie F-Spot lijkt beperkt maar dieper in het menu bevinden zich toch een aantal interessante opties. Met dit programma kunnen foto’s niet alleen gedraaid worden, kleur, contrast of afmetingen veranderd worden, maar deze kunnen ook worden gepubliceerd op de websites van Flickr.com of PicasaWeb van Google. Het is ook mogelijk om de foto’s direct op een CD/DVD te branden.

Picasa
Picasa staat niet in de standaard Ubuntu repository maar kan makkelijk van internet gedownload en geïnstalleerd worden. Download link: http://picasa.google.com/linux/thanks-deb.html.
Picasa is een bekend fotobeheertool van Google. Het is prettig in gebruik en heeft veel functies om foto’s te bewerken en te beheren. Picasa kan foto’s direct publiceren op het web, branden op een CD/DVD, verzenden per email of posten op een blog. Net als F-Spot houdt Picasa alle foto’s in een soort bibliotheek, waarin gezocht kan worden op een bestandsnaam of een eerder aangebrachte omschrijvingen van de foto (tagging).

Gimp
Is een zeer uitgebreide applicatie om foto’s te bewerken en is goed te vergelijken met de bekende Adobe PhotoShop. Gimp biedt ondersteuning aan layers (stapels). Elke layer werk als een soort filter die afzonderlijk van de originele foto bewerkt kan worden. Met deze applicatie kunnen bijna alle bekende afbeeldingsformaten geopend en bewerkt worden. Het RAW formaat wordt ook ondersteund. Dit formaat wordt veel gebruikt in de professionele fotografie. Om met het RAW formaat te kunnen werken moet de “gimp-dcraw” plug-in geïnstalleerd worden.
Installatie: sudo apt-get install gimp-dcraw

Qtpfsgui
Dit is een applicatie om HDR foto’s te maken en bewerken. De HDR afkorting staat voor High Dynamic Range rendering. Volledige definitie van deze techniek is te vinden op deze wikipedia pagina.
Met deze applicatie kunnen een soort van 3D (meer realistische) foto’s gemaakt worden. Om de HDR foto te maken hebben we meerdere foto’s van hetzelfde object nodig die gemaakt zijn met verschillende sluitertijden of belichting. Hiervoor is een fotocamera met statief erg handig. Ik maak meestal drie foto’s met de Auto-bracket functie die beschikbaar is op de meeste digitale camera’s. Hiermee worden automatisch drie foto’s in een serie gemaakt met andere exposure instellingen voor elke foto. Met de fotobewerkingsprogramma QTPFSGUI worden foto’s semi-transparant gemaakt en boven elkaar gestapeld om het speciale effecten te verkrijgen.

Hier een voorbeeld van dire bron foto’s met als resultaat een HDR foto.

Deze applicatie eist wel een krachtige PC. Renderen van drie bron foto’s kan soms enkele minuten in beslag nemen. Qtpfsgui kent zeer veel instelmogelijkheden en kan verbluffende resultaten opleveren. Kijk eens op de Flickr.com voor de fotos met een HDR tag.

GPS tagging
Het is ontzettend handig om je vakantiefoto’s te markeren met een exacte locatie waar die genomen zijn. Sommige moderne camera’s beschikken over een ingebouwde GPS, wat dat automatisch kan doen. Maar het kan ook met een gewone digitale fototoestel en een GPS-ontvanger. En beetje GPS-ontvanger kan de afgelegde route opslaan in een digitale bestand. Meestal is dat een GPX formaat, maar elke andere format kan makkelijk geconverteerd worden naar GPX met het Linux programma “gpsbabel”. Installatie: sudo apt-get install gpbabel
Dit programma heeft ook een grafische uitvoering op het internet. Ga naar http://www.gpsvisualizer.com/gpsbabel/.
Voordat we beginnen met het maken van de foto’s moet de klok op de fototoestel synchroon lopen met de tijd van de GPS-ontvanger. Hiermee kan het programma “gpscorrelate“ een match maken tussen de tijd wanneer de foto was genomen en de tijd en locatie van de GPS-ontvanger.
Dit programma heeft een simpele interface met keuze knoppen voor de foto’s en het GPX bestand. Het is ook mogelijk om het eventuele tijdsverschil tussen de foto en het GPX bestand te corrigeren.
Installatie: sudo apt-get install gpscorrelate-gui

Als alles goed verlopen is, dan verschijnt in de column “State” het woord “match”. Dit betekent dat de foto nu gemarkeerd is met de geografische coördinaten. Zo een opgemaakte foto kunnen we nu op de websites van Flickr.com of PicasaWeb plaatsen. Op Flickr.com kan je dan in de gedetailleerde informatie van een foto een link naar de kaart zien, zoals op de afbeelding hieronder.

