Ubuntu 12.04: Intel grafische chipset



Sommige Intel grafische chipsets worden onder Ubuntu 12.04 niet goed aangestuurd. Het gevolg is dat je geen 3D functionaliteit hebt. Je bent aangewezen op Unity 2D en GNOME-Shell werkt ook niet. Dit geldt voor o.a. de volgende Intel chipsets: 82G33/G31 Express Integrated Graphics Controller,  Intel 945GM en Intel 965GM. Als je onder Ubuntu 11.10 wel 3D effecten had, dan komt dit omdat Ubuntu een aantal verkeerde drivers installeert.

De oplossing hiervoor is om de NVIDIA en Nouveau drivers te verwijderen en de Intel driver te installeren als deze nog niet geïnstalleerd is.

Via Ubuntu softwarevenster

  1. Open Ubuntu softwarevenster.
  2. Zoek op nvidia.
  3. Klik op ‘technische items tonen’ linksonder in het venster.
  4. Verwijder alle NVIDIA programma’s waar een groen vinkje bij staat.
    De enige uitzonderingen zijn jockey-common en jockey-gtk. Deze moet je dus NIET verwijderen.
  5. Zoek op nouveau.
  6. Verwijder alle Nouveau programma’s waar een groen vinkje bij staat.
  7. We moeten wel zorgen dat er een Intel driver geïnstalleerd is, anders doet het systeem na een herstart niet veel meer.
    Zoek op Intel.
    Installeer de volgende pakketten als deze nog niet geïnstalleerd zijn:

    • 'X.Org X server -- intel i8xx, i9xx display driver' (xserver-xorg-video-intel)
    • 'tools for debugging the Intel graphics driver' (intel-gpu-tools)
    • 'Userspace interface to intel-specific kernel DRM services -- runtime' (libdrm-intel1)
    • 'Video Acceleration (VA) API for Linux -- runtime' (libva1)
    • 'Video Acceleration (VA) API for Linux -X11 runtime' (libva-x11-1)
  8. Herstart de computer.

Alternatief: via een terminalvenster

Voer de volgende commando’s in een terminalvenster uit:

Verwijderen Nouveau:
sudo apt-get purge xserver-xorg-video-nouveau

Verwijderen NVIDIA:
sudo apt-get purge nvidia-current

Zorg wel dat je een Intel driver hebt geïnstalleerd. In hetzelfde terminalvenster voer je het volgende commando uit:
sudo apt-get install xserver-xorg-video-intel intel-gpu-tools libdrm-intel1 libva1 libva-x11-1

Herstart de computer: sudo shutdown -r now

Als het goed is moet 3D weer werken onder Intel.

39 thoughts on “Ubuntu 12.04: Intel grafische chipset

  1. Hi Leo, werkt dit ook voor de Sandy Bridge integrated graphics? Mijn werkstation met deze chipset is out-of-the-box met 12.04 totaal onbruikbaar geworden aangezien de boel om de haverklap vastloopt. Zie o.a. https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xserver-xorg-video-intel/+bug/975083. Heb dit nu opgelost door er een losse videokaart in te stoppen en sindsdien draait de boel stabiel. Suspend/resume is nog steeds een zootje, maar daar maak ik me maar niet meer druk om (erg eigenlijk he?).

    • iGadget, Ja, dit werkt ook voor Sandy Bridge. Het beste kan je de driver voor ander videokaart compleet verwijderen.
      Zie eventueel mijn artikel: Ubuntu: hybride grafisch systeem met NVIDIA Optimus.
      PS ik had bij de upgrade ook problemen. Later heb ik 12.04 compleet opnieuw geïnstalleerd. Ik heb ook een Sandy Bridge en een intel met i915 driver en heb totaal geen probleem. Computer is zo stabiel als maar kan.
      PSS Wat bedoel je met een losse videokaart?

      • Deze machine is ook ‘from scratch’ geïnstalleerd. Wel vanaf de beta’s van 12.04, dus wellicht dat dat nog een oorzaak kan zijn. Met een losse videokaart bedoel ik precies dat – een losse PCIe videokaart :-) Met een nVidia chipset in mijn geval. En dus de bijbehorende proprietary nVidia drivers.

        Zal nog eens proberen om de boel wederom ‘from scratch’ te installeren en dan jouw guide te volgen. Hopelijk werkt de boel dan ook op de i915 stabiel.

