Firefox: Moonlight 2.0 schijnt over Silverlight


Dit is een bijwerkte versie van mijn oudere artikel: Ubuntu Moonlight schijnt over Silverlight.

Moonlight is een open source implementatie van Micosoft’s Silverlight voor Linux. In September 2007, hebben Microsoft en Novell een samenwerkingsverband aangekondigd dat toegang geeft tot Microsoft’s testsuites voor Silverlight en de distributie van een mediapakket met gelicenseerde media codecs voor video en audio. Na Moonlight 1 leek het erop dat er geen vervolg kwam, maar dat is later bijgesteld. Moonlight wordt door Novell verder ontwikkeld, al is het onder een nieuw convenant.

Inmiddels is de tweede versie van Moonlight verschenen. Microsoft Silverlight zit momenteel op versie 3.

Verwijderen Moonlight 1.0

Deze paragraaf is optioneel: alleen als Moonlight 1.0 in Ubuntu via een PPA of Synaptic pakketbeheer is geïnstalleerd voor ALLEEN Firefox!

Diegenen die voorheen deze plug-in via de PPA http://ppa.launchpad.net/mono-ubuntu/ppa/ubuntu en/of Synaptic pakketbeheer geïnstalleerd hebben kunnen deze het beste verwijderen uit Systeem –> Beheer –> Softwarebronnen.

Om Moonlight 1.0 daadwerkelijk te verwijderen volg je de volgende stappen:

  1. Ga naar Systeem –> Beheer –> ‘Synaptic pakketbeheer’.
  2. In het ‘Synaptic Pakketbeheer’ venster klik op Zoeken in de werkbalk.
  3. In het Zoeken venster vul bij ‘Zoeken:’ moonlight in en klik op de Zoeken button.
  4. In het ‘Synaptic Pakketbeheer’ venster selecteer moonlight-plugin-mozilla met de rechter muisknop en kies ‘Verwijderen’. Accepteer eventueel te installeren afhankelijkheden.
  5. Voer stap 4 ook uit voor moonlight-plugin-core en libmoon.
  6. Klik op Toepassen in de werkbalk.
  7. Klik in het Samenvatting venster op de Toepassen button.
  8. Klik in het ‘veranderingen doorgevoerd’ venster op de Sluiten button.
  9. Sluit het ‘Synaptic pakketbeheer’ venster.

Installatie van Moonlight

Het installeren van Silverlight in Firefox gebeurt door het installeren van een plug-in via deze webpagina: Moonlight Downloads.

  1. Ga naar Moonlight Downloads (<– klik op deze link). De webpagina wordt geopend.
  2. Klik op de Install button. De download pagina wordt geopend.
  3. Kies de goede architectuur (32 of 64 bit). Lees de instructies op deze pagina goed en download dan pas de plugin.
  4. Klik in het Installatievenster op de ‘Nu installeren’ button.

Gebruik van Silverlight

De eerste keer, dat je met Silverlight werkt, kan je het beste de Microsoft Media Pack installeren.

  1. Open Firefox en ga naar een website met Silverlight,
  2. Klik hiervoor met de rechter muisknop op het Silverlight-venster, kies ‘Install Microsoft Media Pack’ en klik op de ‘Install Codecs’ button.
  3. Klik op de Accept button om de End User License Agreement te accepteren.
  4. Klik op de Sluiten button om de installatie te voltooien.
  5. Ververs de webpagina.

Let er op dat Moonlight 2.0 niet voor de volle 100% compatibel is met Sliverlight 3. Het kan dus zijn dat Moonlight 2.0 het niet (goed) doet in een Silverlight 3 toepassing.

That’s it. Veel plezier met Moonlight in Firefox.

23 thoughts on “Firefox: Moonlight 2.0 schijnt over Silverlight

  1. Dag Leo,
    zelf gebruik ik voornamelijk opera als browser.Met deze handleiding verwijder ik de moonlightplugin versie 1.0 en krijg er niets voor terug in opera.De nieuwe plugin werkt voorlopig alleen in Firefox. Als ik alleen de moonlight-plugin-mozilla verwijder en niet libmoon en moon-plugin-core kan ik versie 1 intact houden in opera en tegelijkertijd versie 2 installeren in firefox.Of denk ik te simpel.

    • Paul, deze twee versies werken inderdaad naast elkaar. Je hebt dus gelijk. Ik zal mijn artikel aanpassen dat dit alleen voor Firefox is. Dank voor de terugkoppeling.

  2. Na het volgen van de bovenstaande uitleg heb ik Moonlight 2 kunnen installeren op mijn Ubuntu 9.10 machine. De laatste stap, het installeren van de codecs gaat fout. Na het accepteren van de licentie (stap 3) wordt de installatie afgebroken met de melding: “permission denied”.

    Is de codec pack langs een andere weg te installeren?

    • Jarno, nee de codecs zijn niet via een andere weg te downloaden. Reden: alleen Novell mag deze gebruiken.

      Echter de codecs worden opgeslagen in /home/naam/.mozilla/plugins/moonlight. Ik vermoed dat de rechten voor de folder /home/naam/.mozilla niet goed staat. Controlleer dit door in een terminalvenster de volgende commando’s uit te voeren:
      ls -la ~/.mozilla
      ls -la ~/.mozilla/*

      Als je bij een van de folders niet je loginnaam ziet staan dan is het fout.
      Herstel dit door:
      sudo chown -R loginnaam:loginnaam ~/.mozilla/

      Installeer de codecs daarna opnieuw. Laat me maar weten of het lukt of niet.

      • Super Leo. Inderdaad, ik was niet de owner/group van de map plugins. Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen weet ik niet, maar het aanpassen en opnieuw proberen te installeren van de codecs werkt. Dank!