Met deze en nog andere applicaties is Ubuntu zeker een krachtige besturingssysteem voor een beginnende of zelfs voor een professionele fotograaf.

21 thoughts on “Ubuntu en digitale fotografie

  1. Zelf ben ik in Windows een fervent gebruiker van IrfanView. Nu ik meer en meer met Ubuntu werk, wens ik een gelijkaardig programma voor Ubuntu. Maar ofwel zijn die toepassingen te complex (Gimp), ofwel te beperkt in mogelijkheden (Gwenview).
    IrfanView zit voor een amateuristische gebruiker als ik daar perfect tussenin.
    Ik ben er uiteindelijk in geslaagd IrfanView in Ubuntu te installeren, via Wine (let wel: IrfanView 4.10 !).
    Probleem is nu dat ik met IrfanView mijn foto’s / afbeeldingen niet kan ophalen die op mijn netwerkhardeschijf staan: ik kan die folder niet bereiken. Ik heb nochtans bij de configuratie van Wine een station bijgecreëerd dat verwijst naar m’n netwerkmap (smb://lacie/foto). Dit station wordt niet getoond in IrfanView.

    Hetzelfde probleem heb ik voor met Xnview.

    Eventuele oplossingen? Of eventuele volwaardige “ubuntu-alternatieven” voor IrfanView?

  2. Update van m’n reactie eerder vandaag:
    Ik denk een volwaardig ubuntu alternatief gevonden te hebben voor IrfanView: gThumb.
    Doch zou het alsnog handig zijn om onder Wine ervoor te zorgen dat IrfanView (en FastStone Image Viewer) mijn netwerkschijf zouden kunnen bereiken. Wellicht zullen er nog andere “Wine-toepassingen” volgen waarmee ik ook mijn netwerkschijf mee moet kunnen benaderen. Ik vond evenwel volgende info: http://www.winehq.org/site/docs/wineusr-guide/misc-things-to-configure#AEN415. Dit veronderstelt dat ik mijn netwerkhardeschijf eerst mount, en er vervolgens een link naar leg zodat Wine die kan benaderen? Per definitie mount ik echter m’n netwerkhardeschijf niet via /etc/fstab, gezien die dan bij elke user gemount wordt, en dit is niet de bedoeling. En als ik aan iedere gebruiker hier uitleg dat ze eerst hun netwerkmap moeten mouten …. en dan de link leggen …. dan is het begrijpelijk dat ze als leek willen teruggrijpen naar Windows.
    Zou Wine dit niet opvangen? Of is samba/cifs hier een oplossing (momenteel niet geconfigureerd bij mij)?

  3. @Roeland, ik denk niet dat samba/cifs dit oplost. Wine vertaalt nl. Windows API commando’s naar Linux API commando’s. Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van Wine. Er is vast wel een tegenhanger met dezelfde functionaliteit als die van IrfanView te vinden voor Linux.
    Voor zover ik weet is gThumb inderdaad de beste keus en deze maakt gebruik van de gPhoto2 library om foto’s van de camera te importeren.
    Mirage zou ook nog een alernatief kunnen zijn. Ik denk dat gThumb echter volwassener is.

    Wat ik trouwens van de link die je aangeeft begrijp is dat je alleen de link hoeft te maken. Probeer eens.

  4. Inderdaad, ik ben er ook geen voorstander van om met “Wine-oplossingen” te werken, maar soms kan het niet anders. In dit geval heb ik intussen 2 volwaardige ubuntu programma’s gevonden: gThumb en showFoto. De toekomst zal moeten uitwijzen of dit minstens evenwaardige toepassingen zijn als IrfanView (idd. ik ben echt een fervent IrfanView gebruiker …)

  5. @Roeland, persoonlijk zou ik voor gThumb kiezen, maar ik ben erg benieuwd wat je uiteindelijke keuze zal zijn. Ik stel het erg op prijs als je dat in de toekomst hier wilt vermelden.

  6. Eerste indrukken, na een avondje testen. Lichte voorkeur voor digiKam en showFoto. Lijkt me completer en ook gebruiksvriendelijk. gThumb is zeker ook gebruiksvriendelijk, maar vergelijken we met IrfanView, dan leunt volgens mij digiKam hier dichter bij aan. Moest ik in de toekomst alsnog tot andere bevindingen komen, dan laat ik ze zeker weten. Uiteraard verneem ik ook graag waarom sommigen een andere mening toegedaan zijn.

