Installeren Adobe Flash Player in Firefox


Dit is een herzien artikel en werkt nu zowel voor Firefox 2 als 3. Zie aan het eind van dit artikel wat gewijzigd is.

In dit artikel beschrijf ik hoe je op eenvoudige wijze Adobe’s Flash Player in Firefox onder Ubuntu kan installeren.

Voor het installeren van Adobe Flash Player 10 zie mij artikel Installeren Adobe Flash Player 10 in Firefox.
  1. Ga naar www.adobe.com.
  2. Klik op de ‘Get ADOBE FLASH PLAYER’ button. Een nieuwe webpagina wordt geopend.

  3. In de nieuw geopende webpagina, kies ‘.tar.gz for linux’ bij ‘Select version to download…’.
  4. Klik op ‘Agree and install now’.
  5. In het ‘install_flash_player_9_linux.tar.gz openen’ venster, selecteer ‘Opslaan op schijf’ en klik op de OK button.
  6. In Firefox ga naar Bewerken –> Voorkeuren. In het Voorkeuren venster klik op Algemeen in de werkbalk en onthoud wat achter ‘Bestanden opslaan in’ staat. Dit is de folder waar de download het bestand heeft weggeschreven.
  7. Ga naar Locaties –> ‘Persoonlijke map’ en ga naar de folder waar je het bestand install_flash_player_9_linux.tar.gz hebt opgeslagen (de folder gezien in punt 6) en dubbelklik op het install_flash_player_9_linux.tar.gz bestand.
  8. In het archiefbeheervenster ‘install_flash_player_9_linux.tar.gz’ klik op Uitpakken in de werkbalk.
  9. In het uitpakken venster selecteer/ga naar de Bureaublad folder en klik op de Uitpakken button. Op het Bureaublad wordt nu de folder ‘install_flash_player_9_linux’ gezet.
    lc_uitpakken.png
  10. Open een terminalvenster door middel van Toepassingen –> Hulpmiddelen –> Terminalvenster (in KDE: K-Menu –> Systeem –> Konsole).
  11. Type in het terminalvenster het volgende:
    Bureaublad/install_flash_player_9_linux/flashplayer-installer
  12. Bij ‘To install Adobe Flash Player 9 now, press ENTER.’ en ‘To cancel the installation at any time, press Control-C.’ druk op de enter- of returntoets (afhankelijk van je toetsenbord).
  13. Sluit alle actieve browsers en druk weer op de enter- of returntoets.
  14. Bij ‘Proceed with the installation? (y/n/q): ‘ type y en druk op de enter- of returntoets.
  15. Bij ‘Perform another installation? (y/n):’ type n en druk op de enter- of returntoets.
  16. Alleen voor Firefox 2: Ga nu terug naar het Download venster en klik op verwijderen naast ‘install_flash_player_9_linux.tar.gz’. Als het venster niet meer open staat, dan kan deze opnieuw worden geopend door in Firefox naar Extra –> Downloads te gaan.
  17. We gaan nu de sessie herstarten door op de Uitzetten knop te klikken (in GNOME deze button lc_uitzetten.png rechtsboven in scherm en in KDE deze lc_kdelo.png linksonder in scherm) en vervolgens op Afmelden klikken (Lees eerst even verder voor je dat doet).
  18. Log nu opnieuw in.
  19. Open Firefox en verifieer of de plugin geïnstalleerd is door in de URL balk about:plugins te typen.
  20. Je moet nu Shockwave Flash (dit is de oude naam voor Adobe Flash Player voordat Adobe Shockwave heeft opgekocht) zien.
    lc_ap.png

Gewijzigd op 5 mei 2008: Reden: Bij introductie van Firefox 3 heeft Mozilla Foundation, ‘eigenaar’ van Firefox geen verwijzing meer naar de Adobe Flash Player op hun add-ons site. Dan moeten we de Flash Player maar direct van de Adobe website downloaden. De handleiding is hierop aangepast en werkt nu voor zowel Firefox 2 als Firefox 3 en wellicht ook voor Firefox 4 (wat al aangekondigd is).


13 reacties op “Installeren Adobe Flash Player in Firefox

  1. Ontzettend bedankt voor je gedetailleerde uitleg hoe flashplayer te installeren !!! Ik ben echt een computer/ubuntu leek en heb vele malen geprobeerd om flashplayer te installeren, maar zonder resultaat. Maar met jouw super duidelijke uitleg ( kind kan de was doen ! ) is het uiteindelijk toch gelukt ! Bedankt !

    groeten, Suus

  2. Leo,
    Ik heb twee keer geprobeerd om met behulp van jou omschrijving ADOBA flash player te downloaden. Echter steeds zonder het gewenste resultaat. Bij bewerkingen heb ik geen venster voorkeuren, etc staan. Dus ik kom niet verder. Hoe verder????????????

    Groetjes Harry

  3. @Harry, Ik ga ervan uit dat je Firefox 2 of 3 hebt en Ubuntu. In Firefox als je in de menubalk op Bewerken klikt, dan zie je in onderin de menupopup ‘Voorkeuren…’ staan. Als je daarop klikt krijg je het Voorkeuren venster. Als dit niet zo is: kun je me opgeven welke browser je gebruikt, welke versie en of je Ubuntu of Windows gebruikt?

  4. @Tamara, ben je dit onder Microsoft Windows aan het doen? Of onder Ubuntu met Wine? Bij Ubuntu/Linux zit Voorkeuren nl. onder Bewerken. Bij Windows zit dit onder Extra.
    Het Uitpakken venster is van Archiefbeheer en dat wordt gebruikt door Ubuntu/Linux. Windows gebruikt Winzip. Ik heb zo een vermoeden dat jij (en ook Harry) deze handleiding onder Windows zijn aan het uitvoeren. Ik vind het best wel l*llig om te vermelden dat deze handleiding jammer genoeg niet onder Windows werkt. Deze handleiding is nl geschreven voor Ubuntu/Linux. Ik zal dit iets duidelijker gaan vermelden in dit artikel.

    Als ik het mis laat het me maar even weten en ik help je graag verder.

    Edit: artikel vermeld inmiddels beter dat deze handleiding voor Ubuntu is.

  5. Dag beste Leo.Ik vind je uitleg heel goed maar ik heb een probleem….Die info-balk staat er niet?Kan je me verder helpen?
    Groetjes Femke

  6. Hallo Femke, ik heb iets meer info nodig. Wat bedoel je met info-balk? Waar in de beschrijving kom je niet verder? Kan je me ook aangeven welke versie van Ubuntu je hebt en of dit 32- of 64-bits is. Dit laatste kan je zien door in het terminalvenster uname -a uit te voeren. Daarna kan ik je verder helpen.

Vragen, opmerkingen en meningen over dit artikel kan je hier kwijt:

