Linux en Clonezilla 1.2.10



Een paar weken terug crashte mijn laptop en ik kon deze niet meer starten in Ubuntu. Wat ik ook probeerde, het lukte me niet meer. Wel kon ik nog de bestanden redden.
Ik heb een redelijk uitgebreide Ubuntu installatie en configuratie. Bij elkaar duurt dit zo’n 4-5 uur. Bij een nieuwe versie van Ubuntu vind ik dit niet zonde van mijn tijd, maar bij een crash wel. Ik heb daarom al eens vaker gedacht om Clonezilla te gaan gebruiken om images van mijn root en home partities te maken, maar dat was er eigenlijk nog nooit van gekomen. Dus had ik besloten om dat bij de nieuwe installatie wel te doen. Eerst had ik nagedacht over hoe ik mijn systeem ging inrichten en hoe een image daarvan te maken.
Eigenlijk had ik al een goede installatie met een root, swap en home partitie. Maar wat ik wilde was een minimale image van root en home, zodat ik deze indien nodig snel terug kon zetten. Op root en home staan alle geïnstalleerde programma’s en configuraties van Ubuntu. Wat ik dus nodig had waren twee extra partities: een data en een recovery partitie. In totaal dus vijf partities, maar een computer kan slechts vier partities hebben. Deze vier partities worden primaire partities genoemd. Heb je meer dan vier partities nodig, dan moet je gebruik maken van een uitgebreide partitie (extended partitie). Je kan maximaal een uitgebreide partitie hebben en dat brengt je dus tot drie primaire partities en een uitgebreide partitie. Een uitgebreide partitie kan meerdere logische partities hebben. Dus moest ik naar een uitgebreide partitie uitwijken. Ik heb nu de volgende indeling:

Er zijn drie primaire partities: /dev/sda1,  /dev/sda3 en /dev/sda4 en een uitgebreide partitie/dev/sda2, die drie logische partities heeft: /dev/sda5 tot en met /dev/sda7. Enige uitleg over de zeven partities:

  • /dev/sda1 (primair): de oorspronkelijke onzichtbare partitie die door de fabrikant op de laptop is geïnstalleerd als bootpartitie en recovery partitie voor Windows. Ik laat deze altijd staan. Gewoon voor het geval dat ik deze een keer nodig heb. Wat denkelijk nooit zal voorkomen, maar toch.
  • /dev/sda2 (uitgebreid): de uitgebreide partitie die alle logische partities bevat.
  • /dev/sda3 (primair): mijn recovery partitie van 17 GB voor Clonezilla. Hier bewaar ik de images als een bestand. Dit is dus eigenlijk zoiets als de Windows Recovery partitie voor Ubuntu, maar dan in een bestand.
  • /dev/sda4 (primair): mijn datapartitie waar al mijn data op staat, inclusief de data voor Thunderbird.
  • /dev/sda5 (logisch): mijn rootpartitie van 15GB. Dit is groot genoeg voor een gemiddeld systeem.
  • /dev/sda6 (logisch): mijn swappartitie van 2 GB.
  • /dev/sda7 (logisch): mijn homepartitie van 2 GB. Dit lijkt klein, maar de homepartitie hoeft eigenlijk alleen configuratiebestanden te bevatten. Alle andere data gaat naar de datapartitie. Dit geldt ook voor de data van Thunderbird. Deze heb ik na de installatie naar de datapartitie gekopieerd en daarna heb ik een symbolische link naar de nieuwe locatie gemaakt. Zo hoef in in Thunderbird zelf niets te wijzigen. De symbolische link heb ik gemaakt met het commando ln -s /data/.thunderbird/<naam>.default  <naam>cdc9ntq4.default (uitgevoerd in een terminalvenster), waarbij <naam> een willekeurige naam is van de Thunderbird-installatie.