  7. Zelf ben ik ook vaak met foto’s bezig. Onder Windows deed ik dit altijd met het programma PhotoFiltre Studio 9. Is hier voor Ubuntu misschien een goede vervanger voor?

  8. @Leo,

    Aan Gimp kon ik maar niet wennen, misschien dat het nu weer eens tijd is om Gimp te proberen. Ik zal ook zeker gaan kijken naar CinePaint.

  9. @Stefano, er bestaat een Gimpshop boven op Gimp. Deze maakt de GUI van Gimp nagenoeg gelijk aan Adobe Photoshop. Zelf heb ik Gimpshop nooit geprobeerd.

  10. Ik heb digiKam er alvast opgezet en er wat mee gespeeld, moet zeggen na zo’n 3 a 4 uurtjes, dat het me al best goed bevalt. Moet het nog wel allemaal goed door hebben waar welke optie zit en wat doet, maar dit weekend ga ik dat eens fijn doen. Is het trouwens ook mogelijk om digiKam als standaard foto programma in te stellen? dus als ik op een foto klik digiKam standaard opent.

  11. En na DigiKam horen we niks meer in de conversatie. Ik vind het Oh zo belangrijk om te lezen hoe jullie een fotoprogramma vergelijkend aan Irfanview vinden en hoe die heet natuurlijk… want dat wil ik dan ook gebruiken.
    Ik vind met lagen werken ook niet mijn ding, dus vond in Irfanview mijn plek.

    Het is dat Picasa er zo moeilijk is op te zetten…. Ja ik ben maar een beginner bij Linux (4 weken) en begin gelijk met Ubuntu 9.04….. Google’s programma komt van buiten en dan moet ik nog rare teksten intypen… of een onhandige installatie, wat ik nog niet gewend ben in Ubuntu. Via Synaptic gaat het veel makkelijker.
    F-prot heb ik in ieder geval verwijderd, er zat geen viewer in, althans te weinig prettige mogelijkheden om mee te werken. Ik heb een oude 5MP Canon-Powershot, die voor Windows drie cd’s had meegeleverd met eigen software en een zeer degelijk grafisch programma, maar voor Linux hadden ze nog niets gevonden, omdat Canon altijd commercieel zou blijven, aldus de Canon-support.
    Mijn foto’s gebruik ik voornamelijk op het web en ik wil dan eventueel nog een paar aanpassing doen qua formaat of Copyright-watermerk.

    Als verwoed PC/Windows-gebruiker uit het Commodore64-tijdperk vind ik de overstap naar Ubuntu niet zo groot, ik ben in ieder geval die ‘shit’ van Microsoft/Windows kwijt, en ja dat hier niet elk programma voor handen is, is ook geen ramp…. ’t is ff wennen (denk ik).

    Ik heb nu eenzelfde toetsenbord op mijn laptop, maar onder WindowsXP is ergens een foutje/bug geslopen die nooit werd verbeterd…. Onder de Vraagteken/Slash-toets zaten bij de Underscore/Middelscore tekens etc, en als je daar een tijd mee werkt, dan ga je er snel aan wennen. Nu is het heeeeel ff wennen om het weer juist te typen :-)….

    Dus ik ga ook maar wat uit proberen. In Ubuntu/Grafisch staan nu nog GIMP. Kgrab en Mirrage, die ongezien (alleen documentatie gelezen) veredelde viewers zijn.

    • Ik heb de Linux alternatieven voor IrfanView even op een rijtje gezet. Je moet ze wel zelf even proberen, omdat ik niet alle programma’s ken.
      1) Xnview.
      2) GQview.
      3) Qiv.
      4) CompuPic [closed source]
      5) Kuickshow.
      6) Kview.
      7) GTKSee.
      8) xv. [closed source]
      9) imgv.
      10) Gwenview.
      11) Gliv.
      12) Showimg.
      13) Fbi.
      14) Gthumb.
      15) PixiePlus.
      16) Electric Eyes (Gnome; is standaard geïnstalleerd in Ubuntu).
      17) Eye of Gnome.
      18) GImageView.
      19) Hugues Image Viewer.

  12. Picasa loopt niet onder Ubuntu 10.4 heb ik gemerkt. Onder 9.10 of 9.4 liep het nog wel meen ik me te herinneren.
    In Syslog zie ik kernel segmentfouten veroorzaakt door wine-pthread (error 4). Kennelijk Wine die in de fout gaat.
    Jammer want Picasa gebruikte ik veel onder Windows. Ik zal eens andere opties uit jouw lijstje proberen.

    En ook ik wil graag m’n waardering uitspreken voor jouw promotie van Ubuntu. Het helpt om verstokte Windows gebruikers over de streep te krijgen ;-)

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