        • Helaas helaas… had ik eindelijk de moeite genomen om de boel eens compleet opnieuw te installeren en de gok te wagen om dit zonder de nVidia kaart te doen, begint al het gezeur weer van voren af aan. Crashes, crashes, crashes. Op de 3.2 kernel is de boel totaal onwerkbaar (situatie zoals beschreven in https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xserver-xorg-video-intel/+bug/975083/comments/39), met kernel 3.5 is het *iets* beter terwijl de i915 Xorg drivers uit de x-updates PPA (ppa:ubuntu-x-swat/x-updates) de boel weer terug lijken te werpen naar de situatie zoals initiëel beschreven in https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xserver-xorg-video-intel/+bug/975083.

          Wat kan ik nou in vredesnaam nog proberen om de boel stabiel te krijgen? BIOS update? Of toch die nVidia kaart er maar weer in?

          • BIOS update kan werken, maar is geen garantie. Als alleen de Intel chipset niet werkt, dan zou ik weer terug gaan naar de NVIDIA kaart en dan de laatste NVIDIA drivers van ppa:ubuntu-x-swat/x-updates installeren.
            Zorg dat deze geactiveerd is in Systeeminstellingen –> Softwarebronnen –> tabblad Extra stuurprogramma’s.
            Dit zou moeten werken.

            • Denk dat ik die nVidia kaart er maar weer in ga stoppen dan, want een BIOS update wordt lastig. ASRock biedt alleen maar Windows executables aan voor mijn moederbord: http://www.asrock.com/mb/overview.asp?cat=Download&os=BIOS&Model=H67M-GE
              Heb ASRock support hier al over gemailt, maar tot nu toe nog geen reactie gehad.

              Maar waarom heb ik die x-swat PPA nog nodig als ik weer terug ga naar nVidia? Zijn de stock Ubuntu nVidia drivers *ook* al buggy?

            • iGadget, of je x-swat nodig hebt of niet, dat laat ik helemaal aan jezelf over. De drivers in Ubuntu zijn zeker niet buggy. Daarnaast kan Ubuntu hier niets aan doen, omdat NVIDIA proprietary is en daar kan Ubuntu überhaupt niet aankomen. Mijn ervaring is wel dat de nieuwere NVIDIA drivers beter zijn. Ik heb dit op een hybride laptop gezien die alleen de NVIDIA-kaart gebruikte en niet de Intel chipset. De video’s waren heel schokkerig en hadden flitsen. Nieuwste drivers er op en nu speelt deze vlekkeloos HD films af.
              Als het niet helpt, dan kan je ze met m.b.v. sudo ppa-purge ppa:ubuntu-x-swat/x-updates weer heel gemakkelijk verwijderen.

            • Gaan we dat maar proberen dan. Of misschien nog een upgrade naar kernel 3.6 / 3.7 ;-)

  2. Hi Leo, ik loop ook tegen dit probleem aan. Ik kon de nouvea verwijderen, maar het andere stond er al op.
    ik van van 10.04 lts naar 12.04 lts gegaan overigens, en met intel Q35 x86/MMX/SSE2.

    Het is niet zo, dat ik ook nog compiz-settings oid moet installeren?

    • Unity heeft inderdaad compiz nodig. Je hebt Nouveau verwijderd, maar kan je iets meer vertellen over wat voor probleem je nog hebt, voordat ik verder ga. Zie je geen Unity?

  3. @leo, het is nu weer gelukt.
    sudo apt-get install compizconfig-settings-manager
    en daarna naar de settings gaan, en wobbly aan, en snapping moest uit.
    bedankt!

  4. Hallo,
    ik zou een nieuwe computer willen bouwen met een Intel I7 3770K processor (Ivy Bridge) (heeft een GMA HD 4000 interne Grafische Chip) op een moederbord met een Z77 chipset.
    Mijn vraag is nu: kan ik met dit systeem Ubuntu 12.04 goed draaien en alle functies benutten? Zijn de drivers voor de HD4000 in de kernel of moeten ze zelf geïnstalleerd worden? Waar zijn ze dan te vinden of moet de door U beschreven procedure toegepast worden?

    Dank bij voorbaat.

    • Ice, allereerst sorry voor deze late reactie, maar ik was jouw reactie helemaal vergeten, totdat ik hem net weer in mijn e-mailbox zag.
      Ubuntu werkt met de Intel I7 chipset en HD4000. Moet geen probleem opleveren. Sterker nog Ubuntu 12.04 is door Phoronix als beste getest voor de Ivy bridge.

      De Z77 chipset heeft in het begin voor vastlopers gezorgd. Zover ik weet is dit bij de laatste linux kernelversies (versie 3.3) niet meer het geval. Drivers zitten nl. in de de kernel.
      Indien je zo een probleem constateert, kan je het beste de linuxkernel upgraden. Dit lijkt moeilijker dan het is.
      De nieuwste ubuntu kernels vind je hier: http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/
      Ga voor de versie: v3.3.7-precise.
      Hoe deze te installeren vind je hier: https://wiki.ubuntu.com/KernelTeam/MainlineBuilds?action=show&redirect=KernelMainlineBuilds#Mainline_Kernel_Mapping

      Let op: games draaien niet goed op de grafische chipset. Deze hebben een losse grafische kaart nodig.