Natuurlijk kan je een image ook bewaren op een externe hardeschijf. Echter een image behoort bij de huidige hardwareconfiguratie. Het behoort ook bij de huidige besturingssysteemconfiguratie, indien een image van een partitie wordt gemaakt . De noodzaak dat je deze op een andere configuratie nodig hebt, is dan uiterst klein. Op een andere computer met exact dezelfde hardwareconfiguratie kan natuurlijk wel. Dat ik deze nodig heb voor mijn huidige systeem is de reden dat ik deze dan ook bewaar op mijn huidig systeem. Wel zo handig als dit een laptop is, dan heb je dit altijd bij de hand. Vergeet dan wel niet de CD of USB-stick mee te nemen, anders kan je nog niets terugzetten.
Opmerking: Eventueel kan Clonezilla op de hardeschijf worden geïnstalleerd en worden opgenomen in de Grub, zodat je geen CD of USB-stick nodig hebt.

Wat is Clonezilla?

Clonezilla is een open source programma wat een image van je schijf of partities kan maken op een externe of interne hardeschijf. Een image is een bit voor bit kopie van je schijf of partitie, met andere woorden er staat echt alles in en op dezelfde plaats als op de schijf of in de partitie. Dit image kan worden gebruikt om de computer terug te brengen naar de status van het tijdstip van het maken van de image. Dit bespaart dus een hoop tijd voor het opnieuw installeren en configureren van een besturingssysteem.

Features

  • Ondersteuning van de volgende bestandssystemen: ext2, ext3, ext4, reiserfs, reiser4, xfs, jfs, FAT, NTFS, HFS+, UFS, NetBSD, OpenBSD en VMFS3/4.
  • Ondersteuning van LVM2.
  • Ondersteuning Grub1 en Grub2.
  • Unattended mode voor het maken van images.
  • Ondersteuning van unicasting (het verzenden van een pakket naar een computer), broadcasting (het verzenden van een pakket naar alle computers op het netwerk) en multicasting (het verzenden van een pakket naar meerdere geselecteerde computers) in server editie.
  • Het maken van images naar een locale schijf, SSH server, Samba server of NFS server.

Uitvoeringen

Clonezilla is er in twee uitvoeringen:

  1. Clonezilla Live: voor het maken en terugzetten van images van een enkele computer. Dit is de uitvoering die wij gaan gebruiken voor het maken en terugzetten van een image.
  2. Clonezilla Server Edition: voor het maken en terugzetten van images van  meerdere computers gelijktijdig via multicasting.

Clonezilla downloaden

Clonezilla is hier te downloaden: Clonezilla downloadsite. Ik heb voor de Debian versie gekozen, maar je kan ook de Ubuntu versie kiezen. Kies in ieder geval de stabiele (stable) versie. Voor een imagekloon moet de software goed werken.

Het maken van een Clonezilla image

Clonezilla is een Live CD en moet buiten het besturingssysteem worden uitgevoerd. Hiervoor moet je Clonezilla op een CD branden of op een USB-schijf/stick zetten. Op een USB-stick zetten kan je doen met UNetbootin. Ondanks dat Clonezilla dit niet aanbeveelt, werkt dit zonder problemen.

(De beschrijving hieronder gebruikt screenshots die gemaakt zijn met VirtualBox.)

Stop de USB-stick in de USB-poort of doe de CD in de CD-lade en start de computer. Zorg dat in de BIOS de optie is ingesteld om van CD of USB-stick te booten.

  1. Als de BIOS correct is ingesteld, komt het Clonezilla scherm op.
    Kies de ‘Clonezilla live (Default settings, VGA 800×600)’ of ‘Other modes of Clonezilla live’ indien je computer een hogere boot resolutie aankan. We kiezen de ‘Other modes of Clonezilla live’ omdat de meeste moderne computers dit gewoon aankunnen.
  2. Kies Clonezilla (Default settings, VGA 1024×768).