  3. Ik heb Moonlight overeenkomstig de bovenstaande instructie geïnstalleerd.

    Als ik nu een film/stream o.i.d. met Silverlight opstart krijg ik continu: ‘Waiting for video’.
    Aan het ‘Microsoft Media Pack’ kom ik niet eens toe.

    Wat doe ik fout?
    (op de pc waar ik het op probeer te installeren, was Moonlight 1 nog niet geïnstalleerd).

  4. Dag Leo,

    ik volg je Blog en dergelijke al een maand zeer regelmatig en las over je ongeluk en de operatie. Ik wens je een zeer spoedig herstel!
    Groet,
    Coupe900s

  5. Hoi Leo, ik krijg een melding van incompatibility omdat ik Silderlight 3 zou draaien. Maar ik heb versie 2.3
    In de terminal krijg ik de volgende info. Heb je een clue? Dat ‘crash reports’ is misschien een veeg teken?
    Groet en hartelijk dank, Irene

    irene@HP:~$ ls -la ~/.mozilla
    totaal 20
    drwx—— 5 irene irene 4096 2010-10-13 11:20 .
    drwxr-xr-x 45 irene irene 4096 2010-10-12 22:49 ..
    drwx—— 4 irene irene 4096 2010-05-15 20:31 extensions
    drwx—— 4 irene irene 4096 2010-10-11 18:47 firefox
    drwx—— 3 irene irene 4096 2010-10-13 11:20 plugins
    irene@HP:~$ ls -la ~/.mozilla/*
    /home/irene/.mozilla/extensions:
    totaal 16
    drwx—— 4 irene irene 4096 2010-05-15 20:31 .
    drwx—— 5 irene irene 4096 2010-10-13 11:20 ..
    drwxr-xr-x 2 irene irene 4096 2010-05-15 20:31 {3550f703-e582-4d05-9a08-453d09bdfdc6}
    drwxr-xr-x 2 irene irene 4096 2010-05-15 20:06 {ec8030f7-c20a-464f-9b0e-13a3a9e97384}

    /home/irene/.mozilla/firefox:
    totaal 20
    drwx—— 4 irene irene 4096 2010-10-11 18:47 .
    drwx—— 5 irene irene 4096 2010-10-13 11:20 ..
    drwx—— 9 irene irene 4096 2010-10-13 11:24 6cnnmsrr.default
    drwx—— 2 irene irene 4096 2010-10-11 18:47 Crash Reports
    -rw-r–r– 1 irene irene 94 2010-05-15 20:06 profiles.ini

    /home/irene/.mozilla/plugins:
    totaal 12
    drwx—— 3 irene irene 4096 2010-10-13 11:20 .
    drwx—— 5 irene irene 4096 2010-10-13 11:20 ..
    drwx—— 2 irene irene 4096 2010-10-13 11:20 moonlight
    irene@HP:~$

  6. Nu werk ik met 11.04 maar ogenschijnlijk gaat men dan ook over naar Firefox 5. Nu kom ik regelmatig software tegen die niet functioneert op 11.04 zoals bvb Fast Dial en ook Moonlight. Loont het de moeite om op nieuwe versies te wachten of zou ik terugschakelen naar Firefox 4 en zo ja, hoe doe ik zo iets.

    • 11.04 heeft in de Ubuntu standaard softwarebronnen nog steeds Firefox 4.0.1 zitten. Firefox 5 is in beta. Heb je een Mozilla PPA opgenomen in de softwarebronnen?
      Aanbeveling is om terug te gaan naar Firefox 4. Als je de PPA hebt, dan doe je dit het gemakkelijkste als volgt:
      – installeer Ubuntu Tweak. Zie mijn artikel Ubuntu Tweak (bijgewerkte versie).
      – verwijder de Mozilla PPA zoals beschreven in mijn artikel bij PPA’s opruimen onder Pakketopruimer.

      • Ik heb geen Mozilla PPA bij de softwarebronnen. Zowel in Softwarecentrum als in Synaptic vind ik enkel de versie 5. Is dit misschien bij een of andere update gebeurd? In ieder geval: ik sta nog even ver.

        • Okay. Controleer in de Softwarebronnen in tabblad Updates of je de Proposed softwarebronnen hebt aanstaan. Zo ja, Firefox 5 verwijderen, Proposed uitvinken en dan Firefox 4 installeren.
          Maar: Firefox 5 komt over 3 dagen (21 juni) beschikbaar als security update en dan heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem dat sommige plugins niet meer werken.

    • Dank je voor deze aanvulling. Je bedoeld de Add-on Compatibility Reporter. Die gebruik ik zelf ook en heb zo verschillende add-ons, waaronder Moonlight 4 Preview, aan het draaien gekregen, maar ben er voorzichtig mee. Je kan add-ons tegenkomen die Firefox in een keer lam leggen met deze add-on. Ze werken dan echt niet in Firefox 9.

      Misschien dat ik daar eens een artikel aan waag.

      • Nou, nee..
        de compatibility reporter die doet het niet altijd even goed.
        In het door mij aangehaald artikel wordt Moonlight eerst gedownload en dan een wijziging in install.rdf gemaakt waardoor Firefox niet meer protesteert.

        • Dat kan ook ja. Je moet wel weten wat je doet. Maar goed: voor mij werkte de Compatibility Reporter wel.

          PS. Zo (via install.rdf) heb ik toen Thunderbird nog niet standaard geïnstalleerd werd in Ubuntu de kalender Lightning in Thunderbird geïnstalleerd (zie mijn artikelen daarover).

          Nogmaals dank voor deze aanvulling. Super.

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