      Ik hoor het wel. Ook als je nog verder hulp nodig hebt.

      • Hallo Leo,

        bedankt voor het antwoord.
        Ik nu vandaag mijn nieuwe pc in dienst genomen en Ubuntu 12.04.1 geïnstalleerd.
        Alles schijnt goed te werken enkel heb ik geen internet verbinding.
        Ik heb de Intel I7 3770 processor op een Asus P8H77 -V moederbord.
        De internet adapter op het bord is een Atheros AR8161/8165 PCI-E Gigabit Ethernet Controller (NDIS 6.20) en wordt dus niet herkend.
        Is dit ook op te lossen door een nieuwe (recentere kernel) of er een andere oplossing?
        Ik heb een test gedaan met “systeem monitor” en ik krijg het volgende resultaat: networking/internet FAILED ERROR:root:Could not find def gateway info in /proc ERROR:root:Could not find default gateway by running route.

        Dank bij voorbaat voor uw antwoord.

        Ice

        • Daniel, Ja dat klopt. de Atheros AR8161/8165 is nieuw en zit inderdaad nog niet in de kernel. Je hoeft geen nieuwe kernel te installeren, alleen de driver.
          De benodigde driver is hier te vinden: http://linuxwireless.org/download/compat-wireless-2.6/compat-wireless-2012-08-31-pc.tar.bz2
          Dit is de laatste versie (van gisteren).
          Kopieer deze naar de nieuwe Ubuntu pc en voer daar de volgende commando’s uit:
          sudo apt-get install build-essential linux-headers-generic linux-headers-`uname -r`
          cd [folder waar je de driver hebt gekopieerd]
          tar -xj compat-wireless-2012-08-31-pc.tar.bz2
          cd compat-wireless-2012-08-31-pc
          ./scripts/driver-select alx
          make
          sudo make install
          sudo modprobe alx

          Reboot.

          Ik hoor het wel of dit werkt of niet.

          • hallo Leo,
            ik heb geprobeerd wat je geschreven hebt en de driver op het Bureaublad geplaatst, maar bij het ingeven van de eerste regel (tot en met “/driver-select alx”)krijg ik een foutmelding: E: Commandoregel-optie ‘x’ [van -xj] is onbekend.

            Wat doe ik verkeerd?

            groetjes

            • Hmm ja gaat bij mij ook fout.
              tar xvf compat-wireless-2012-08-31-pc.tar.bz2 werkt wel.
              Sorry voor het ongemak.

              Leo

            • Hallo Leo,

              ik geef nu het volgende in: sudo apt-get install build-essential linux-headers-generic linux-headers-`uname -r` cd Bureaublad tar -xvf compat-wireless-2012-08-31-pc.tar.bz2 cd compat-wireless-2012-08-31-pc ./scripts/driver-select alx
              Dit geeft nog altijd de foutmelding: “E:Commandoregel-optie ‘x’ van [xvf] is onbekend.
              De gedonwloade file staan op mijn Bureaublad.
              Omdat ik geen internet had bij de installatie is niet alles in het Nederlands en in Nautilus is in het linker paneel “Desktop” en op het rechterdeel scherm Bureaublad.
              Ik heb de 2 namen al geprobeerd in de terminal, maar dit geeft hetzelfde resultaat.
              Heb je nog een idee?

              Daniël

  5. Daniel,
    Als je het commando goed bekijkt dan zie je dat het tar xvf is in plaats van tar -xvf. Anders kan je ook nog tar -jxvf proberen. Ik weet niet of dit echt het probleem is.
    Wat gebeurt er als je er in Nautilus op dubbelklikt, kan je het dan wel uitpakken?

  6. Dag Leo,
    Ik heb onlangs mijn pc opgewaardeerd van 10.04 naar 12.04. Wel effe wennen, maar het werkt nu en ik waardeer het steeds meer. Ik heb echter wel een vreemd probleem. Als de pc op de pauzestand is geweest en weer opstart zijn mijn menubalken links en boven “geblurt”. Het bureaublad en alles wat ik daar open is wel normaal. Is dit een gebrek of “slijtage” aan mijn grafische chipset (GeForce 6150SE nForce 430) of kan er softwarematig iets mis zijn?

    • Nee, voor zover ik weet ligt dit niet aan je grafische chipset maar aan Unity. Dit is een bug in Unity.
      Heb je de icongrootte aangepast, dan is dat het probleem. Als het afwijkt van de standaardgrootte 48 px dan kan dit (ook) optreden.
      Ik weet niet of dit helpt, maar open CompizConfig Settings Manager ga naar Ubuntu Unity Plugin –> Experimental en verander de instelling voor ‘Dash Blur’ in ‘No Blur’ of Active Blur’.