    Nu wordt het Debian besturingssysteem geladen. Dit besturingssysteem wordt gebruikt om de images te maken en ook weer terug te zetten.
  3. Kies een taal. Standaard is dit Engels. Natuurlijk kan je een andere taal kiezen indien je dit wilt.
  4. Kies ‘Don’t touch keymap’. Dit is voor niet standaard toetsenborden.
  5. Kies ‘Start Clonezilla’.
  6. Nu komt een scherm met twee opties:
    • device-image: het maken van een image van een schijf of partitie naar een imagebestand (een soort zip-bestand).
    • device-device: het maken van een image direct naar een andere schijf of partitie.

    Kies device-image. We willen immers een image naar een bestand maken.

  7. Kies ‘locale_dev’. De server opties zijn voor het imagen van een disk of partitie naar een server (SSH, Samba of NFS server).

    Nu verschijnt een melding om een USB-schijf aan te koppelen als je dit nog niet gedaan hebt en als je deze nodig hebt als doelsysteem voor je image-bestand.
  8. Kies uit de partities een partitie als doel device waarop het imagebestand moet worden opgeslagen.
  9. Kies de folder. Meestal is de top folder (/) goed.
  10. Kies Beginner. Deze modus is voldoende en gebruikt standaard de juiste opties.
  11. Het volgende scherm heeft een zeven opties:
    • savedisk: maak een image van een volledige hardeschijf inclusief het besturingssysteem en bestanden. Persoonlijk vind ik dit te groot, omdat ik al een backup heb van mijn bestanden.
    • saveparts: maak een image van een partitie.
    • restoredisk: zet een savedisk-image terug.
    • restoreparts: zet een partitie-image terug.
    • recovery-iso-zip: maak een image Live bestand.
    • chk-image-restorable: controleer een image of deze inderdaad is terug te zetten.
    • exit: ga naar de commando regel.

    Kies saveparts om partities te imagen.

  12. Geef het image een naam of accepteer de naam die wordt voorgesteld. Het is aan te bevelen om het image een duidelijke naam te geven, zodat je ook na een tijd nog weet wat het is. Zet in de naam dus ook de bron waarvan het image gemaakt is en wanneer.
  13. Kies een of meerdere (bron)partities als partitie(s) die in het image opgenomen moet(en) worden. Druk op de spatiebalk van het toetsenbord om de optie aan te vinken.
    Hou er rekening mee dat als je meerdere partities in een 9mage worden opgenomen, deze ook weer tegelijkertijd moeten worden teruggezet.
  14. Kies ‘Yes, check the saved image’ om te controleren of de opgeslagen image gebruikt kan worden om de partitie terug te zetten.
  15. Bekijk de gele meldingen goed, zodat er niet per ongeluk iets fout gaat.
  16. Na de bevestiging om door te gaan met het maken van de image zal de image worden gemaakt en worden opgeslagen in de partitie van je keuze. Na het maken van de image komen de meldingen om:
    • 0 Poweroff: computer afsluiten,
    • 1 Reboot: computer herstarten,
    • 2 Enter command line prompt: naar commandoregel gaan,
    • 3 Start over: opnieuw beginnen met een andere partitie bijvoorbeeld.

    Standaard is optie 2. Meestal gebruik ik zelf de optie 1 Reboot om te herstarten en Ubuntu te gebruiken of optie 3 om een volgende partitie te imagen.

Het terugzetten van een Clonezilla image

Als je een probleem hebt met je computer, dan moet je wel een image kunnen terugzetten. Maak je geen zorgen het wijst zich vanzelf als je maar goed leest wat je moet doen. Het terugzetten gaat ongeveer op dezelfde gemakkelijke manier. Ook nu moet je de computer weer starten met de CD in de CD-lade of de USB-stick in de USB-poort. Kies bij stap 11 restoreparts in plaats van saveparts. Je krijgt nu de beschikbare images te zien die je kan terugzetten. Daarom is het belangrijk deze bij het maken een duidelijke bestandsnaam te geven. Daarna moet je nog de doelpartitie kiezen waarop het gekozen image moet worden teruggezet. Het image zal netjes worden teruggezet. Na het herstarten van je computer is alles teruggezet naar de datum van het maken van de image en werkt alles weer.

