Ubuntu 12.04: Head-Up Display (HUD)



Ubuntu 12.04 komt met een nieuwe moderne functie, genaamd HUD (Head-Up Display). Dit is een overlay à la de Dash, maar dan voor menu’s in een programma. De laatste 12.04 Beta2 update heeft deze functie geïnstalleerd. Het werkte niet direct, maar na het installeren van de indicator-appmenu-tools en een reboot werkte het.

We think of it as “beyond interface”, it’s the “intenterface”.
- Mark Shuttleworth -

Hoe werkt de Head-Up Display

De Head-Up Display (HUD) zal uiteindelijk het menu in programma’s gaan vervangen. Mark Shuttleworth,oprichter van Ubuntu, zegt dat het uiteindelijke doel is om spraakherkenning, gebaren- en aanraakcontroles op te nemen. De menu’s blijven in ieder geval aanwezig in Ubuntu 12.04. De HUD werkt met alle programma’s die het gobalmenu ondersteunen. Het werkt dus niet met LibreOffice. De HUD wordt opgeroepen met behulp van de Alt-toets. Daarna kan je met behulp van het toetsenbord de actie, die je wilt uitvoeren voor het programma, kenbaar maken. Gedurende het typen laat de HUD een aantal keuzes zien. Je gaat door met typen totdat je de gewenste actie ziet. De HUD zoekt in alle programma- en systeemindicatormenu’s, die op het moment van zoeken de focus hebben, om de actie te vinden. HUD gebruikt hiervoor de zogenaamde fuzzy logic methode. Daarnaast leert de HUD zelf ook. Als je vaak ‘afdrukken’ gebruikt als zoekactie, dan zal na een paar keer ‘af’ of misschien zelf ‘a’ al voldoende zijn om de actie afdrukken als eerste optie te tonen.

Hieronder zie je een voorbeeld van de HUD en Firefox.

Mijn bevindingen

Het ziet er innovatief uit, maar ik voorzie toch een probleem. Je moet namelijk weten welke acties in een programma mogelijk zijn. Voorbeeld: om voor de instant messenger (Empathy) de status op afwezig te zetten type je ‘afwe’, klikt op ‘Berichten –> Afwezig’ en voilà de status is veranderd. Als je je weer aanwezig wilt melden en je typt ‘aanw’, dan zie je geen actie om je weer aanwezig te melden. Dat komt omdat de actie ‘beschikbaar’ heet. Ik weet niet of de gemiddelde gebruiker hier op zit te wachten. Stel je eens voor wat dit betekent voor een programma wat je voor de eerste keer gaat gebruiken. Wil je dan niet door een menu kunnen navigeren om te kijken wat je allemaal kan doen? Hoe doe je zo iets met de HUD? Mark Shuttleworth verwacht dat de HUD dit in de toekomst ook kan.

Verder moet je ook weten of een programma vertaald is in het Nederlands. Met andere woorden het menu moet vertaald zijn, anders zal je de actie in de taal van het programma moeten stellen. Wat indien nog niet alles vertaald is. Het komt nog wel eens voor dat sommige menu-items nog in het Engels staan.

Zelf snap ik de combinatie Unity en HUD niet. Unity is een interface dat op alle apparaten moet werken. Zowel desktop, laptop, tablet en telefoon. Vooral de laatste twee zijn uitgerust met aanraakschermen en de HUD werkt met een toetsenbord. Unity zie/zag ik wel zitten, al heeft  deze een leercurve. Maar ik vraag me af of de HUD geaccepteerd gaat worden door de gebruikers. Misschien als het stemcommando’s kan herkennen in de toekomst, wordt dit wel zinvol.

Mijn conclusie

Ik laat het aan jullie zelf over om te oordelen of de HUD je kan bekoren en voor jouw bruikbaar is. Persoonlijk ga ik het een kans geven. Uiteindelijk mis ik het toepassingenmenu ook niet in Unity. Daarnaast blijft het menu de komende tijd gehandhaafd. Ken ik de actie, dan gebruik ik de HUD. Ken ik de actie niet, dan gebruik ik het menu. De tijd zal leren of de HUD het menu kan vervangen.

1 reactie op “Ubuntu 12.04: Head-Up Display (HUD)

  1. “Ken ik de actie, dan gebruik ik de HUD.”
    Klopt.

    “Ken ik de actie niet, dan gebruik ik het menu.”
    Dit doe je eenmalig, want daarna ken je de actie immers en kun je ‘gewoon’ de HUD gebruiken. ;) Het menu gebruik je dan alleen om de opties te leren kennen.

    In de presentatie “Unity voor power users” die ik nogal eens geef op releaseparties, demo ik de HUD uitgebreid met GIMP en LO, juist omdat deze een nogal ‘rijk’ menu kennen: hoe rijker het menu, hoe beter voor de HUD. En als je de HUD laat zien met dit soort programma’s, spreekt dat ontzettend aan is mijn ervaring nav reacties uit het publiek.
    http://www.ubuntuparty.nl/sites/default/files/sheets/markba/presentatie-unity_voor_power_users_tekst-rp-apeldoorn-2012.pdf

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