      • Dag Leo,

        Blijkbaar was dat inderdaad het probleem. Ik heb de dash blur verandert in No Blur en het probleem heeft zich daarna niet weer voorgedaan. Zeer bedankt voor je advies! Hans

  7. Hallo Leo,

    Zelf heb ik een intel 3570K ivy bridge processor met intel HD 4000 (ook de Z77) maar onder ubuntu 12.10.
    computer blijft soms zwart als ik opstart en krijg dan melding om driver te configureren. (was ook al zo bij 12.04)

    Kan ik de aanpak zoals hier helemaal boven aan staat ook toepassen in 12.10 ?

    • Hallo Henk, Ja dat kan, maar als het goed is zijn deze al allemaal standaard geïnstalleerd.
      Ik weet niet of op dit systeem een NVIDIA of AMD videodriver is geïnstalleerd. Deze zal je dan moeten verwijderen. Let erop dat je alleen de videodriver verwijderd en geen andere drivers.

  8. bedankt leo maar krijg de boel helaas niet goed aan de praat, hij pakt de intel driver niet lijkt het ..
    telkens melding bij opstarten om grafische kaart te configureren ( geen X ) en als dan na herstarten wel weer beeld geeft ook tijdens computeren de melding dat er een systeemprogramma probleem is ontdekt.

    heb je nog een andere tip ?

    • Ik heb voor je lopen zoeken op verschillende forums. Veel meldingen over vasthangen (freezes), maar geen oplossing.
      We kunnen wel twee dingen proberen, maar het zal lastig gaan worden:
      1) kijk eens of de mesa-utils zijn geinstalleerd. Zo niet dan installeren.
      2) we zouden kunnen proberen de laatste stabiele Linux kernel versie te installeren. Het is wel een klusje en kan fout gaan. Ook dit is geen garantie dat het gaat werken. Ik hoor het wel of je dit wilt doen.

  9. bedankt voor het kijken of er wellicht een oplossing is,

    de mesa-utils zijn wel geinstalleerd, een andere kernel installeren zie ik eigenlijk ook niet zo zitten,
    maar ..kan ik niet een andere driver in xorg.conf zetten ipv de intel die toch niet goed werkt ?

    het gekke is als ik koud herstart de computer het vaak de 2e of 3e keer wel doet en beeld heb alleen weet ik niet welke driver ik dan gebruik

    • Henk, er is maar een Intel driver. Wat je wel kan proberen is het volgende:
      Maak een backup van je huidige xorg.conf en vervang de inhoud van de device section in xorg.conf door:
      Section "Device"
      Identifier "Card0"
      Driver "intel"
      Option "AccelMethod" "sna"
      EndSection

      Op deze manier maak je gebruik van de SNA (Sandy Bridge New Acceleration), wat ook met de Ivy Bridge chips werkt.
      Of het werkt weet ik niet, maar het kan geen kwaad. Als het niet werkt, kan je de backup van de xorg.conf terugzetten.

  10. Leo , ik heb dit al in mijn huidige xorg.conf gezet , kwam het ook tegen op internet, maar dit hielp ook niet. Echter bovenstaande is momenteel dan ook alles wat er in mijn xorg.conf staat.

    • Meer hoeft er in de xorg.conf ook niet te staan.Sorry, maar ik ben ook aan het eind van mijn Latijn.
      Persoonlijk denk ik dat alleen de allerlaatste Linux versie helpt. Ivy is vrij nieuwen waarschijnlijk wordt deze pas ondersteund in de laatste Linux versie(s).

  11. Leo in ieder geval erg bedankt voor je moeite en tijd ! , ik denk dat ik dan maar even wacht op een recentere kernel van ubuntu of van een andere distro.

  12. Heb hier een Hp G6 – 1220sd laptop ook met Intel grafische kaart, maar kan er gewoon weg geen goede oplossing voor vinden.

    misschien iemand een idee ?

    • Marcel, deze Hp G6 – 1220sd laptop heeft een Intel Core i5 2430M CPU en dit wordt out-of-the box ondersteund door Ubuntu. Ik wil je best helpen, maar dan heb ik toch wel meer info nodig. Wat is exact het probleem? Waar kom je niet uit? Geef me zo veel mogelijk info, zodat ik je goed kan helpen.

  13. Had e.e.a. verknalt en kwam niet meer in een resolutie hoger dan 800-480, na lang gepriel en vooral dankzij dit artikel zit ik nu weer op 1600-900.
    Bedankt

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