8 reacties op “Linux en Clonezilla 1.2.10

    • In theorie ben ik het helemaal met je eens, maar ik heb denk ik uitgelegd waarom ik hem op de hardeschijf heb staan. Eigenlijk om dezelfde reden waarom MS de recovery partitie op de hardeschijf heeft staan.

    • Nee, ik ken het niet. Ik heb net eventjes gekeken en het lijkt me een goed alternatief. Alleen denk ik (zover ik nu kan beoordelen) dat Clonezilla meer nuttige features heeft. Zolang het doet wat het moet doen dan ik het goed. Dank voor het aandragen van dit alternatief.

  1. Leo, goed stukje weer, gelijk een image gemaakt..werk fijn.

    Je zegt dat je 4/5 uur bezig bent met het configureren van je nieuwe systeem, ik ben eigelijk wel benieuwd wat je allemaal configureerd.. :)

    • Even in het kort dan. Na het installeren:
      - netwerk configureren (wireless, VPN, ed)
      - Medibuntu codecs installeren
      - additionele programma’s (o.a. Filezilla, Ubuntu Tweak, Shutter, VLC, VirtualBox,…) installeren. Hiervoor moeten meestal PPA worden toegevoegd. Deze stap vergt alleen al een uur.
      - Thunderbird e-mailboxen kopiëren en add-ons installeren
      - Firefox instellingen en favorieten kopiëren en add-ons installeren
      - MSN, Facebook ed instellen
      - Skype installeren en configureren
      - connecties naar virtuele server machine maken (3 servers, waaronder printer server)
      - connecties naar NAS maken
      - thema wijzigen
      - documenten die ik perse op mijn computer wil hebben kopiëren
      - printer driver installeren
      - ik heb een Sandy Bridge computer…dit betekent dat ik de NVIDIA kaart moet uitschakelen,zodat Intel het overneemt. Dit omdat Ubuntu nog niet correct mee omgaat met Sandy Bridge.
      - ….

      • - additionele programma’s (o.a. Filezilla, Ubuntu Tweak, Shutter, VLC, VirtualBox,…) installeren. Hiervoor moeten meestal PPA worden toegevoegd. Deze stap vergt alleen al een uur.

        Alleen Shutter ken ik niet, zal ik eens gaan bekijken nu.
        De programma’s met configuratie kost wel even tijd ja :)

        - Thunderbird e-mailboxen kopiëren en add-ons installeren.

        Kan je hier niet gewoon je .Thunderbird map over zetten?

        - thema wijzigen

        Welk Thema gebruik je?
        (heb net Ubuntu mint op mijn laptop gezet, ben ik erg tevreden over, standaard thema is ook lekker fris.

        - Firefox instellingen en favorieten kopiëren en add-ons installeren

        Firefox een reden? Ik gebruik nu Chromium, erg fijn, + add-ons en favorieten kan je syncen. nieuwe installatie is syncen en alles is zoals voorheen.

        • - Voor Shutter heb ik nog een artikel op deze blog staan.
          - Thunderbird: ik bewaar al mijn emails voor de laatste 5 jaar… is al snel 3 GB en ja ik kopieer ook altijd de folder. Heel af en toe moet er iets gewijzigd worden omdat Mozilla een aanpassing heeft gemaakt.
          - Thema: ik heb altijd Elementary gebruikt, maar ik gebruik nu Aldabra als thema en Fuenza als iconthema. Ja, is GNOME en geen Unity :)
          - Chromium gebruik ik ook naast Firefox, maar ik grijp nog steeds meer naar Firefox dan Chromium. Firefox sync staat nu sinds een paar maanden ook aan.

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

